Bajkó Mátyás - Kollégiumi iskolakultúránk a felvilágosodás idején és a reformkorban

Raktáron
Raktárkészlet:
1 db
Bajkó Mátyás - Kollégiumi iskolakultúránk a felvilágosodás idején és a reformkorban
900 Ft
A vásárlás után járó pontok: 18 Ft
Adatok
szerző
Bajkó Mátyás
cím
Kollégiumi iskolakultúránk a felvilágosodás idején és a reformkorban
kiadó
Akadémiai Kiadó
kiadási év
1976
állapot
antikvár könyv, jó állapotú
oldalszám
292
kötés
vászon kötés védőborítóval
ISBN
963-05-1020-0
megjegyzés
védőborító picit kopottas
kiegészítő információk
Kihajtható térképmelléklettel.
Cikkszám
606749
Vélemények

Legyen Ön az első, aki véleményt ír!

Tartalom
Bevezető 9
Első rész
A felvilágosodás és a reformkori magyar iskolakultúra néhány elvi kérdése 13
Iskolakultúránk periodizációs kérdései a felvilágosodás idején és a reformkorban 16
Az előzmények és a hatások problémája 23
Második rész
Iskolarendszerünk keresztmetszete a korszak elején 27
Az elemi iskola 27
A középfokú képzés 29
A felsőoktatás 32
A nagy iskolakollégiumok belső élete 35
A sárospataki iskolakollégium 35
Felvilágosodás kori indítékok 35
A felvilágosodás kései időszaka 41
Az átmeneti kor néhány problémája 41
A kései felvilágosodás jelesebb képviselői: Kövy Sándor, Kézy Mózes, Látzai Szabó József, Rozgonyi József 44
A reformkor kiemelkedő tanáregyéniségei: Nyíri István, Csengery József, Molnár István, Szeremlei Gábor 47
A kollégiumi tanulmányok tartalmi kérdései 53
Tantervek 54
Tankönyvek 57
A tanulóifjúság érdeklődési körének egy-két problémája 61
A debreceni iskolakollégium 64
A felvilágosult racionalisták törekvései: Maróthi György, Hatvani István 66
Az átmeneti kor didaktikai és metodikai reformjai 74
A humán és a realisztikus elemek az iskolakollégiumban 80
A reformkor kiemelkedő tanáregyéniségei: Budai Ézsaiás, Péczely József, Kerekes Ferenc, Zákány József 91
A nagyenyedi iskolakollégium 108
A fellendülések és a visszaesések időszaka, Pápai Páriz Ferenc 109
A szellemi lojalitás ideje mint a felvilágosodás hanyatló korszaka 117
A magyarnyelvűségre való áttérés reformtervezete 121
A korszak kiemelkedő tanáregyéniségei: Köteles Sámuel, Szász Károly, Péterfy Albert, Zeyk Miklós 125
A pozsonyi líceum 141
A felvilágosodás pozsonyi intézete, Bél Mátyás 141
Tantervi erőfeszítések, Schedius Lajos 145
A zayugróci tanterv közvetlen előzményei 148
A tanterv 153
A pozsonyi-zayugróci reformtanácskozás néhány jelentős alakja: Michnay Endre, Boleman István, Zay Károly 156
Az eperjesi és a soproni líceumok 160
Az eperjesi kollégium 160
A felemelkedés időszaka 161
A kései felvilágosodás szellemében 161
A kollégium kerületi szerepe 165
A soproni líceum 168
A marosvásárhelyi, a pápai kollégium és a partikuláris iskolák 176
Székelyvásárhely kollégiuma, Bolyai Farkas 176
Pápa iskolakollégiuma, Márton István 180
Partikuláris iskolarendszer 182
Kecskemét kollégiuma 184
Losonc partikuláris intézete 185
A filiák 188
Egy Pesten felállítandó iskolakollégium tervei 191
Az életre és a munkára nevelés realisztikus elgondolásai 193
Hetényi János "Tanítás-Rend tervezet"-e 193
Tatay Endre és Karika János közös tanítási terve 196
Péterfy Albert tervezeti pályamunkája 199
Vajda Péter terve 199
Más pályázati tervek 202
Néhány kollégiumi tanterv 202
Nemzeti nevelésügyünk ellentmondásai és a kollégiumpályázat 206
Az "egyezményes" nevelésfilozófia nemzeti szempontja 213
A népi radikalizmus nemzeti szelleme 217
Két erdélyi tanterv és a nemzeti nevelés 222
Harmadik rész
Kollégiumi iskolakultúránk belső autonómiájának fejlődéstörténete 227
Goldberg és Wittenberg 227
A magyar coetus indítékai a kollégiumi nevelésben 233
A coetus szervezeti felépítése 237
A senior 239
A contrascriba 240
Az oeconomus 241
A collega 242
A vigil, az apparitor, a calefactor és a többiek 243
A diáktársaságok helye a kollégiumi önkormányzatban 246
A felvilágosodás útján 246
A reformkor szellemében 248
A forradalom irányában 252
Jegyzetek 255
Táblázatok 274
Névmutató 285
Helységnévmutató 291