Sigmund Freud - Mózes + Michelangelo Mózese

Nincs raktáron
Sigmund Freud - Mózes + Michelangelo Mózese
Részletek

 

Nem könnyű vállalkozás elvitatni egy néptől azt a férfit, akit legnagyobb fiának tisztel, különösen, ha az ember maga is ehhez a néphez tartozik. De nem lehet olyan érv,  mely rábírhatna, hogy állítólagos nemzeti érdekeket elébe helyezzek az igazságnak, és különben is, a tények felderítése, megvilágítása csak haszonnal járhat. Mózes, az ember, a zsidó nép szabadítója, törvényhozója, és vallásalapítója, olyan régmúlt idők alakja, hogy vele kapcsolatban okvetlenül felmerül a kérdés: vajon történelmi alak volt-e, vagy csupán a monda szülötte? Ha valóban élt, ez az időszámításunk előtti XIII., talán XIV. században lehetett, nincs más adatunk róla, mint a szent könyvek és a zsidók írásba foglalt hagyománya. Ha tehát nem is tudjuk teljes biztonsággal eldönteni a kérdést, a történetírók nagy többsége mégis amellett foglalt állást, hogy Mózes valóban élt, és a személyéhez fűződő kivonulás Egyiptomból valóban megtörtént. Joggal állítják, hogy Izrael népének későbbi története érthetetlen volna, hogyha ezt a feltevést nem fogadnók el. A mai tudomány általában sokkal óvatosabb lett és sokkal kíméletesebben bánik a hagyománnyal, mint a történelmi kritika kezdeti időszakában. Előrebocsátom, hogy nem vagyok műértő, hanem laikus. Gyakran észrevettem, hogy egy műalkotás tartalma jobban vonz formai és technikai sajátosságainál, amelyeknek pedig a művész elsőrendű fontosságot tulajdonít. A művészet számos eszköze és egynémely hatása iránt tulajdonképpen hiányzik belőlem az igazi megértés. Mindezt meg kell mondanom, hogy biztosítsam a magam számára e kísérletem elnéző megítélését. Ámde művészi alkotások, kiváltképp költemények és szobrok mindig is erős hatást gyakorolnak rám, a festmények némileg ritkábban. Az ilyen művek arra indítottak, hogy megfelelő alkalmakkor hosszan elidőzzem előttük, próbálván a magam módján megragadni őket, azaz érteni akartam, hogy miben áll hatásuk. Ott, ahol ezt nem tehetem, például a zene esetében, csaknem képtelen vagyok élvezni a művet. Racionális vagy talán analitikus hajlamom berzenkedik ellen, hogy valaminek a hatása alá kerüljek, és közben ne tudjam, hogy mi hat rám, mi az, ami elragad.
Adatok
szerző
Sigmund Freud
cím
Mózes + Michelangelo Mózese
alcím
Két tanulmány
kiadó
Európa Könyvkiadó
kiadási év
1987
oldalszám
266
kötés
puha kötés
ISBN
9630743183
sorozatcím
Mérleg
Cikkszám
143642
Vélemények

Legyen Ön az első, aki véleményt ír!

Tartalom

Mózes. az ember és az egyistenhit (F. Ozorai Gizella)

Az egyiptomi Mózes

7

Ha Mózes egyiptomi volt...

25

Mózes, az ő népe és az egyistenhit

85

Első rész

Első előszó

87

Második előszó

90

Történelmi előfeltételek

94

Lappangási idő

105

Az analógia

110

Az alkalmazás

115

Bonyodalmak

145

Második rész

Ismétlés és összefoglalás

160

Izrael népe

160

A nagy ember

165

A szellemiség kiteljesítése

172

Ösztönlemondás

178

A vallás valóságtartalma

189

Az "elfojott" visszatérése

192

A történelmi igazság

196

A történelmi fejlődés

202

Michelangelo Mózese (Kertész Imre)

211

Jegyzetek (Ara-Kovács Attila)

253