Thomas Gordon - P.E.T. - A szülői eredményesség tanulása

Nincs raktáron
Thomas Gordon - P.E.T. - A szülői eredményesség tanulása
állapot
antikvár könyv, jó állapotú
ISBN
9632824210
1 400 Ft
A vásárlás után járó pontok: 14 Ft
Részletek

"A szülőket vádolják, de nem képzik. Évente sok millió új anya és apa "veszi fel" azt a munkát, amely a világon talán a legnehezebb: hazavinni egy csecsemőt, aki majdnem  teljesen magatehetetlen, viselni minden felelősséget testi és lelki egészségéért, és úgy nevelni, hogy tevékeny, együttműködő és hasznos polgárrá váljon. Van-e ennél nehezebb és igényesebb munka? És hány szülőt tanítottak meg rá? Ma már mindenesetre sokkal többet, mint 1962-ben, amikor a kaliforniai Pasadenában elhatároztam, hogy kialakítok egy szülőképző programot... Gyakorló klinikus pszichológusként - a legtöbb szülőhöz hasonlóan sokáig én is azt vallottam, hogy a kamaszkor szörnyűsége nem csak normális, de elkerülhetetlen is, hiszen ez a fiataloknak abból a természetes vágyából fakad, hogy kialakítsák függetlenségüket és lázadjanak szüleik ellen. Tapasztalataink a P.E.T. programmal bebizonyították, hogy tévedtem. A "P.E.T.-képzett" szülők sorra számoltak be arról a meglepetésükről, hogy sem lázadást, sem zűrzavart nem tapasztalnak gyerekeik kamaszéveiben." Örömmel adjuk közre Dr. Thomas Gordon gondolatait. E könyvben a humanisztikus pszichológia egyik legnagyobb alakjának életfilozófiáját ismerhetik meg, és építhetik be saját mindennapjaikba.

Adatok
szerző
Thomas Gordon
cím
P.E.T. - A szülői eredményesség tanulása
kiadó
Gondolat Könyvkiadó
kiadási év
1990
oldalszám
255
kötés
puha kötés
Cikkszám
188051
Vélemények

Legyen Ön az első, aki véleményt ír!

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz

11

A szülőket vádolják - de nem képzik

15

A szülő: ember, nem Isten

24

A szülői elfogadás ábrája - A következetlenség biztosra vehető! - Nincs szükség szülői "egységfrontra" - A hamis elfogadás - Lehet-e elfogadni a gyereket, de a viselkedését nem? - Milyen az "igazi" szülő?

Hogyan figyeljünk gyerekünkre, hogy megnyíljon előttünk? - Az elfogadás nyelve

36

Az elfogadás varázsereje - Az elfogadást ki is kell mutatni - Az elfogadás közlése szavak nélkül - Az elfogadás kimutatása "be nem avatkozás" révén - Az elfogadás kimutatása passzív figyelemmel - Az elfogadás közlése szavakkal - Egyszerű "hívogatók" - Az értő figyelem - Miért érdemes a szülőknek megtanulni az értő figyelmet? - Az értő figyelemhez szükséges szemlélet - Az értő figyelem kockázata

Hogyan működik az értő figyelem?

62

Amikor a gyereknek van problémája - Hogyan működhet a szülői értő figyelem? - Mikor hasznos az értő figyelem? Gyakori hibák az értő figyelem alkalmazásában - A gyerek befolyásolása "útmutatással" - "Hívogatás" majd "elkergetés"? A "szajkózás" - Empátia nélkül meghallgattás - Értő figyelem - rosszkor

Hogyan figyeljünk a kicsikre, akik még alig tudnak beszélni?

87

Miben "más" a csecsemő? - Ráhangolódás a csecsemő szükségleteire és problémáira - Hogyan segít csecsemőknél az értő figyelem? - Segítsünk kisbabánknak igényei önálló kielégítésében

Hogyan beszéljünk, hogy gyerekünk figyeljen ránk?

92

Amikor a probléma a szülőé - Félresikerült "megmondások" - Kész megoldást közlő üzenetek - Lekezelő üzenetek - Jól működő "megmondások" - "Te-üzenetek" és "én-üzenetek" - Miért hatékonyabb az "én-üzenet"?

Az "én-üzenet" alkalmazása

106

A rejtett "te-üzenet" - Ne a negatívumot hangsúlyozzuk! - Bagatellizálás - A kitörő vulkán - Mire képes a hatékony "én-üzenet"? - Szavak nélküli "én-üzenet" kisbabáknak - Az "én-üzenet" bökkenői

Az elfogadhatatlan viselkedés megváltoztatása a környezet módosításával

118

A környezet gazdagítása - A környezeti ingerek tompítása - A környezet egyszerűsítése - A gyerek mozgásterének korlátozása - A "gyerekbiztos" környzet kialakítása - A tevékenységek átváltása - Jó lesz kicsit másképp is? - A gyerek felkészítése a környezet várható változására - Tervezés, nagyobbakkal

Az elkerülhetetlen szülő-gyerek konfliktusok: ki legyen a nyertes?

125

Hatalmi harc szülő és gyerek között - Nyertes-vesztes szereposztások - Miért sikertelen az I. Módszer? - Miért sikertelen a II. Módszer? - További gondok az I. és II. Módszerrel

Szülő hatalom: szükséges és indokolt?

137

Mi a tekintély? - A szülői hatalom szűkös korlátai - A szülő előbb-utóbb kifogy hatalmából - Azok a "rettenetes kamaszévek" - A hatalmon alapuló nevelés szigorú feltételei - A szülői hatalom hatása a gyerekre - Ellenállás, provokálás, lázadás, negativizmus - Sértettség, düh, ellenségeskedés - Agresszió, bosszú, visszavágás - Hazudozás, rejtőzködés - Mások hibáztatása, "befeketítés", csalás - Basáskodás, erőszakoskodás - "Nyerni kell, veszíteni szürnyű!" - Összefogás a szülők ellen - Meghunyászkodás, engedelmeskedés, alázat - Hízelgés, a kegyek keresése - Konformizmus, az alkotókészség hiánya, félelem az újtól, a sikergaranciák elvárása - Visszahúzódás, menekülés, ábrándozás, regresszió - Náhány további fontos kérdés a szülői hatalom kapcsán - "Hát nincs szüksége a gyereknek tekintélyre és korlátokra?" - Akkor sem indokolt a tekintélytartás, ha a szülő következetes? - "Hát nem az a szülő dolga, hogy befolyásolja gyerekét?" - Miért maradt fenn a hatalom a gyereknevelésben?

A konfliktusmegoldás vereségmentes módszere

159

Miért olyan eredményes a III. Módszer - A gyerek motivált a megoldás megvalósításában - Nagyobb az esély a jó minőségű megoldásra - A III. Módszer jó agytorna - Kevesebb harag, több szeretet - Kevesebb ellenőrzésre van szükség - Nincs szükség kényszerítésre - A III. Módszer elvezet a valódi problémához Felnőttként kezeljük a gyerekeket - A III. Módszer mint terápia

A szülők aggályai a vereségmentes módszer kapcsán

175

Már megint "üljünk le és értsünk egyet"?! - A III. Módszer mint a szülői gyengeség jele - "Csoportok nem tudnak dönteni " - "A III. Módszer olyan hosszadalmas!" - "Miért ne használhatná a szülő az I. Módszert, hiszen ő a bölcsebb?" - Lehet-e kisgyerekekkel is használni a III. Módszert? - Van-e olyan helyzet, amikor mégis az I. Módszert kell alkalmazni? - "Nem veszítem-e el tekintélyemet a gyerekeim előtt?"

A vereségmentes módszer a gyakorlatban

190

Hogyan kezdjük? - A vereségmentes módszer hat lépése - Tárjuk fel és fogalmazzuk meg a konfliktust! - Ötletgyűjtés a megoldáshoz - A javaslatok mérlegelése - Döntés a legjobb, elfogadható javaslat mellett - A gyakorlati lebonyolítás - Hogyan sikerült? - Értő figyelem és "én-üzenetek" nélkül nem megy! - Az első vereségmentes próbálkozás - Milyen problémákra számíthatunk? - Kezdeti bizalmatlanság és ellenállás - "És ha nem találunk elfogadható megoldást?" - Visszakanyarodás az I. Módszerhez, amikor csődöt mond a III. Módszer - "Legyen-e büntetés, ha mégis...?" - Szerződésszegés - Ha a gyerek megszokta, hogy csak ő nyerhet - A vereségmentes módszer a gyerekek közötti konfliktusokban - Amikor mindkét szülő érintett a szülő-gyerek konfliktusban - Ki-ki a maga jogán - Amikor csak az egyik szülő használja a III. Módszert - Lehet-e váltogatni a módszereket? - Előfordul, hogy csődöt mond a III. Módszer?

Amit szeretnénk elkerülni: hogy gyerekeink felmondjanak nekünk

211

Az értékrend - Emberi jogok - "Nem is taníthatom az értékrendemet?" - A szülő mint modell - A szülő mint szaktanácsadó - "Elfogadni, amin nem változtathatok" - Egy kis segítség, "hogy tudjam a különbséget"

Konfliktusmegelőzés - önmagunk, a szülők változtatásával

224

Lehetünk-e elfogadóbbak önmagunkkal szemben? - Kié a gyerek? - Tényleg szeretjük a gyerkekeket - vagy csak bizonyosfajta gyerekeket? - Nem csupán a mi értékeink és meggyőződéseink igazak - A házastársi kapcsolat elsődlegessége - Lehet-e változtatni a szülők szemléletén?

Gyerekeink sok-sok nevelőszülője

233

Credo - hitvallásom a gyerekekhez fűződő kapcsolatomról

238

Függelék

240

Fülelj az érzésekre! (gyakorlat) - A meddő üzenet felismerése (gyakorlat) - Küldj "én-üzenetet!" (gyakorlat) - A tipikus közléssorompók hatása a gyerekre - Néhány fogalom - ahogyan Gordon használja őket - Ajánlott olvasmányok