Tari János - Néprajzi filmezés Magyarországon

-10%
Raktáron
Raktárkészlet:
1 db
Tari János - Néprajzi filmezés Magyarországon
1 980 Ft
1 782 Ft
Kezdete: 2016.10.24   A készlet erejéig!
A vásárlás után járó pontok: 36 Ft
Tari János
Néprajzi filmezés Magyarországon
Európai Folklór Intézet, 2002
222 o., kartonált kötés
Részletek

Végre elkészült az első, átfogó jellegű történeti áttekintés a magyarországi néprajzi filmezésről. A szerző nem pusztán kívülről szemlélve írta meg ezt a történetet,  hanem az alkotó, a filmkészítő gyakorlati tapasztalataival kiegészítve írt az elméleti és a módszertani kérdésekről. A néprajzi filmezésnek, de különösen az utóbbi években, évtizedekben kialakult antropológiai filmezésnek éppen az a jellemzője, hogy maguk az alkotók, a filmek készítői egy személyben művészek, gyakorló filmkészítők és elméleti szakemberek a vizuális antropológia és a néprajzi kutatás területén. Tari János egyike ezeknek a szakembereknek, olyan kutató, aki a film segítségével fejezi ki magát, képekben gondolkozik, és filmalakban adja közre, amit megtalált. Tari világosan látja, hogy az etnográfiai film határműfaj - a dokumentumfilm és a művészfilm egyaránt sokat merített a jó néprajzi filmekből. Érdekes témájának leszűkítése, hiszen csak a hagyományos film-nyersanyagra készített művekkel foglalkozik, mert ennek története lényegében befejeződik a XX. század végén. A bevezető filmtörténeti fejezete után, a külföldi néprajzi filmezés főbb állomásait mutatja be a szerző, majd a néprajzi filmtípusokat, a definíciós kísérleteket és a módszertani próbálkozásokat idézi a szakirodalomból. Egyben felidézi a XX. század néprajzi filmjeinek legjobbjait. A dolgozat gerincét - mintegy félszáz oldalon - a hazai néprajzi filmezés részletes bemutatása adja. Különös értéke ennek a résznek, hogy illusztrációi (moziplakátok, terepmunka fotók stb.) legnagyobb részt sohasem kerültek publikálásra, többnyire a szerző ásta elő őket az archívumok mélyéről. A kötet utolsó harmadában a szerző a néprajzi filmezésben szerzett gyakorlati tapasztalatait összegezte.

Tartalom

Bevezetés

9

A mozgókép és a valóság térben és időben

13

A valóság vizuális, művészeti és tudományos ábrázolása

13

A camera obscurától a laterna magicáig

15

A mozgatott képtől a vetített mozgóképig

21

A mozgó képek érzékelésétől a filmkép érzékeléséig

24

A mozi születésének főbb dátumai és a közönség

27

A film érzékelése és értelmezése

28

A film valóságábrázoló szintjei térben és időben

30

A világ első néprajzi témájú filmfelvételei és katalógusaik

35

Filmtípusok, témák és elméletek a néprajzi filmkészítésben

53

Az 1930-40-es évek elméleti és gyarkorlati példák

53

Az 1960-as évek filmelméleti megállapításai

55

Az 1980-as évek néprajzifilm-meghatározásai és típusai

62

A néprajzi filmek csoportosítása tartalom és forma szerint

69

A néprajzi filmezés Magyarországon

79

Néprajzi tematika a Magyarországon készült filmekben

79

A milleniumi filmfelvételektől és híradóktól a néma játékfilmekig

79

A mozi a legnépszerűbb színház

81

A néprajzi tematika és nemzeti identitás a magyar némafilmekben

83

A Néprajzi Múzeum első kísérleti néprajzi filmfelvételek készítésére

85

A híradók és a néprajzi filmfelvételek a két világháború között

87

A Magyar Filmiroda tevékenysége és a néprajzi témák

87

Lajtha László néprajzi filmezési tervei

89

Gönyey Sándor néprajzi filmjegyzetei

91

Molnár István táncfelvételei

94

Bartók Béla és a néprajzi filmezés az 1930-as években

95

Fejős Pál életműve, néprajzi vonatkozású filmjei

96

Keszi-Kovács László 16 mm-es filmezése

98

A finn néprajzi filmes iskola hatása

100

A híradók és a néprajzi filmdokumentálás

101

Az 1940-es évek néprajzi filmezései Erdélyben

102

Néprajzi filmezés a Néptudományi Intézetben II. világháború után

103

Szőts István és Raffay Anna néprajzi filmjei

108

Az ELTE Néprajzi Intézetének néprajzi filmjei

112

Néptáncfilmezések és a népszerű tudományosfilmek

114

Szinkronhangos néprajzi táncfilmek készítése az UNESCO támogatásával

117

Néprajzi építészeti filmezés a Szabadtéri Néprajzi Múzeumban

124

Az első magyar néprajzi filmkatalógus

128

A Magyar Televízió és a MAFILM néprajzi filmjei

128

Az 1980-as évek néprajzi filmkészítő műhelyei és a Néprajzi Filmstúdió

130

Néprajzi amatőrfilm-fesztiválok és tudományos konferenciák

131

A Néprajzi Múzeum filmgyűjteménye és a Néprajzi Filmstúdió

141

A filmgyűjtemény kialakulásától a Néprajzi Filmstúdió megalapításáig

141

A Néprajzi Múzeum film- és videogyűjteményének jelenlegi összetétele

153

A néprajzi filmkatalógus könyv formájában és a világhálón

154

A néprajzi film- és videostúdió munkája és tervei

155

Gyakorlati módszerek és példák a néprajzi film készítésénél

159

A film mint kutatási módszer

159

A néprajzi film három fő műfaja

161

A filmnyelv és a valóság kapcsolata

161

A korai néprajzi filmjegyzetek hozzáférhetővé tétele

163

A valósághűség és a fikció

164

Előmunkálatok: tudományos kutatás és terepmunka

165

A forgatási terv és a téma ismerete

170

A kamera és a stáb megismertetése és elfogadtatása

171

Kinek a kezében van a kamera?

173

A kamera helye a forgatás során

175

A hangfelvétel fontossága a néprajzi filmnél

178

A forgatás menetének és a film szerkezetének összefüggése

179

A rendezés a néprajzi filmben

180

A néprajzi film célja

181

Az interjú szerepe a néprajzi filmben

183

Visszajelzések és a filmesek fogadtatása a forgatás során

184

A felvett anyag, a muszter elemzése és feldolgozása a vágás előtt

185

A néprajzi film képanyagának vágása

187

A film struktúrájának kialakítása és a montázs

187

A feedback-módszer alkalmazása a végleges struktúra kialakításánál

190

Az etikai és a néprajzi vonatkozások a néprajzi filmben

191

A film hatásvizsgálata különböző közönség előtt

192

A történeti és kutatási anyagok identitás erősítő szerepe

194

A néprajzi-antropológiai film és célközönségei

196

A néprajzi-antropológiai film és hatásai a társadalom egyéb területein

197

Új technológiai lehetőségek és a néprajzi-antropológiai filmek

199

Az őshonos lakosság által készített filmek és az együttműködés

199

Következtetések a film és a valóság viszonylatában a vizuális antropológiában

201

Utószó

206

Irodalomjegyzék

213

Tari János film- és videóalkotásai

221

Adatok
Cikkszám
214933
Vélemények

Legyen Ön az első, aki véleményt ír!