dr. Sevcsik Jenő - Hefelle József - Fényképészet

Nincs raktáron
dr. Sevcsik Jenő - Hefelle József - Fényképészet
ISBN
9631032523
Részletek

A könyv elsősorban a hivatásos fotósoknak ad szakmai ismereteket a felvételek elkészítéséhez. Részletesen ismerteti a szakfényképészeti célokra alkalmazható fényképezőgépeket, objektíveket, zárszerkezeteket és keresőrendszereket. Foglalkozik a korszerű felvételi anyagokkal és ezek jellemzésével és értékelésével, valamint a színszűrőkkel. A Fényforrások és A világítástechnika c. fejezetek jól tükrözik az elmúlt évtizedek jelentős fejlődését. A beállítás c. fejezet a kép megkomponálásával foglalkozik.
A megvilágításmérés c. fejezet a korszerű mérésmódszereket és legújabb mérőberendezéseket írja le. A felvételkészítés technikájának ismeretében a mű újszerűen és átfogóan tárgyalja a műtermi fényképezés, az épület- és természetfényképezés, a személyfényképezés, a riport és divatfényképezés gyakorlati kérdéseit.
Az utolsó fejezet tartalmazza a szerzői joggal kapcsolatos ismereteket is.

Adatok
szerző
dr. Sevcsik Jenő - Hefelle József
cím
Fényképészet
kiadó
Műszaki Könyvkiadó
kiadási év
1980
oldalszám
409
kötés
kemény kötés
kiegészítő információk
Fekete-fehér és színes fotókkal, ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 31385.
Cikkszám
926992
Vélemények
Legyen Ön az első, aki véleményt ír!
Tartalom

Fotográfiai optika

13

Az elektromágneses energia

13

A fény

14

A fény fotográfiai minősítése

16

A színhőmérséklet értelmezése

18

A fény terjedése

20

A fényvisszaverődés (reflexió)

22

A fényáteresztés (transzmittancia)

25

Az optikai denzitás fogalma

26

A polárszűrők

28

A fénytörés

29

A lencsék

32

Az optikai képalkotás

33

A lencsék és objektívok kardinális elemei

33

A leképezés szerkesztése és számítása

36

A gyűjtőlencse képalkotása

38

Ferde felületek leképezése

40

A fényképezés színtani alapjai: (Heffele József)

43

A színek fizikája

44

A színrendszerek

45

A színkeverés

47

Az additív színkeverés

47

A szubtraktív színkeverés

49

A fényképezőgépek

51

A fényképezőgép története

51

A fényképezőgépek csoportosítása

54

A műtermi fényképezőgépek

56

A műszaki fényképezőgépek

60

A középformátumú gépek

71

A kisfilmes fényképezőgépek

82

Állványok

84

Motoros filmtovábbítók

84

Az objektívok

89

A lencsék képalkotási hibái

90

A szferikus aberráció

91

A kóma

92

Az asztigmatizmus

92

A képmezőelhajlás

92

A képtorzítás

93

A kromatikus aberráció

93

Az objektívok fejlődéstörténete

93

Az objektívok fotográfiai jellemzői

97

A fényerő

97

A gyújtótávolság

98

A képszög és a képméret

101

Az élesség

102

A feloldóképesség

105

A mélységélesség

107

A brillancia

109

Az objektívok szerkezeti sajátosságai

113

Az objektívfoglalat

113

A rekeszszerkezet

114

Objektívtípusok

116

A normál objektívok

116

A nagy látószögű objektívok

117

A teleobjektívok

119

A varioobjektívok - Zoomok

120

A tükörobjektívok

121

A telekonverterek

122

Lágy rajzú objektívok és előtételek

122

Speciális objektívok

123

Zárszerkezetek: (Hefelle József)

125

A központi zárak

125

Az effektív expozíciós idő

127

A redőnyzárak

128

Keresők

133

A mattüveg kereső

134

A tükörreflex kereső

135

A pentaprizmás tükörreflex kereső

136

A keretkereső

139

A kétaknás fényképezőgépek tükörreflex keresője

140

A távcsőkereső

140

A távmérős kereső

141

Az univerzálkereső

142

Felvételi nyersanyagok: (Hefelle József)

143

Szenzitometriai alapfogalmak

143

A fotográfiai jelleggörbe

144

A fotográfiai érzékenység

147

A gradáció

150

A megvilágításterjedelem

152

A színes nyersanyagok szenzitometriája

154

A nyersanyagok felépítése

157

A fekete-fehér negatívok szerkezete

158

Szemcsésség és szemcséaet

159

Fényudvar a rétegekben

161

A kontúrélesség

162

A színérzékenység

164

Színes felvételi anyagok

166

A színes negatív filmek szerkezete

166

A színmaszk és a maszkos színes negatívok

168

Színesnegatív-pozitív eljárás

170

A színes fordítós eljárás

171

A színesfilmek színhőmérséklet hangolása

172

A nyersanyag-kiválasztás szempontjai

173

A nyersanyagok tárolása

176

A film kiszerelése: (dr. Sevcsik Jenő)

178

A síkfilm

178

A tekercsfilm

180

A kisfilm

184

A Polaroid felvételi anyagok: (dr. Sevcsik Jenő)

186

Szín- és fénysűrők

188

A felvételi szűrők

190

A szűrőtényező-szűrőfaktor

191

A fekete-fehér fényképezés színszűrői

191

A színesfényképezés színszűrői

196

A fényszűrők

204

Fényforrások: (Hefelle József)

207

Fotometriai mennyiségek és mértékegységek

207

A napfény

211

Az izzólámpa

212

Izzólámpák általános világítás céljára

213

A fotoizzó

214

A halogén izzólámpa

216

A halogén fotoizzó

217

A napfényizzó

218

A fénycső

218

A higanylámpa

219

A nátriumlámpa

220

A fémhalogén lámpa

221

A xenonlámpa

222

Az örökvaku

222

A villanócső

222

A tápegység

224

A kulcsszám

225

A felvillanás időtartama

226

A szinkronizáció

227

Az automata-örökvaku

228

A műtermi örökvaku

231

Az egyesvaku

235

Világítástechnika

237

A fénysugárzás és a reflexió

238

A világítás eszközei: a lámpák

240

A fotográfiai világítás

244

A főfény

244

A derítés

245

A főfény és a derítés aránya

245

A kisegítő fények

246

Az anyagszerűség érzékeltetése

247

A beállítás: (dr. Sevcsik Jenő)

251

A kép megkomponálása

251

A távlat

257

A leképezés aránya

261

A felvétel iránya

265

Az élességi távlat

267

A megvilágításmérés: (Hefelle József)

269

A fotográfiai expozíció

269

Az expozíciós adatok: idő, rekesz, fényérték

269

A helyes expozíció

272

A megvilágításmérés pontossága

274

Fényérték és lámpatávolság

275

Műszerek és mérésmódszerek

275

A megvilágításmérők

276

A spotméterek

288

A zoom-méterek

294

A vakufénymérők

295

A fényképezőgépbe beépített megvilágításmérő

304

A színhőmérsékletmérő

306

Műtermi fényképezés

311

A műterem - általános szempontok

311

Néhány példa korszerű műtermek kialakításához és a díszletezéshez

312

A műtermi háttérvetítés

312

A műterem biztonságtecnikája

316

A tárgyfényképezés

317

Nagyméretű tárgyak fényképezése

317

Közepes méretű tárgyak fényképezése

317

Közelfényképezés

319

A reprodukció

321

A személyfényképezés: (Hefelle József)

324

A művészeti anatómia szerepe

325

Az általános munkamenet

328

A formai megoldások

330

Épületfényképezés: (Hefelle József)

335

Az épületfénykép kompozíciója

336

A "torz" perspektíva és korrekciója

348

A ferde felületek éles leképezése

353

Az épületfényképezés gyakorlata

355

Az épületbelsők megvilágítása

357

A természetfényképezés: (dr. Sevcsik Jenő)

359

Tájképek készítése

359

A növényfelvételek

365

Az állatfényképezés

368

A víz alatti fényképezés

370

Személyfényképezés természetes környezetben: (dr. Sevcsik Jenő)

377

Egyének fényképezése

377

Emberi közösségek fényképezése

382

Eseményfényképezés: (Hefelle József)

385

A riport

385

Az illusztráció

386

A társadalmi események fényképezése

386

A sajtófotó és a politikai riport

387

A sportfényképezés

395

A színpadi eseményfényképezés

395

A divatfényképezés

397

A fotoetüd és a képsorozat

401

A fénykép szerzői joga: (dr. Sevcsik Jenő)

407

Általános rendelkezések

407

A munkaköri kötelesség körében készített felvételek

408

Korlátozó rendelkezések

409