Előszó a negyedik kiadáshoz |
7 |
Általános rész |
|
A hazai sporttudomány és az edzéselmélet kialakulása |
9 |
A sporttudományi kutatások tárgya, a sporttudomány önállósága |
12 |
Az edzéselmélet fejlődésének ellentmondásai |
12 |
Az edzés jellemzői |
14 |
Alapfogalmak |
17 |
Edzés |
17 |
Edzésrendszer |
17 |
Edzésmódszer |
18 |
Edzésfeladatok |
18 |
Edzéseszközök |
20 |
Káros edzéseszközök (dopping) |
25 |
Edzettség |
27 |
Edzettségellenőrzés |
29 |
Edzésdokumentáció |
31 |
Túledzés, túledzettség |
35 |
A teljesítmény összetevői |
39 |
Edzésterhelés |
42 |
Alkalmazkodási sajátosságok |
44 |
Elfáradási sajátosságok |
47 |
A terhelés összetevői |
52 |
Edzéselvek |
60 |
Fokozódó terhelés |
60 |
Egész éves terhelés |
63 |
Terhelési ciklusok alakítása |
65 |
Formaidőzítés |
71 |
Erőnlét |
|
Kondicionális képességek |
76 |
Kondicionális képességek kapcsolati viszonyai |
76 |
Erőedzés |
79 |
Maximális erő |
80 |
Gyorserő |
80 |
Erőállóképesség |
80 |
Relatív erő |
81 |
Belső és külső erők, relatív erő, statikus és dinamikus erőkifejtések |
82 |
Erőfejlesztő gyakorlatok |
82 |
Erőfejlesztő módszerek |
87 |
Az erőfejlesztő eszközök alkalmazásának követelményei |
94 |
Erőfejlesztés izometriás gyakorlatokkal |
96 |
Erőgyakorlatok és légzés |
97 |
Az ugróerő sajátosságai |
98 |
Életkori sajátosságok az erőfejlesztésben |
100 |
A gyorsaság edzése |
101 |
Alapfogalmak, gyorsaságfajták |
102 |
Egyszerű és összetett reakciók elemzése |
105 |
A helyzetgyorsaság |
106 |
A gyorsaságfejlesztés módszerei |
108 |
A fiatalok gyorsasági edzése |
109 |
Az állóképességek edzése |
111 |
Hosszútávú állóképesség |
112 |
Középtávú állóképesség |
112 |
Rövidtávú állóképesség |
113 |
Erőállóképesség |
114 |
Gyorsasági állóképesség |
114 |
Állóképesség-fejlesztő módszerek |
115 |
Terhelési tényezők |
117 |
Gyermekek és ifjúságiak állóképességi edzése |
121 |
Az ügyesség edzése |
122 |
Koordinációs képességek |
122 |
Az ügyesség jellemzői |
125 |
Az ügyesség fejlesztésének követelményei |
127 |
Fejlesztési eljárások |
128 |
A hajlékonyság edzése |
128 |
A különböző érzékletek szerepe a mozgásban |
131 |
Egyensúlyérzék |
131 |
Térérzék |
131 |
Kondicionális és koordinációs képességek kölcsönhatása |
132 |
Technika |
|
A mozgáskoordináció elméleti alapjai |
133 |
A mozgáskoordináció fő jellemzői |
138 |
Optimális energiabefektetés |
138 |
A mozgás hatékonysága |
139 |
Biztonság, kedvező mozgásélmény |
139 |
A jellemző kölcsönhatások |
139 |
Információforrások |
141 |
Mozgásérzékelés |
141 |
Tapintás |
142 |
Egyensúly |
143 |
Látás |
143 |
Hallás |
144 |
Szóbeli információk |
145 |
Mozgásérzékelés és mozgásképzet |
146 |
Komplex információk |
147 |
Mozgáskoordinációs modellek |
149 |
A mozgásszerkezet fogalma |
153 |
A sportmozgások oktatásának alapjai |
155 |
A mozgástanulás elméleti forrásai |
155 |
A mozgástanulás alapvető feltételei |
157 |
A mozgástanulás szakaszai |
164 |
Hibajavítás |
181 |
Stratégia és taktika |
|
A stratégia és taktika jelentősége a versenysportban |
183 |
Alapfogalmak |
184 |
A stratégia |
184 |
A taktika |
185 |
A sportágak csoportosítása a taktika jelentősége szerint |
190 |
Sorsolási sportágak |
191 |
Ciklikus sportágak |
191 |
Páros küzdelmek |
191 |
Csapatjáték |
192 |
Az egyén mint feladatmegoldó rendszer |
192 |
Taktikai feladat |
193 |
Versenyhelyzet (játékszituáció) |
194 |
Taktikai cselekvés |
194 |
Taktikai gondolkodás |
199 |
A csapat mint feladatmegoldó rendszer |
200 |
A csapat strukturáltsága |
200 |
Az együttműködés |
201 |
Az együttműködés feltételei |
204 |
Játékrendszer |
206 |
A támadás taktikája |
208 |
A védekezés taktikája |
210 |
A rendszer irányítása és a taktikai terv |
211 |
Oktatásmódszertani kérdések |
214 |
Oktatási célok |
214 |
Az ismeretk alkalmazása |
215 |
Módszertani szempontok a taktikai cselekvések oktatásához |
220 |
Felhasználási és fejlesztési lehetőségek |
227 |
Versenyzés |
|
A sportversenyzés meghatározása, jellemzői |
228 |
A versenyhelyzet elemzése |
228 |
Versenyzési motívumok, konfliktusok |
230 |
Alkalmazkodás a versenyhelyzethez |
231 |
A sportversenyek jelentősége, fajtái |
232 |
Közvetlen versenyelőkészületek |
234 |
A rajtállapot elemzése |
236 |
A rajtállapot változatai |
236 |
A rajtállapot alakítása |
239 |
Edzéstervezés |
|
Tervtípusok |
242 |
Keretterv |
242 |
Évi edzésterv |
242 |
Operatív terv |
243 |
Edzésminta |
243 |
Az edzéstípusok összefüggése |
243 |
Az edzéstervezés alapelvei |
244 |
Az edzéstervezés lépései |
246 |
Állapotelemzés |
246 |
Célformálás |
249 |
Az edzés periodizálása |
251 |
Edzéstartalmak, terhelési dinamika |
256 |
Az edzéstervezés követelményei |
258 |
Sportágsajátos periodizációs modell |
260 |
Sportbeli felkészülés szakaszai |
|
Alapismeretek |
265 |
Anatómia, élettani jellemzők |
266 |
Mozgásfejlődés |
271 |
A korai mozgástanítás problémái |
273 |
Az utánpótlás nevelésének időszaka |
274 |
Az utánpótlásedzést befolyásoló tényezők |
275 |
A fizikai képességek fejlesztése |
276 |
Technikai képzés |
276 |
Taktikai képzés |
277 |
Értelmi fejlesztés |
278 |
Sokoldalú képzés |
279 |
Élsport |
281 |
Alapismeretek |
281 |
Az élsportedzést befolyásoló tényezők |
282 |
Kiválasztás |
283 |
A tehetség jellemzői |
284 |
Módszertani törekvések a sportolók kiválasztására |
285 |
Sportági kiválasztás |
292 |
Irodalom |
295 |