Ez a módszertani gyűjtemény pedagógusok számára készült. Célja, hogy bemutassa azokat a pszichológiai vizsgáló eljárásokat, amelyeket a pedagógusok szakirányú (pszichológusi) képzettség nélkül is fel tudnak használni tanítványaik megismerésében.
A kötetbe válogatott eljárások elsősorban a 10-18 évesek vizsgálatára alkalmasak. Ott, ahol a módszer ettől eltérő vagy szűkebb korcsoportot érint, azt külön feltüntetésre került.
A módszereket a szerző az áttekinthetőség kedvéért öt nagyobb csoportba sorolta. A könyv ennek megfelelően tagolódik részekre. Az első rész olyan vizsgálati módszereket tartalmaz, amelyek a tanulók személyi sajátosságainak feltárásával foglalkoznak. A második rész a tanulási helyzettel kapcsolatos pszichológiai vizsgáló eljárásokból ad ízelítőt. A harmadik rész az osztályközösség megismerésének néhány módszerét ismerteti. A negyedik részben olyan eljárások kaptak helyet, amelyek a családi hátteret hivatottak felderíteni. Végül az utolsó rész a pályairányulás feltárására alkalmas módszerekből mutat be néhányat.
Mindegyik módszer leírása után feladatokat talál az olvasó. Ezek elvégzése természetesen nem kötelező. Afféle támpontoknak szánta a szerző, hogy ne kelljen sokat töprengeni, mi mindent is lehet egy-egy módszerrel kezdeni. Ugyanakkor ötleteket is adhatnak azok számára, akik valamilyen képzés keretében empirikus témájú szakdolgozatot szándékoznak írni.
Ezek a módszerek nem egyforma kidolgozottságúak, és elméleti megalapozottságuk sem azonos mélységű. Míg egyesek tudományos kutatás céljaira is alkalmasak, addig mások inkább iránymutatónak tekinthetők. Egy dolog azonban közös bennük: gyorsabbá és megbízhatóbbá teszik a tanulók megismerését, mintha a pedagógus pusztán a megfigyeléseire, benyomásaira támaszkodna.
Ajánljuk ezt a kötetet mindazoknak, akik a tanulók megismeréséhez a pszichológia eszköztárát szeretnék igénybe venni.