Részlet:
BEVEZETÉS
Az oktatási rendszer minden szintjének megújulását szorgalmazó társadalmunkban a felnövekvő nemzedék nevelésének korszerűsítésére több elképzelés és program született a közelmúltban.
Az óvodai nevelés korszerűsítésére irányuló koncepciókban kiemelt helyen szerepelnek a tevékenységközpontú, képességfejlesztő, gyermekekre szabott nevelési elvek. Ezeknek az elgondolásoknak a nevelés gyakorlatában történő mielőbbi térhódításához szeretnénk hozzájárulni egy, az óvodai testnevelésben alkalmazható képességfejlesztő program kidolgozásával. Szándékunk a nevelés tervezésének tudatosságát, tervszerűségét korszerűsíteni azáltal, hogy az óvodapedagógusok mindennapi gyakorlati tevékenységéhez egyre közelebb kerüljenek és beépüljenek a kutatások során nyert megállapítások, amelyek széleskörű, tudományos igénnyel végzett vizsgálatok eredményeiként bizonyítást nyertek. Véleményünk, hogy a pedagógiai, pszichológiai és szakmódszertani kutatások eredményeinek gyakorlati alkalmazásával, továbbá a méréses módszerek helyének és szerepének megtalálásával a pedagógiai gyakorlatban jelentős minőségi változás következhet be. Ehhez azonban a nevelés jelenlegi gyakorlatának átértékelése szükséges és indokolt, egy működőképes pedagógiai hatásrendszer megteremtése szellemében. Mint ismeretes, hogy a képességek bonyolult pszichikai képződmények, ezáltal nehezen megismerhetők. Azonban a tevékenység minőségével jellemezhetők, hozzáférhetők. A motoros képességek mindenkori fejlettsége is a mozgástevékenység alkotó elemeinek feltárása és megismerése által válik számbavehetővé, mérhetővé. Ennek ismeretében viszont megalapozottan megtervezhető a különböző életkorokban a nevelés fejlesztés egyéni üteme. Mivel a motoros képességek aktuális szintje és fejlődése viszonylag könnyen mérhető, így e fejlesztő program alkotó módon történő alkalmazását javasoljuk mindazoknak az óvodapedagógusoknak, akik csatlakozni kívánnak a megújulást kereső nevelési koncepciók valamelyikéhez, amelyben a tevékenységközpontú, a képességek optimális kibontakoztatására irányuló, az egyéni fejlődésbeli különbségeket is figyelembe vevő nevelési gyakorlat megvalósítására törekszenek. A társadalom politikai, gazdasági arculatának változásaitól független, mindig időszerű nevelési cél, hogy fizikailag jól fejlett, testileg-lelkileg egészséges gyermekeket neveljünk. A testmozgás a gyermekek számára éltető elem, ezért életmódjuk tervezésébe, szervezésébe rendszerességgel építsük be az óvodai nevelő munka gyakorlatába.