Tartalom
ELSŐ RÉSZ
AZ ALAPOK MEGHATÁROZÁSA 7
1. fejezet. A segítés bemutatása 9
Hivatásos és nem hivatásos segítők: rövid történeti áttekintés 11
Miről szól a segítő munka? 12
A segítő hivatás kihívásai 20
A szakképzés 31
Okosból bölccsé válni: a segítés buktatóinak kezelése 36
2. fejezet. A segítő modell áttekintése 41
A racionális problémamegoldás és annak korlátai 43
A képzett segítő modellje: A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése 45
I. szakasz: A jelenlegi állapot: „Mi zajlik itt?"
Segítsünk kliensünknek, hogy tisztázza kulcsfontosságú, változásért kiáltó problémáit 48
II. szakasz: A vágyott helyzet: „Mit szeretnék?"
A kliens segítése abban, hogy meghatározza, elképzelje és megfogalmazza a megoldást nyújtó célokat 50
III. szakasz: Lépésenként előre: „Hogyan érjem el, amit szeretnék, vagy amire szükségem van?"
Segítsünk a kliensnek olyan stratégiák és tervek kidolgozásában, amelyek közelebb viszik céljához 52
A cselekvési nyíl: „Hogyan érek el eredményt?"
Segítsünk kliensünknek terve megvalósításában! 54
„Hogy haladunk?" - a segítő folyamat állandó értékelése 55
Rugalmasság a modell használatában 57
Problémamegoldás: egyetemes emberi jelenség 59
A modell „böngészőként" való használata: a legjobb módszer keresése 60
A segítő modellek buktatóinak megismerése és ezek kezelése 61
3. fejezet. A segítő kapcsolat - célkeresztben az értékek 63
A segítő kapcsolat 65
A kapcsolat mint munkaszövetség 66
A segítő kapcsolatot meghatározó értékek 68
Értékek, különbözőség és kulturális sokféleség 81
Munkaszerződés: a kliens és a segítő megállapodása 85
A segítő kapcsolat lehetséges buktatói 85
A képzett segítő
MÁSODIK RÉSZ
A TERÁPIÁS PÁRBESZÉD 89
4. fejezet. Kommunikáció: a ráhangolódás és az aktív hallgatás készsége 91
A párbeszéd fontossága a segítésben 93
I. Látható ráhangolódás: az empátiás jelenlét fontossága 94
II. Aktív hallgatás: a megértés alapja 99
A hallottak feldolgozása: a szavak tényleges jelentésének végiggondolása .. 112
Önmagunkra figyelés: a segítő belső párbeszéde 117
A kliensre való odafigyelés buktatói 118
A kommunikációs készségekkel kapcsolatos buktatók - első rész 121
5. fejezet. Az empátia kifejezése: kemény munka a kliens megértése érdekében 125
A válaszadás készségének három dimenziója: éleslátás, hozzáértés és asszertivitás 127
Az empátiás kiemelés megosztása: kommunikáljuk megértésünket a kliens felé! 129
Alapelvek az empátiás kiemeléssel kapcsolatban 138
Módszerek a kiemelés megosztására 146
Az empátiás válaszadás nemkívánatos módjai 147
Az empátiás kapcsolat fontossága 149
6. fejezet. A feltárás és az összefoglalás művészete 151
A feltárás művészete 153
Az összefoglalás művészete: összeszedettséget és irányt ad 166
A kommunikációs készségekkel kapcsolatos buktatók - második rész 169
7. fejezet. Segítsük a klienst, hogy szembesüljön önmagával 173
Szembesítés: az alapkoncepció 175
Vakfoltok 187
A szembesítés összekapcsolása a cselekvéssel 192
A szembesítés buktatói 195
8. fejezet. Jártasság a szembesítésben és bölcsesség annak használatában 199
A szembesítéshez szükséges speciális készségek 201
Okosból bölccsé válni: útmutató a hatékony szembesítéshez 217
Kössük össze a szembesítést tettekkel! 224
A szembesítés és a segítők nehézségei 224
9. fejezet. A nehéz kliensek segítése: vonakodás, ellenállás és rugalmasság 227
Nehéz kliensek: vonakodás és ellenállás 229
Vonakodás: aggályok a változással kapcsolatban 230
Ellenállás: a nyomásgyakorlásra adott reakció 232
Az énvédő mechanizmusok szerepe a vonakodásban és ellenállásban 233
A vonakodás és az ellenállás kezelésének alapelvei 236
Segítsünk a kliensnek kiaknázni saját rugalmasságát! 241
HARMADIK RÉSZ
A SEGÍTŐ MODELL SZAKASZAI ÉS FELADATAI 245
10. fejezet. I. szakasz: Segítsük a klienst, hogy elmondja a történetét! 247
Bevezetés az I. szakaszhoz 249
1. feladat: Segítsünk a kliensnek elmondani a történetét! „Milyen gondjaim vannak?" 250
2. feladat: Segítsünk a kliensnek új szemléletmódot kialakítani és új szemszögből látni a történetét! „Mi az, amit nem veszek figyelembe vagy elkerülök?" 271
3. feladat: Segítsünk a kliensnek, hogy olyan kérdésekkel foglalkozzon, amelyek javíthatnak a helyzetén! „Mely problémák megoldása segítene a legtöbbet?" 276
Elég lehet néha az I. szakasz? 287
11. fejezet. Bevezetés a II. és III. szakaszba: döntések, célok és tervek 289
Segítsünk a kliensnek hatékony döntéseket hozni! 291
Megoldásorientált segítés 300
Segítsünk a kliensnek, hogy felfedezze és használja saját erejét a célok kitűzésében! 308
12. fejezet. II. szakasz: Segítsünk a kliensnek, hogy reális célokat tűzzön ki maga elé! 313
A II. szakasz három feladata 315
1. feladat: Segítsük a klienst, hogy felismerjen olyan lehetőségeket, amelyektől szebb jövőt remélhet! „Hogyan lehetne jobb az életem?" ... 316
A jobb jövő lehetőségeinek meghatározásához használt eszközök 317
2. feladat: Segítsünk a kliensnek, hogy a lehetőségek felől elmozduljon a választás felé! „Mely megoldások a legjobbak számomra?" 330
3. feladat: Segítsünk a kliensnek elköteleződni! „Milyen árat vagyok hajlandó fizetni azért, hogy elérjem a célomat?" 351
A II. szakasz és a tettek 362
A célok kitűzésének buktatói 364
13. fejezet. III. szakasz: Segítsünk a kliensnek stratégiákat és terveket kidolgozni, hogy megvalósítsa céljait! 367
Bevezetés a III. szakaszhoz 369
A képzett segítő
1. feladat: Segítsünk a kliensnek stratégiákat kidolgozni céljai megvalósításához! 370
2. feladat: Segítsünk a kliensnek, hogy a hozzá legjobban illő stratégiát válassza! 382
3. feladat: Segítsünk a kliensnek terveket szőni! 395
NEGYEDIK RÉSZ
A CSELEKVÉSI NYÍL: HOZZUK MOZGÁSBA A FOLYAMATOKAT 415
14. fejezet. Célegyenesben: A kliens véghezviszi változási programját. Hogyan érem el, hogy mindez megtörténjen? 417
Segítsünk a kliensnek, hogy a tervezés után lépjen a tettek mezejére! 420
Boldogulás segítő nélkül: Fejlesszük a közösségi összetartást, hogy legyen, aki támogat és szembesít! 428
A változás beindításának buktatói 432
Az alkalmazkodóképesség újragondolása: az emberek képesek ép lelkűek maradni, mindig újra felkelni, és növekedésnek indulni 438
Ha valaki úgy dönt, hogy nem változik 440
IRODALOMJEGYZÉK 443
NÉVMUTATÓ 487