Előszó (Kerpel-Fronius Ödön) |
9 |
Az ismeretlen csecsemő |
11 |
Csecsemőmegfigyelési módszerek |
|
A csecsemő-magatartás vizsgálati módszereinek kialakulása |
13 |
A reflexek és a csecsemő fejlődése |
16 |
Hogyan működik az újszülött agya? |
18 |
Élettani kísérletek a mozgásszabályozás fejlődéséről |
24 |
A környezet és öröklődés hatása a pszichológusok szemével |
30 |
Idegélettani módszerek a csecsemőmagatartás vizsgálatában |
34 |
Agyfejlődés és -átalakulás |
|
Fejlődés és újrafeltöltődés az idegrendszerben |
38 |
Belső és külső hatások szerepe az embrionális fejlődésben |
42 |
Az idegrendszer embrionális fejlődése |
45 |
Idegsejt-szelekció és hormonális hatások |
52 |
Kritikus időszakok a központi idegrendszer egyéni fejlődésében |
53 |
A magzat agyától a gyermek agyáig |
55 |
A magzat magatartása |
|
Az általánostól a különlegesig - vagy fordítva? |
60 |
Az emberi magzat magatartás-fejlődése |
62 |
Az újszülött életben maradása és az idegrendszer |
|
Az életben maradás feltételeinek idegrendszeri szabályozása |
71 |
Szisztemogenezis |
71 |
A szopás és a száj szerepe a csecsemő életében |
74 |
Szopás és magatartás |
80 |
Az ízlelés |
81 |
Táplálási nehézségek |
82 |
Az éberség és alvás kialakulása |
|
Idegbiokémiai szabályozás |
84 |
Az alvás kialakulása |
85 |
Az agyműködés és az alvás érése |
86 |
Az agyfejlődés elektromos és kémiai jelei |
92 |
A specifikus érzőrendszer |
95 |
A testérzés kialakulása |
103 |
A nem specifikus rendszer |
104 |
A hippokampusz ritmusa és a figyelem szabályozása |
107 |
Az éberség és az alkalmazkodás fejlődése |
109 |
A koraszülött idegrendszere |
|
A vegetatív szabályozás |
113 |
A koraszülött mozgásszabályozás |
115 |
A csecsemő mozgásfejlődésének idegrendszeri háttere |
|
A mozgásszabályozás fejlődése |
120 |
Az ingerületvezetés érése |
123 |
A mozgás gerincvelői szabályozásának fejlődése |
124 |
A nyúltagyi mozgásszabályozó rendszerek és a csecsemő magatartása |
133 |
A kisagyi mozgásszabályozás kialakulása |
138 |
A nagyagy és a mozgásszabályozás fejlődése; az extrapiramidális rendszer |
142 |
A nagyagykéreg és a mozgás irányítása |
146 |
Vizsgálatok torzszülötteken |
150 |
Mozgás és értelem |
150 |
A mozgásfejlődés fő állomásai |
|
A csecsemő mozgásszabályozásának kialakulása és fejlődése |
153 |
Elemi mozgásminták |
153 |
Veleszületett elemi mozgásminták; testtartási reakciók |
156 |
Kapaszkodási reakciók |
162 |
Tájékozódási reakció |
163 |
Az elemi mozgásminták és a csecsemő fejlődése a 4. hónapig |
164 |
A felegyenesedési, irányító reakciók |
166 |
A felegyenesedési, irányító reakciók és a csecsemő fejlődése a 8. hónapig |
174 |
A statokinetikus reakciók és a csecsemő fejlődése a 18. hónapig |
177 |
A mozgásfejlődés mérföldkövei |
179 |
A látás fejlődése |
|
Látás és mozgás |
184 |
Újszülöttkori szemreakciók |
184 |
Hogyan fejlődik a látás? |
185 |
Mit lát az újszülött? |
186 |
Agyműködés, fényingerre |
190 |
Látás, tapintás, mozgás |
191 |
A színlátás kezdete |
194 |
Látásélesség és térlátás |
195 |
Látás és magatartás |
196 |
A csecsemő és környezete |
|
Anya és csecsemő egymásra hatása |
200 |
A csecsemő és anya kapcsolatának fejlődése |
206 |
A kézügyesség kibontakozása |
|
Az ujjhajlítási reflextől a kézügyességig |
214 |
A főemlőskölyök kapaszkodása |
215 |
Az ujjmozgások fejlődése |
215 |
Az ujjak érzékszervvé alakulása |
217 |
Az utánnyúlás kialakulása |
218 |
A fogás dinamikája és a látás |
222 |
Az agyféltekei dominancia és a kezesség |
224 |
A felső végtag működésének állomásai |
225 |
Felegyenesedés és járás |
|
A két lábon járó újszülött |
227 |
A felegyenesedéstől a járásig |
231 |
Az ülés kialakulása |
232 |
A forgás |
234 |
A felegyenesedés elágazó formái |
235 |
Az egyenes testtartás és a járás kialakulásának idegélettanáról |
237 |
A lépésritmus |
240 |
Az érzékeléstől az értelemig |
|
Az értelmi fejlődés filo- és ontogenezisének problémái |
243 |
Az értelem előiskolája |
245 |
Ösztönfejlődés és tanulás |
246 |
A nyitott magatartás felső fokai |
250 |
Az értelem ontogenezisének problémái |
252 |
Megfigyelhető-e a csecsemő intelligenciája? |
257 |
Figyelem, alkalmazkodás, értelem |
261 |
A feltételes reflexek és az operáns kondicionálás |
265 |
Hangadás és beszéd |
|
A beszéd forrásai |
269 |
A gagyogás |
269 |
A beszédfejlődés lépcsőfokai és a nyelvek |
272 |
A hallás |
274 |
Beszéd és értelem |
278 |
A hangadás fejlődése a beszédig |
280 |
A domináns agyfélteke működése és a beszéd |
282 |
Amikor a beszéd késik |
284 |
Az újszülött és csecsemő magatartása |
|
Az érzelmi reakciók egyéni fejlődése |
289 |
Az agyfejlődés zavarai és kezelésük |
|
Koraszülöttség és agykárosodás |
296 |
A terhes anya gondozása és az idegrendszeri károsodás megelőzése |
296 |
Az idegrendszeri fejlődés rendellenességei |
298 |
Vérzések a koponyában és a gerinccsatornában |
300 |
A légzészavar és oxigénhiány következménmyei az agyfejlődésre |
301 |
Az agykárosodott kisdedek és gyermekek kezelése; történeti áttekintés |
302 |
Az agyi károsodások következményeinek megelőzése |
308 |
A habilitációs kezelés |
313 |
Válogatott irodalomjegyzék |
345 |