A vizuális-esztétikai nevelés lehetőségei o. program, feladatrendszer és alternatív tantervgyüjtemény megjelentetésével szeretnénk hozzájárulni ahhoz9 hogy ez az igen mostohán kezelt pedagógiai terület /vagy inkább műveltségtömb/, az őt megillető helyre kerüljön a most formálódó hazai társadalmi értékrendben.
A szerkesztő mindössze arra vállalkozott, hogy különböző programok, tantervek a széles nyilvánosságra kerüljenek, illetve segitsék a helyi tantervek megszületését.
A jelenlegi oktatási rendszert az átmenetiség jellemzi. Ennek az iskolai gyakorlatban nemcsak hátrányai, hanem előnyei is vannak. Az egyik előny éppen az, hogy az intézmények saját tárgyi és szellemi adottságaikhoz mérten elkezdhetik az önálló, testreszabott programok kialakítását. E feladat kapcsán - gondolom ezen a téren már kialakult a konszenzus - a gyermekek érdekének kell egyértelműen érvényesülnie. A mi nyelvünkre leforditva ez azt jelenti, hogy diákjaink önálló alkotó, világfelfedező - képességének feltételeit kell biztositanunk.
Azt hiszem, az itt olvasható irások mind ebben a szellemben Íródtak, s a koncepcionális különbségektől függetlenül azonos értékeket tartalmaznak. Van köztük olyan tervezet, mely annyira kidolgozott, hogy akár helyi tantervként is azonnal alkalmazható. /Ehhez például konkrét óraleirás is kapcsolódik./ A tanulmánykötetben megjelent 300 feladatot tartalmazó.feladatrendszer pedig egyéni értelmezés szerint szinte végtelen kombinációban, bármelyik iskolarendszerben és korosztályban felhasználható.