A taneszközcsalád legfontosabb jellemzői:
- A tankönyvsorozatot komoly szakmai múlttal rendelkező szerzők írták: Molnár Katalin és Mándics Dezső, ismert tankönyvszerzők, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanárai.
- A sorozat kötetei az emelt szintű érettségire készítenek fel.
- Tanulásközpontú tankönyvek alkotják a sorozatot: pontos, szakszerű tartalom, könnyen érthetően megfogalmazva.
- Modern természettudományos-biológiai szemléletet közvetítenek.
- A tudományos megismerést mint folyamatot mutatják be, a tudományos munkával kapcsolatos reális elképzeléseket alakítanak ki.
- Nyitottság jellemzi a tankönyveket: a vitatott kérdésekre is igyekeznek választ adni, illetve olyan tudományos érveket sorakoztatnak fel, amelyek a válaszadáshoz szükségesek.
- Modern tanítás- és tanulás-módszertani technikákat alkalmaz, mint például a kooperatív tanulási és tanítási technikák, készség- és képességfejlesztés (differenciálás) és a projektmódszer.
- Változatos tantárgymódszertani eszközök alkalmazása: megfigyelés, leírás, kísérletezés, osztályozás, mérés, adatkezelés, kommunikáció, következtetés,változók vizsgálata, modellek és elméletek kidolgozása, előfeltevések és előrejelzések megfogalmazása, ellenőrzés.
- A tankönyvek a tantervekben előírt tartalmak feldolgozása mellett következetesen nyújtanak segítséget a szövegértési és szövegalkotási kompetenciák, valamint a gondolkodási képességek és a vitakészség fejlesztéséhez.
- Továbbgondolásra, önálló vélemény megfogalmazásra ösztönöznek az értelmezést kívánó kiegészítő szövegek és hozzájuk tartozó kérdések, feladatok.
- A tantárgy iránti érdeklődés felkeltésére, más tantárgyakkal való kapcsolat bemutatására érdekes olvasmányokat találunk a tankönyvekben.
- A tanári munkát a letölthető tanmenetek segítik.
A sorozat köteteinek eredményes használatához a Biológiai fogalomtár középiskolásoknak (NT-81537) és a Témavázlatok a biológia tanulásához (NT-81538) című kiadványt is ajánljuk.
A sorozatot ajánljuk mindazoknak, akik a következőket várják el napjaink biológiakönyveitől:
- szaktudományi megalapozottságot;
- a változatos tanulástechnikai módszerek alkalmazását;
- új pedagógiai eszközöket vonultassanak fel;
- sokféle feladattípus szerepeltetését, amelyek alkalmasak képességfejlesztésre;
- a tanulási kedv felkeltésére alkalmas, könnyen érthető megfogalmazást;
- a tanórai differenciálás lehetőségét a taneszközök segítségével.