Az ipari forradalom jegyében megszületett vasút máig lenyűgöz bennünket, úgy is mint a műszaki fejlődés időtálló jelképe, úgy is mint kiváló szállítóeszköz.
A Mozdonyenciklopédia a vasút történetének két évszázadát követi végig, a gőzvontatás hajnalától korunk nagy sebességű expresszvonatáig.
A könyv három korszakra bontva tárgyalja a mozdonyok fejlődését, minden típusnál kiemelve a pontos és hiteles műszaki adatokat és egyéb jellemzőket. A vasút születése című fejezet a vasút korai fejlődési korszakát tárgyalja a kezdetektől 1900-ig. Bemutatja a klasszikus brit mozdonyokat és a korai észak-amerikai,európai és más híres, úttörő jellegű mozdonyokat , emellett részletesen szól a nyomtávháborúról. Az Aranykor 1900-1950 című fejezet a vasút, fénykorát írja le, azt az időszakot, amelyben a távolsági közlekedés főként síneken zajlott le. A korszak jelentősebb mozdonyai - mint például az amerikai Mikadók, Shay típusú és tolatómozdonyok, a korai kanadai tehervonati mozdonyok, az európai hegyi vasutak, vagy India és Dél-Amerika kiváló gőzmozdonyai - a világ minden táján gőzmeghajtással üzemeltek, és némelyikük mind a mai napig szolgálatban van. A harmadik fejezet 1950-től napjainkig vizsgálja a gőzvontatást felváltó dízel, illetve villamos mozdonyokat. Bemutatja, miként váltak egyeduralkodóvá a modern teher- és személyszállító mozdonyok. Napjaink mozdonyfejlesztésének legújabb darabjait olyan kiváló vonatok képviselik, mint az európai eurostar vagy a japán Shinkansen. A Mozdonyenciklopédia tág teret szentel a városon belüli közlekedésnek is, ezért a villamosok, metróhálózatok, városi vonatok érdekes és látványos példáit is bemutatja. A több mint 700 fényképpel és művészi illusztrációval gazdagított Mozdonyenciklopédiának ott a helye a technikatörténet és a művelődéstörténet híveinek könyvtárában.