Ezt az átfogó mű megismerteti az Olvasót a vasút és a mozdonyok történetével, kezdve a lónál alig gyorsabb első gépezetektől, egészen az akár 500 km/h sebesség elérésére is képes mágneses lebegtetésű vonatokig. Neves szakértők mutatják be a világ legismertebb és a vasúttörténet szempontjából legfontosabb mozdonyait, vonatait, miközben nyomon követik a gőz-, a dízel- és a villamos vasút fejlődését a kezdetektől napjainkig. A Mozdonyok és vonatok enciklopédiája részletesen ismertet több mint 900 vonat- és mozdonytípust. A kötet három fő részre tagolódik - külön tárgyalja a gőz-, dízel- és villamos üzemű mozdonyokat, vonatokat. A könnyebb áttekinthetőség érdekében az egyes típusokat kronológiai sorrendben, az üzembe állító országok megjelölésével ismertetjük. Az Olvasó ily módon összehasonlíthatja nemcsak az egyes modelleket, de az egyes nemzetek vasúti fejlődésének történetét is. Valamennyi leírásból megismerhetjük az adott mozdony vagy vonat történetét, eredetét, az általa elért sikereket (vagy éppen kudarcokat), és sok esetben izgalmas betekintést nyerhetünk a kulisszák mögé. Olvashatunk például arról, hogy a szénhiány és a vízi-erőművek által termelt energia olcsósága miatt Svájc viszonylag hamar felhagyott a gőzvontatással, és a villamos mozdonyok vezető fejlesztője lett, míg az első osztályú walesi szén nagy hatást gyakorolt a Nagy Nyugati Vasút tűzszekrény típusainak fejlődésére. A modernebb mozdonyok leírásából azt is megtudhatjuk, milyen szerepet játszik a vasút jelenkori világunk formálásában. A közúti szállítást igencsak megnehezítő forgalmi dugók korában a vasút bizonyosan része lesz a jövő közlekedésének.