A Tankönyvkiadó 1991-ben "történelmi olvasókönyvet" adott ki középiskolásoknak. A 223 oldalas zsebkönyvszerű kiadvány kevésbé kronológiailag, sokkal inkább súlypontszerűen kívánt fogódzót adni a tanulóifjúságnak, legyen miből meríteniük a tanároknak, amikor 1956 eseményeit akarják ismertetni tanítványaikkal. Másfél évtized után Marossy Endre szintén az ifjúságra gondolva írta meg a forradalomról szóló műfajilag nehezen besorolható munkáját. Biztosan nem volt könnyű dolga, különösen abban a vonatkozásban, hogy a Kossuth Kiadó megelőzte Krónika 1956 c. képeskönyvével. 1956 történetével egyébként is úgy vagyunk, hogy idestova a bőség zavarában aligha sikerül bárkinek is alapvetően újat mondania, írnia. Ha előkerülnek is eddig ismeretlen iratok és adatok, segítségükkel legfeljebb árnyaltabbá lehet tenni az egyik vagy másik eseményt, esetleg finomabban rá lehet világítani összefüggésekre, a felkelés okai, kirobbanása, lefolyása, leverése, majd megtorlása lényegében feltárt és ismert.