Előszó a hatodik, átdolgozott kiadáshoz |
7 |
Oktatáselméleti irányzatok |
11 |
Az oktatáselmélet értelmezése |
12 |
Az oktatás hétköznapi felfogása |
12 |
Az oktatás tudományos megközelítése |
12 |
Az oktatáselmélet tudományos megközelítése |
12 |
A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat |
13 |
A megszülető pedagógiai diszciplína "oktatáselméleti" koncepciója |
14 |
A társadalmi igényekhez igazodó irányzatok |
18 |
Az oktatáselmélet differenciójához kapcsolódó irányzatok |
19 |
Szociológiai irányzatok |
19 |
Pszichológiai irányzatok |
20 |
Lingvisztikai, interakciós, kommunikációs irányzat |
21 |
Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó iráyzatok |
21 |
Kibernetikai, rendszerelméleti irány |
21 |
Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok |
22 |
A curriculáris didaktikai irányzat |
24 |
Napjaink alternatív irányzatai |
25 |
Az iskolák filozófiájában, szellemiségében, kitűzött céljaiban mutatkozó alternativitás |
27 |
Alternativitás az oktatás tartalmában |
28 |
A szervezeti formák alternativitása |
28 |
A módszerek alternativitása |
29 |
Alternatív eszközök |
29 |
A posztmodern irányzat |
31 |
Elmélet kontra gyakorlat |
32 |
Összefoglalás |
33 |
Feladatok |
33 |
Irodalom |
34 |
Az oktatás társadalmi meghatározottsága |
37 |
Az oktatás társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei |
38 |
Az iskola funkcióinak leírása |
38 |
Az oktatás funkcióiról a szociológiai megközelítésből kiindulva |
38 |
Az esélyek egyenlőtlensége értelmezésének elméleti keretei |
43 |
A társadalmi meghatározottság érvényesülésének eszközei, folyamatai |
46 |
Válaszok a "kiket tanítunk?" kérdésre |
46 |
A nevelés intézményrendszerének társadalmi szabályozása |
46 |
A pedagógiai fejlesztés szabályozása |
47 |
A társadalmi egyenlőtlenségek kezelése a tanítás-tanulás folyamatában |
49 |
Az iskolarendszer befolyásoló szerepe |
49 |
Szelekciós hatások a tanítási-tanulási folyamatban |
51 |
Összefoglalás |
53 |
Feladatok |
54 |
Irodalom |
55 |
A tanuló |
57 |
Bevezetés |
58 |
A gyermek- és az ifjúkor a változó időben |
59 |
A tanulók és az iskolák |
60 |
A pedagógusok gyermek- és tanulószemléletét befolyásoló tényezők |
62 |
Elvek, problémák az egyéni sajátosságok értelmezésében |
64 |
A tanulók megismerése, megértése |
66 |
A megismerés szempontjai |
66 |
A megismerés folyamata és módszerei |
69 |
A megismerés korlátai, akadályai |
72 |
Összefoglalás |
74 |
Feladatok |
75 |
Irodalom |
75 |
A pedagógus |
79 |
Bevezetés |
80 |
A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok |
82 |
Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek |
82 |
A pedagógiai képességek |
84 |
A gyakorlati készségek |
85 |
A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések |
88 |
A pedagógiai tudás |
90 |
A sémák, az intuíció |
90 |
A pedagógiai tudás jellege |
91 |
A pedagógiai tudás tartalma |
93 |
A reflektív gyakorlat |
95 |
Összefoglalás |
99 |
Feladatok |
100 |
Irodalom |
100 |
A tanulás |
103 |
Bevezetés |
104 |
A tanulás mint hétköznapi fogalom |
104 |
A tanulás meghatározása |
104 |
A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése |
105 |
A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban |
105 |
Az empirizmus ahtása, a szemléltetés pedagógiája |
106 |
A tanulás folyamatáról alkotott elképzelések jelentős átalakulása a 20. század első felében, a cselekvés pedagógiája |
111 |
A kognitivizmus más útjai, a konstruktivista pedagógiai megszületése |
117 |
A tanulási folyamat mint konstrukció |
121 |
A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben |
126 |
A cselekvés pedagógiája a konstruktivista pedagógia kiemelt szerepe |
126 |
A gyerek személyisége, valamint ismeretstruktúrái megismerésének fontossága |
127 |
A differenciálás jelentősége |
127 |
A tanulás logikája a két szemléletben |
127 |
A gazdag módszeregyüttes alkalmazásának jelentősége |
129 |
A tanítás életszerűségének biztosítása |
129 |
Összegzés: a két elsősorban ajánlott tanulásfelfogás összehasonlítása |
130 |
Összefoglalás |
133 |
Feladatok |
133 |
Irodalom |
134 |
Az oktatás célrendszere |
137 |
Bevezetés |
138 |
Az oktatási cél fogalma |
139 |
Az oktatási cél funkciói |
143 |
Az oktatás céljainak kiválasztása |
144 |
A társadalmi értékek, szükségletek, tevékenységek hatása az oktatási célok kiválasztására |
144 |
A nevelésfilozófiai nézetek hatása az oktatási célok kiválasztására |
146 |
A tanulóra és a tanítási-tanulási folyamatra vonatkozó ismeretek hatása az oktaátsi célok kiválasztására |
148 |
Az oktatási célok osztályozása |
150 |
Az általános célok konkrét követelményekké alakítása |
158 |
Összefoglalás |
161 |
Feladatok |
161 |
Irodalom |
163 |
Az oktatás tartalma |
165 |
Bevezetés |
166 |
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a társadalmi igények változása szempontjából |
169 |
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a gyermek szempontjának érvényesülése szerint |
170 |
Az oktatás tartalmának "forrásvidékei" |
173 |
A társadalom igényeinek figyelembevétele az oktatás tartalmának meghatározásában |
176 |
Az oktatás tartalma és a mindennapi élet vagy másképpen: a közvetlen társadalmi környezet igényei |
180 |
Az oktatás tartalma és a fejlődéslélektan követelményei |
181 |
Az oktatás tartalma és a differenciálás |
184 |
Az oktatási tartalom kiválasztásának módszerei |
185 |
Összefoglalás |
187 |
Feladatok |
187 |
Irodalom |
189 |
A tanterv |
191 |
Bevezetés |
192 |
A tanterv értelmezésének változásai, pedagógiai összefüggései |
193 |
Az oktatás tartalma a tantervben; kiválasztásának fő szempontjai |
195 |
Az oktatási tartalom elrendezésének tantervi modelljei |
197 |
A tantervi értékelés szerepe, fő jellemzői |
202 |
A tantervi értékelés átfogó szerepe |
203 |
A tantervi értékelés és követelmények szoros kapcsolata |
204 |
A tantervi értékelés objektív és szubjektív alapjainak párhuzamos megerősödése |
204 |
Újabb tendenciák a tanterveknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepében |
205 |
A tantervelmélet 19-20. századi meghatározó koncepcióinak áttekintése |
210 |
A tantervelmélet kezdetei |
211 |
A tantervelmélet fő szakaszai a 20. században |
211 |
Összefoglalás |
216 |
Feladatok |
216 |
Irodalom |
217 |
Az oktatási folyamat |
219 |
Bevezetés |
220 |
Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése |
220 |
Az oktatási folyamat |
222 |
Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat |
223 |
Tantárgyi tartalom tudásának folyamata |
225 |
A tanulni tudást és tanulási motivációt kifejlesztő folyamat |
227 |
A tanulási motivációt fejlesztő folyamat |
228 |
A kognitív stratégia, metakogníció |
230 |
Motivációs stratégia |
232 |
A kognitív stratégia, metakogníció |
230 |
Motivációs stratégia |
232 |
A kognitív önszabályozó stratégia |
233 |
Motivációs önszabályozó stratégia |
235 |
Összefoglalás |
238 |
Feladatok |
239 |
Irodalom |
240 |
Az oktatás stratégiái és módszerei |
243 |
Bevezetés |
244 |
Az oktatási stratégia fogalma |
245 |
Az oktatási stratégiák fajtái |
247 |
Célközpontú stratégiák |
247 |
Szabályozáselméleti stratégiák |
251 |
Az oktatási módszer fogalma |
255 |
A módszerek csoportosítása, osztályozása |
256 |
Oktatási módszerek |
257 |
Az előadás |
258 |
A magyarázat |
261 |
Az elbeszélés |
267 |
A tanulók kiselőadásai |
267 |
A megbeszélés |
268 |
A vita |
272 |
Szemléltetés |
274 |
Munkáltató módszer |
277 |
A projektmódszer |
278 |
A tanulási szerződés |
281 |
A kooperatív oktatási módszer |
282 |
A szimuláció, a szerepjáték és a játék |
284 |
Tanulmányi kirándulás |
285 |
Házi feladat |
286 |
A módszerek kiválasztása |
289 |
Összefoglalás |
291 |
Feladatok |
292 |
Irodalom |
293 |
Tanulásszervezés |
297 |
Bevezetés |
298 |
A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések |
298 |
A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése |
302 |
A szervezés tevékenységformái |
302 |
Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok |
312 |
Összefoglalás |
313 |
Feladatok |
314 |
Irodalom |
315 |
Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei |
317 |
Bevezetés |
318 |
A taneszköz fogalma |
318 |
A taneszközök története |
320 |
A taneszközök csoportosítása |
322 |
A taneszközök jellemzői |
325 |
Taneszközök kiválasztása, hatékonysága |
326 |
Taneszközök az oktatási folyamatban |
330 |
Összefoglalás |
335 |
Feladatok |
336 |
Irodalom |
337 |
Az oktatás szervezeti keretei és formái |
339 |
Az oktatás szervezeti keretei |
340 |
Az osztály a tanítás-tanulás társas közege |
340 |
Az osztályba sorolás szempontjai |
342 |
Koedukáció az osztályban |
345 |
Az osztálylétszám és az oktatás eredményessége |
349 |
Az oktatás egyéb szervezeti keretei |
350 |
Az oktatás szervezeti formái |
351 |
A tanítási óra időtartama |
352 |
Rituálék a tanítási órán |
353 |
Az órarend |
353 |
A tanítási órák pedagógiai rendszere |
354 |
A tanítási óra menete |
355 |
Az oktatás más szervezeti formái |
357 |
Összefoglalás |
357 |
Feladatok |
358 |
Irodalom |
358 |
Az oktatás szervezési módjai |
361 |
A szervezési mód és munkaforma értelmezése |
362 |
A frontális munka |
362 |
A frontális munka lényege |
362 |
A frontális munka megjelenése a nevelés történetében |
363 |
A frontális munka jelenleg is az oktatás domináns szervezési módja |
363 |
A frontális munka hatása a résztvevőkre |
365 |
Az egyéni munka |
367 |
Az egyéni munka lényege és változatai |
367 |
Az egyéni munka történeti szempontból |
368 |
Az egyéni munka a gyakorlatban |
369 |
Az egyéni munka hatása a résztvevőkre |
370 |
A párban folyó tanulás |
371 |
A párban folyó tanulás lényege és változatai |
371 |
A párban folyó t anulás történeti szempontból |
372 |
A párban folyó tanulás a gyakorlatban |
372 |
A párban folyó tanulás hatása az érintettekre |
373 |
A csoportmunka |
374 |
A csoportmunka lényege |
374 |
A csoportmunka történeti szempontból |
374 |
A csoportmunka a gyakorlatban |
375 |
A csoportmunka hatása a résztvevőkre |
378 |
A szervezési módok szimultán alkalmazásáról |
379 |
Összefoglalás |
381 |
Feladatok |
381 |
Irodalom |
383 |
A pedagógiai értékelés |
385 |
Bevezetés |
386 |
Az értékelés fogalma, funkciói és szintjei |
386 |
Az értékelés értelmezésének változásai, az értékelés fogalma |
386 |
Az értékelés funkciói, tárgyai, szintjei |
387 |
Értékelési modellek |
393 |
Külső és belső értékelés |
393 |
Értékelés a tanítás során |
395 |
Célok - tapasztalatok - értékelés |
395 |
A diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés |
396 |
Az értékelés szerepe a személyiség fejlődésében, az iskolai teljesítmények alakításában |
398 |
A viszonyítás problémája |
399 |
Az értékelés folyamata |
401 |
Megítélés, becslés, mérés |
408 |
Mérésmetodológiai követelmények |
409 |
Értékelők, önértékelők |
411 |
Összefoglalás |
412 |
Feladatok |
413 |
Irodalom |
414 |
A különleges bánásmódot igénylő gyermek |
417 |
Bevezető |
418 |
A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, típusai |
418 |
A különleges szükségletek okai, fokai |
420 |
A különleges bánásmódot igénylők aránya a népességben |
421 |
Törvényi szabályozás |
422 |
A speciális nevelési szükségletű gyermekek integrált-inkluzív nevelése |
422 |
Tanulási problémákkal küzdő tanulók |
427 |
Magatartászavarok miatt problémás tanulók |
429 |
Kivételes képességű tanulók, tehetségesek |
430 |
A tehetség meghatározása |
430 |
A tehetség kialakulásának feltételei |
430 |
A tehetség összetevői |
431 |
A tehetség irányai |
4334 |
Tehetségnevelés, tehetségfejlesztés |
434 |
Összefoglalás |
442 |
Feladatok |
443 |
Irodalom |
443 |
Különleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása |
447 |
Bevezetés |
448 |
A különleges bánásmódot igénylő csoport fogalma, típusai, az eltérés oka |
448 |
Fogalmi keretek, tipológia |
448 |
Az eltérő bánásmód indokai |
449 |
Kisebbségek oktatásának elmélete és gyakorlata |
451 |
A multikulturalizmus és interkulturalizmus fogalma |
451 |
Kisebbségi csoportok oktatásának jogi alapja |
451 |
Különleges bánásmódot igénylő csoportok: nemzeti kisebbségek, romák, bevándorlók |
452 |
A nemzeti kisebbségek oktatása |
452 |
A cigány tanulók oktatása |
453 |
Külföldi tanulók oktatása |
454 |
Az interkulturális oktatás, kisebbségpedagógia sajátos didaktikája |
454 |
A kisebbségi oktatás iskolai keretei |
454 |
Egyes társadalmi csoportok oktatásának célja |
455 |
Az oktatás tervezése, a tananyag |
456 |
Az oktatás sajátos folyamata |
459 |
Stratégiák, speciálisan kezelt módszerek, eljárások |
460 |
Eltérés az értékelésben, osztályozásban |
462 |
Eltérés a tanulásban, a tanulás nyelvével kapcsolatos kérdések |
463 |
Összefoglalás |
465 |
Feladatok |
465 |
Irodalom |
466 |
Az iskolai oktatómunka tervezése |
469 |
A tervezési tevékenység sajátosságai |
470 |
A pedagógus tervezési feladatai |
473 |
A tervezés intézményi szintje. Pedagógiai program - helyi tanterv |
473 |
A pedagógusok egyéni tervei. Tanmenet - tematikus terv - óravázlat |
476 |
Új szempontokat érvényesítő alternatív tervek |
480 |
Összefoglalás |
483 |
Feladatok |
484 |
Irodalom |
485 |
A kezdő pedagógus |
487 |
Bevezető |
488 |
A kezdő tanárok legfontosabb problémái |
489 |
A kezdő és tapasztalt tanárok tevékenységében, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek |
490 |
Tervezés |
490 |
Észlelés - információfeldolgozás |
491 |
Interaktív tevékenység |
492 |
Döntési folyamatok, kognitív struktúrák |
493 |
Tanári attitűd |
496 |
Pályakezdés |
497 |
A tanár önismerete |
497 |
A kezdő lépések |
500 |
Önelemző eljárások, fejlesztő technikák |
506 |
Összefoglalás |
509 |
Feladatok |
509 |
Irodalom |
510 |
Névmutató |
513 |
Tárgymutató |
523 |