Bevezetés az esztétikába |
5 |
Az esztétika elhatárolása és létjogának biztosítása |
5 |
Természeti szép és művészeti szép |
5 |
Az esztétikát illető némely ellenvetés cáfolata |
6 |
A szép és a művészet tudományos tárgyalásának módjai |
10 |
Az empirikus tény mint kiindulópont |
11 |
Az eszme mint kiindulópont |
15 |
Az empirikus és az eszmei oldal egyesítése |
16 |
A művészi szép fogalma |
16 |
Szokásos elképzelések a művészetről |
16 |
A műalkotás mint emberi tevékenység terméke |
17 |
A műalkotás mint az emberi érzékek számára érzéki dolgok közegéből merített produktum |
19 |
A művészet célja |
21 |
A természet utánzásának elve |
21 |
A kedély megindítása |
24 |
A magasabbrendű lényegi cél |
25 |
A művészet igazi fogalmának történeti bevezetése |
32 |
Felosztás |
33 |
A művészeti szép eszméje avagy az eszmény |
34 |
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá |
36 |
A művészetek rendszere |
36 |
A művészeti szép eszméje avagy az eszmény |
37 |
Bevezetés |
39 |
A művészet helyzete a véges valósághoz való viszonyában |
39 |
A művészet viszonya a valláshoz és a filozófiához |
40 |
Felosztás |
44 |
A szép fogalma általában |
45 |
A szép eszméje |
45 |
A természeti szép |
46 |
A természeti szép mint olyan |
46 |
A természeti elevenség felfogásának módjai |
46 |
Az érzéki absztrakt formájának és absztrakt egységének külső szépsége |
49 |
Az absztrakt forma szépsége |
49 |
A szépség mint az érzéki anyag absztrakt egysége |
51 |
A természeti szép fogyatékossága |
53 |
A közvetlen egyedi létezés korlátozottsága |
55 |
A művészi szép avagy az eszmény |
57 |
Az eszmény mint olyan |
57 |
A szép individualitás |
57 |
Az eszmény viszonya a természethez |
62 |
Az eszmény meghatározottsága |
73 |
Az eszményi meghatározottság mint olyan |
74 |
Az isteni mint egység és általánosság |
74 |
Az isteni mint istenek köre |
74 |
Az eszmény nyugalma |
75 |
A cselekmény |
76 |
Az általános világállapot |
78 |
Az individuális önállóság: a hőskorszak |
78 |
Jelenlegi prózai állapotok |
91 |
Az individuális önállóság rekonstrukciója |
93 |
A szituáció |
95 |
A szituációnélküliség |
99 |
A meghatározott szituáció a maga ártatlanságában |
99 |
A kollízió |
102 |
A cselekmény |
116 |
A cselekvés általános hatalmai |
118 |
A cselekvő individuumok |
123 |
A jellem |
135 |
Az eszmény külső meghatározottsága |
143 |
Az absztrakt különlegesség mint olyan |
144 |
A konkrét eszmény összhangzása külső realitásával |
144 |
A szubjektivitás és a természet pusztán magánvaló egysége |
144 |
Az emberi tevékenység által létrehozott egység |
147 |
Az eszményi műalkotásnak a közönséggel kapcsolatos külsőlegessége |
153 |
A műalkotás igazi objektivitása |
154 |
A művész |
158 |
Az ihlet |
158 |
Az ábrázolás objektivitása |
160 |
Az igazi objektivitás |
160 |
Modor, stílus, eredetiség |
161 |
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá |
163 |
A szimbolikus művészeti forma |
165 |
Bevezetés |
165 |
A szimbólum általában |
165 |
A szimbólum mint jel |
165 |
Alak és jelentés részleges egyeztetése |
166 |
Alak és jelentés részleges eltérése |
167 |
A szimbólum kételyszerűsége |
168 |
A szimbolikus elem kételyszerűsége a mitológiában és művészetben |
170 |
A tudattalan szimbolika |
174 |
Jelentés és alak közvetlen egysége |
174 |
Zoroaszter vallása |
175 |
Zoroaszter vallásának nem-szimbolikus jellege |
175 |
Zoroaszter vallásának nem-művészi szemlélet- és ábrázolásmódja |
175 |
A fantasztikus szimbolika |
176 |
Brahma hindu felfogása |
177 |
Érzékiség, mértéktelenség, perszonifikáló tevékenység |
178 |
A tulajdonképpeni szimbolika |
179 |
A fenségesség szimbolikája |
182 |
A művészet panteizmusa |
182 |
A fenségesség művészete |
183 |
Az összehasonlító művészeti forma tudatos szimbolikája |
185 |
Az allegória |
186 |
A hasonlat |
189 |
A szimbolikus művészeti forma eltűnése |
198 |
A klasszikus művészeti forma |
199 |
Bevezetés |
199 |
A klasszikusról általában |
199 |
A klasszikus forma önállósága: a szellemi áthatja saját természeti alakját |
199 |
A görög művészet mint a klasszikus eszmény valódi létezése |
204 |
Az alkotó műhely helye a klasszikus művészeti formában |
205 |
A klasszikus művészeti forma kialakulásának folyamata |
208 |
A klasszikus művészeti forma eszménye |
210 |
A klasszikus művészet eszménye általában |
210 |
A különös istenek köre |
214 |
Az egyes istenek egyénisége |
214 |
A klasszikus művészeti forma felbomlása |
214 |
A végzet |
214 |
Az istenek elenyészése antropomorfizmusuk következtében |
215 |
A szatíra |
217 |
A romantikus művészeti forma |
220 |
Bevezetés |
220 |
A romantikusról általában |
220 |
A benső szubjektivitás elve |
220 |
A romantikus tartalom és forma közelebbi mozzanatai |
221 |
A tartalom viszonya az ábrázolási módhoz |
227 |
A romantikus művészet vallásos köre |
231 |
Krisztus megváltástörténete |
231 |
A vallásos szeretet |
232 |
A gyülekezet szelleme |
233 |
A lovagság |
233 |
Az egyéni különösségek formai önállósága |
234 |
Az egyéni jellem önállósága |
234 |
A kalandosság |
234 |
A romantikus művészeti forma felbomlása |
237 |
A romantikus művészeti forma vége |
238 |
Az egyes művészetek rendszere |
241 |
Bevezetés |
243 |
Az építészet |
244 |
Az önálló, szimbolikus építészet |
245 |
A népek egyesítésére szolgáló építészeti művek |
245 |
Az építőművészet és a szobrászat közötti átmeneti alkotások |
245 |
Átmenet az önálló építészetről a klasszikus építészetre |
249 |
A klasszikus építészet |
254 |
A klasszikus építészet általános jellege |
254 |
Alkalmasság valamely meghatározott célra |
254 |
Az épület megfelelése a célnak |
255 |
A ház mint alaptípus |
256 |
Az építészeti formák különös meghatározásai |
257 |
A klasszikus építészet különböző építésmódjai |
262 |
A romantikus építészet |
262 |
Általános jelleg |
262 |
Különös építészeti alakításmód |
262 |
A teljesen zárt ház |
263 |
A belső és a külső alakja |
264 |
A romantikus építészet különböző építésmódjai |
270 |
A szobrászat |
271 |
A tulajdonképpeni szobrászat elve |
277 |
A szobrászat lényeges tartalma |
277 |
Az objektív szellemiség |
277 |
A testiben magáértvaló szellemi |
279 |
A szép szoboralak |
280 |
A szobrászat mint a klasszikus eszmény művészete |
280 |
A szobrászat eszménye |
282 |
Az eszményi szoboralak általános jellege |
282 |
Az eszményi szoboralak különös mozzanatai |
285 |
Az eszményi szoboralakok egyénisége |
288 |
Az ábrázolásmódok; az anyagok; a szobrászat fejlődésének fokai |
289 |
A romantikus művészetek |
290 |
A festészet |
290 |
A festészet általános jellege |
290 |
A tartalom fő meghatározói |
290 |
A festészet érzéki anyaga |
292 |
A művészi feldolgozás jellege |
295 |
A festészet különös meghatározottságai |
297 |
Az érzéki anyag közelebbi meghatározottságai |
297 |
A művészi koncepció, kompozíció és jellemzés |
303 |
A festészet történeti fejlődése |
310 |
A zene |
311 |
A zene általános jellege |
311 |
A zene összehasonlítása a képzőművészetekkel és a költészettel |
311 |
A tartalom zenei felfogása |
312 |
A zene hatása |
315 |
A zenei kifejezés eszközeinek különös meghatározottsága |
317 |
Időmérték, ütem, ritmus |
317 |
Összhang |
318 |
A dallam |
321 |
A zenei kifejezés eszközeinek viszonya tartalmukhoz |
325 |
A kísérőzene |
325 |
Az önálló zene |
331 |
A művészi előadás |
334 |
A költészet |
334 |
A költői és a prózai műalkotás közötti különbség |
337 |
A költői és a prózai felfogás |
337 |
A két felfogás tartalma |
337 |
A két felfogás különbözősége |
338 |
A költői szemlélet partikularizációja |
339 |
A költői és a prózai műalkotás |
340 |
A költői szubjektivitás |
344 |
A költői kifejezés |
347 |
A költői képzelet |
347 |
A költői képzelet |
347 |
A nyelvi kifejezés |
347 |
A verselés |
349 |
A költészet műfaji különbségei |
352 |
Az epikai költészet |
352 |
Az általános epikai jelleg |
352 |
A tulajdonképpeni epopeia |
353 |
A tulajdonképpeni eposz különös meghatározásai |
357 |
Az epikai általános világállapot |
357 |
Az egyéni epikai cselekmény |
362 |
Az eposz mint egységes totalitás |
366 |
Az epikai költészet fejlődéstörténete |
379 |
A lírai költészet |
379 |
A líra általános jellege |
380 |
A lírai költészet különös mozzanatai |
384 |
A lírai költő |
384 |
A lírai műalkotás |
385 |
A tulajdonképpeni líra fajai |
386 |
A líra történeti fejlődése |
388 |
A drámai költészet |
389 |
A dráma mint költői műalkotás |
389 |
A drámai költészet elve |
389 |
A drámai műalkotás |
391 |
A drámai mű és a közönség |
395 |
A drámai mű külső előadása |
397 |
Drámai művek olvasása és felolvasása |
397 |
A színművészet |
397 |
A költészettől független színpadi művészet |
399 |
A drámai költészet fajai és történeti típusai |
399 |
A tragédia, a komédia és a dráma elve |
399 |
Az antik és a modern drámai költészet közötti különbség |
408 |
A drámai költészet fajainak konkrét fejlődése |
408 |
Utószó a válogatáshoz |
427 |
Névmutató |
431 |
Tárgymutató |
435 |