A taneszközcsalád legfontosabb jellemzői
- A tankönyvsorozatot komoly szakmai múlttal rendelkező szerzők írták: a tankönyveket Alföldy Jenő (irodalomtörténész, kritikus, szerkesztő) és Valaczka András (a KID-program kidolgozója, szerkesztő, tanár), a munkafüzeteket Szmolyan Gabriella (tanár).
- A sorozat tankönyvei és munkafüzetei illeszkednek mind az általános iskolák tanterveinek „A” és „B” változatához, mind pedig a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok tanterveihez.
- A megszokott és a gyakorlatban jól bevált Alföldy Jenő-féle tankönyvsorozat az Ikerkönyvek újításaival gazdagodott.
- A tankönyvek a tananyagot hagyományos módon dolgozzák fel, azaz a szemelvények értelmezése kérdések és feladatok segítségével történik, emellett a korosztály számára érthetően megfogalmazott irodalomelméleti és irodalomtörténeti háttéranyag segíti az olvasmányanyag befogadását.
- A tankönyvek a tantervekben előírt tartalmak feldolgozása mellett következetesen nyújtanak segítséget a szövegértési és szövegalkotási kompetenciák, valamint a gondolkodási képességek és a vitakészség fejlesztéséhez.
- Továbbgondolásra, önálló vélemény megfogalmazásra ösztönöznek az elemzett szemelvények problémafelvetéseihez kapcsolódó rövid, esszészerű írások, amelyek különböző szakterületekről vagy épp a mindennapi életből hoznak példákat.
- A tantárgy iránti érdeklődés, az olvasási kedv felkeltésére tesz kísérletet a népszerű kortárs ifjúsági irodalom alkotásainak szerepeltetése a tankönyvekben és a munkafüzetekben egyaránt.
- A munkafüzetek bőséges feladatanyaga alkalmas az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére, a szintetizáló képesség kialakítására. Utóbbi érdekében folyamatosan történik visszautalás a már tanult ismeretekre, a feladatok megoldásához elengedhetetlen ezek újbóli elővétele, új környezetben való felhasználása.
- A tanári munkát a letölthető tanmenetek és tanári kézikönyvek segítik.
A sorozatot ajánljuk mindazoknak, akik a következőket várják el napjaink irodalomkönyveitől:
- szaktudományi megalapozottságot;
- kipróbált, bejáratott szövegfeldolgozási és tanulástechnikai módszerek alkalmazását;
- változatos, bőséges feladatanyag szerepeltetését, amely alkalmas az irodalmi ismeretanyag elsajátíttatására, valamint képességfejlesztésre;
- olyan szöveg- és feladatapparátus alkalmazását, amely a mindennapi élet problémáira, a diákokat foglalkoztató kérdésekre is fókuszál;
- az olvasás kedv felkeltésére alkalmas szemelvényanyag szerepeltetését;
- a tanórai differenciálás lehetőségét a taneszközök segítségével.