John F. Kavanaugh jezsuita szerzetes, egyetemi tanár, az USA szülötte. Ez a műve 1981-ben látott napvilágot, azóta több kiadást is megélt, ám mondanivalója mit sem vesztett aktualitásából.
Az első rész az uralkodó társadalmi forma, a fogyasztói kultúra éles kritikáját adja. A bírálat az Egyesült Államokról szól, de a mindenfajta termékre és szolgáltatásra kiterjedő növekedési és eladási kényszer, és az ebből fakadó túlfűtött marketingtevékenység, a manipulált média tudatformáló hatása alól ma már Magyarországon is nehezen vonhatjuk ki magunkat. A szerző elemzi a fogyasztás- és teljesítményorientált értékrend személyiségtorzító hatásait, és kimutatja, hogy a társadalom és az egész „globalizált” világ sok válságjelensége is összefügg ezekkel. Bizonyítást nyer, amit úgyis érzünk: a maximumon pörgő fogyasztó és a boldog, harmonikus életet élő ember csak a reklámokban azonos egymással.
A szerző azonban nem áll meg a kritikánál, könyve második felében a keresztény hitet mint a fogyasztói társadalom gyökeresen más értékrendű alternatíváját mutatja be. Rávilágít arra, hogy a Szentírás, az evangéliumok mai szemmel sokszor avíttnak tűnő tanításai éppen ellenkezőleg, radikálisan élőek. Olyan bölcsességet, világszemléletet hordoznak magukban, amely egy teljesebb, boldogabb emberi élet lehetőségét mutatja fel a jellegénél fogva álszent fogyasztói modellel szemben. A jézusi tanítás legfontosabb üzenete a mai kor számára az, hogy minden ember személyisége pótolhatatlan értékeket hordoz, amelyek szeretettel és megértéssel kibontakoztathatók. Az ebből az alapértékrendből fakadó erkölcsi szabályok fogalmazódnak meg a Szentírásban, így a kötet a hit lényegének és a szentségeknek új, radikális, de korunkban talán egyedül következetes mintáját vázolja fel.
Az Ursus Libris és az Altern csoport közös kiadása.
Legyen Ön az első, aki véleményt ír!