Szex. Erőszak. Botrány. Ezeket a szavakat ritkán kapcsoljuk össze a Biblia szent szövegével. Zseniális új könyvében Jonathan Kirsch mégis megmutatja, hogy az Ószövetséget át- és átszövik a nyugati irodalom legdöbbenetesebb és szókimondóbb történetei. A csábításról és nemi erőszakról, leskelődésről és magamutogatásról, vérferzőzésről és törvénytelen gyermekekről, gyilkosságokról és mészárlásokról szóló történeteket a történelem során elnyomták a vallási hatóságok, pontosan döbbenetes mivoltuk miatt. "Úgy érti, hogy ez van a Bibliában?" - ez korunk olvasóinak általános reakciója a Kirsch által elmondott és feltárt történetekre.
A Szajha az út mentén című művében Kirsch sorra veszi a történetmesélés nagyívű hagyományában elnyomott és eltorzított történeteket. Megismerhetjük Dina, a fiatal izraelita lány esetét, akit megerőszakolt fejedelmi kérője. S mi lett a házasság ára? A fejedelem országában minden férfinak körül kellett metélkednie. Találkozhatunk Lót lányaival is, akik szembekerülve azzal a lehetőséggel, hogy ők az utolsó emberek a földön, részeg atyjukkal közösülnek, hogy továbbvigyék az emberi fajt. Vagy ott van Támár, a szajha az út mentén, aki prostituáltnak kénytelen álcázni magát, hogy apósát elcsábítva megfoganja a megígért gyermeket.
Kirsch minden történethez elhelyez kora politikai és társadalmi kontextusában, és a legújabb bibliakutatási eredmények mélyére ásva megmutatja, miért cenzúrázták eredetileg ezeket. Rávilágít, hogy mikor és hol foglalták írásba, s hogyan kerültek be a Bibliába. Végül pedig rámutat, hogy ezek a történetek még azon olvasók számára is fontos mondanivalót rejtenek, akik talán soha nem vennék kezükbe a Bibliát.
Kirsch felfedi, hogy a Biblia valódi ereje az emberi természetről adott megingathatatlan tanításban rejlik. Felvillantja a bibliai szereplők meglepően modern karakterét: ezek az emberek, akárcsak mi, óvatosan egyensúlyoztak lényük destruktív és konstruktív fele között. A Szajha az út mentén kétségkívül heves vitát fog kiváltani, s az év egyik legtöbbet tárgyalt könyve lesz.