Kardos Mária munkája az Oktatáskutató Intézet "Általános iskolai kompenzáló kísérlete" keretén belül készült. A kétéves kísérlet során arra próbáltunk választ találni, hogy milyen módszerrel ellensúlyozhatók a hátrányos helyzet iskolai megjelenési formái anélkül, hogy magához a tanításhoz, a tananyaghoz hozzányúlnánk.
Így indítottunk egy iskolai családgondozó programot, hogy a gyerekek érdekében a visszahúzónak tekintett környezetet az iskola céljaival megegyező irányba mozgósítsuk. Így került sor egy fejlesztő módszer kidolgozására, melynek alkalmazásával a fejlődésben átmenetileg megakadt gyerekek intenzív (egyéni vagy kiscsoportos) támogatást kapnak, hogy képesek legyenek a közös munkába visszakapcsolódni. Kísérletünk harmadik részeként a gyerekek tanuláson kívüli iskolai életével foglalkoztunk, ezen belül is a szabadidőre összpontosítottunk.