Kiknek javasoljuk a sorozatot?
A Kekse egy háromkötetes középiskolai tankönyvcsalád, amelyet elsősorban a 9-12. évfolyamon a németet mint 2. idegen nyelvet tanuló diákoknak ajánlunk.
A sorozat elvégzésével a tanulók kezdő szintről B1/B1+ szintre juthatnak el.
A sorozat 1. kötete, a Kekse 1. különösen javasolható a szakközépiskolai (korábban szakiskola) használatra, erre az iskolatípusra külön tankönyvi engedélyt kapott.
Melyek a sorozat fő jellemzői?
A sorozat koncepciójának egyik lényeges eleme, hogy hangsúlyosan figyelembe veszi a mai magyar diákok tanuláshoz való attitűdjét. Fontos szerepet szán a tanulói motiváció erősítésének és annak, hogy a tanuló minél előbb sikerélményhez jusson.
Ezért – különösen az 1. kötetben - szándékosan apró lépésekkel halad, a fejezetek rövidek, a feladatok között célzottan találhatók szép számmal könnyebb, egyszerűbb gyakorlatok. A rövid fejezetek és apró lépések a tanulót a gyorsabb haladás, a „jé, már ezt is tudom” élményével ajándékozzák meg, ez a mai, pörgő világban élő diákok számára szinte alapigény.
A learning by doing modern nyelvtanítási elméletnek megfelelően a nyelvtani elemek feldolgozása is fokozatosan és felfedeztető módon történik.
Fontos motivációs erővel bír a filmszerű kerettörténetet és az állandó karakterek szerepeltetése, amivel érzelmi kapcsolat alakulhat ki a tananyag és a tanulók között.
Nagyon tudatos a kerettörténet, ill. helyszín megválasztása: egy berlini lakóközösség több országból származó lakói természetes közeget teremtenek a német nyelvű kommunikációra és a mindennapi élethelyzetek nyelvi bemutatására. Az állandó szereplők problémái közel állnak a tanulókéhoz, a tanulók könnyen találhatnak apropót a megnyilatkozásra. Nevelési és országismereti szempontból is lényeges, hogy a szereplők több országból verbuválódtak. A fiatalok Magyarországról, Oroszországból, Ausztriából, Csehországból, Németországból érkeztek.
A szóbeliség fejlesztésén kívül fontos szerepet kap a hallásértés, mely nem korlátozódik a tankönyvre, hanem a munkafüzetben is találunk szép számmal a helyes kiejtést gyakoroltató feladatokat.
Az olvasásértés fejlesztése kezdetben rövid, egyszerű szövegeken keresztül történik, a hangsúly főleg a globális értésen van. A szövegek összetettsége, nehézsége fokozatosan emelkedik. A szövegválasztásnál a szerzők törekedtek az érdekességre és az országismereti tudnivalók közvetítésére.(Pl. Zu Besuch bei der Familie Habsburg in Sóskút, Weihnachten in anderen Ländern, Dirk Nowitzki -Eine Sportkarriere).
A 2. és 3. kötetekben gyakran találhatók olyan rövidebb, országismereti érdekességeket rejtő szövegek, amelyek elsődleges célja, hogy olvasási élményhez jussanak a diákok.
(Brokkoli-Boykott in den Schulen, Loreley Die Legende der Bräutigamseiche)
A nyelvtani gyakorlófeladatokat érdekesebbé teszi, hogy helyenként felkínálja a téma utáni további keresést az interneten.
Tanítás-módszertani szempontból fontos szerepet kapnak a különböző munkaformák, különösen a páros munkák.
A sorozat figyelembe veszi azt a tendenciát, hogy egyre többen az angol után, ill. az angol mellett kezdik el a németet. Az angol és német közötti meglévő hasonlóságokra, ill. eltérésekre való utalás egyik fő célja az, hogy tudatos nyelvtanulóvá neveljük a tanulót, illetve igyekezzünk kihasználni az előzetes ismeretekből származó előnyöket.
Ugyancsak a tanulásra való nevelést szolgálja munkafüzetben az ún. Nyelvi Portfólió, a tankönyvben az ismétlő leckék biztosítanak lehetőséget az önértékelésre.
A témák megfelelnek az érettségin is kötelező témaköröknek: pl. lakás, szabadidő (sport, filmek, könnyűzenei koncertek, múzeum, kiállítás), vásárlás (műszaki cikkek is), család, étkezés (egészséges ételek, pl. gyümölcssaláta), számítógép, napirend, házi munka, tanulás (tantárgyak, órarend), szálloda.
A 3. kötet munkafüzetében minden fejezethez tartozik egy kifejezetten az érettségire hangoló feladatsor (Sind Sie schon reif für das Abitur?).
A tanári kézikönyvek igazi kincsestárak a tanárok számára. Minden fejezethez bőséges kiegészítő gyakorlóanyagot tartalmaznak, ezen kívül felmérő ill. ellenőrző feladatsorokat, az adott leckék tematikájához és nyelvi szintjéhez illeszkedő olvasmányokat, a függelékben szerepkártyákat.