A magyarság ősműveltségének, finnugor epikus hagyományainak, mítoszainak és mitikus énekeinek csak alig felismerhető töredékei maradtak ránk. Több rekonstrukciós kísérlet is zátonyra futott, mert a hiányzó láncszemek sora túlságosan is hosszúnak bizonyult. Lükő Gábor volt az, aki zseniális látásának és hatalmas összehasonlító tudásának köszönhetően felfedezte a román néphagyományban „rejtőzködő", finnugor hatásról árulkodó folklóralkotásokat. Ezek csak a magyarság közvetítésével kerülhettek a románsághoz, mely híven megőrizte a 20. századig kolindáiban, Vaszilka-énekeiben, ráolvasásaiban ezeket a pogány kori témákat, magyar eredetű epikus hagyományokat. Lükő évtizedekig vallatta forrásait, s hatalmas anyagismerettel, a román és a finnugor folklór gondos elemzésével képes volt kimutatni a kölcsönhatást. A magyar ősepika rekonstrukciója a regösénekek töredékes anyagából csak az említett „kerülő úton" volt lehetséges. „A román kolindák költői szépségeiben gyönyörködve különös rezonanciák támadnak a magyar olvasó lelkében. Először nem is hiszi az ember, hogy jól emlékezik. Ugyan mi köze lehet egy havasalföldi kolindának a vogul költészethez? De mégis, mégis! Állandóan kísértenek az emlékek. És mikor megint kezembe kerül a vogul gyűjtemény, megkeresem benne a rezonáló darabot. És szinte beleszédülök a távlatokba. Mintha ugyanannak az énekmondónak a hangját hallanók, alig néhány nap elteltével. Nemcsak a téma, az epikus cselekmény azonos, hanem a párbeszéd és a vers hangulata is. Aztán egyszer csak egy magyar regösének hangja szólal meg bennem, a román kolindára válaszolva. Hiszen ott is semmiből keletkezik egy halastó, annak a partján legelésznek a szarvasok, így kezdődik az ének itt is, ott is. Régóta bosszant a regösénekeknek ez az érthetetlen, szinte misztikus kezdőmotívuma: Ahol keletkezik egy ékes nagy út, Amellett keletkezik egy halastó-állás... De már kezdem érteni. Hiszen a vogul énekekben is halastavak keletkeznek a szemünk láttára, csakhogy ott némiképpen indokolva. Ott az óriási termetű őskori vadász síbotkarikája nyomában megolvadt hólé képezi a tavat, csak az a csodálatos, Hogy mindjárt halak is kerülnek bele. De várjunk csak! Hiszen az „ékes nagy út" is itt keletkezik a vogul énekben. A vadász sítalpainak nyomát tükrözi fel az égre Numi Tárem, az Egek Ura. Ma is látható az égen, meg is mutatják a vogulok »Mosz-Hum-pi sítalpainak nyomát«, mert így nevezik ők széltében az európai csillagászok »Tejút«-ját (Via lactea - micsoda képtelen név!). Mi, magyarok »Országút«-nak, a székelyek »Hadak útjá«-nak nevezik. Ennek az égi útnak már nyoma sincs a román kolindákban, ezt tehát nem vehettük tőlük. Ez a mi regösénekünk uráli eredetének tanúbizonysága. [...] A jávorcsillag-ének töredékei közül legjelentősebb a dozmati ének kezdőmotívuma: az ékes nagy út keletkezése és mellette a halastó keletkezése. - Dozmat a regösterület és egyúttal a magyar nyelvterület legszélére esik, azért nem csodálkozhatunk rajta, hogy ennyire archaikus formában őrzi ezt az ugor kori énektöredéket. A szomszédos Bucsun már feledésbe merült a nagy út, csak a tó emléke élt. A beljebb eső Nyőgéren félszáz évvel később is élt a tó emléke, de a halastóból, a csodaféle szarvasok analógiájára, csodató lett, a csodaféle szarvasokból pedig, a keresztény vallás csodatévő szentjeinek analógiájára csodatévő szarvasok." (Részlet a szerző Hímfi és a szarvas - Az ugor jávorcsillag-ének Duna-völgyi emlékei című írásából.) A kötetbe válogatott írások magas tudományos színvonalon, de élvezetes stílusban íródtak, így remélhetően az érdeklődő nagyközönség is felfedezi majd bennük a honfoglalást megelőző művelődésünk és kultúránk elfeledett emlékeit Lükő Gábor művészileg is avatott tolmácsolásában.
Tartalom
A szerkesztő előszava....................................................................................7
CSALÁDFÁNK VAGY GYÖKEREINK?...................................................13
A ROMÁN NÉPHAGYOMÁNY JELENTŐSÉGE A FINNUGOR ÖSSZEHASONLÍTÓ FOLKLÓRKUTATÁSOK SZEMPONTJÁBÓL.....19
A MEDVECSILLAG MÍTOSZA.................................................................29
HÍMFI ÉS A SZARVAS - AZ UGOR JÁVORCSILLAG-ÉNEK DUNA-VÖLGYI EMLÉKEI.........................................................39
A Szarvas-csillag (Göncöl) mítosza és költészeti emlékei......................43
A csillagmítosz énekének művészi formái..............................................113
A JÁVORCSILLAG-MÍTOSZ ÁBRÁZOLÁSA AZ URÁL VIDÉKI
SZIKLARAJZOKON..............................................................................141
A ROMÁN VASILCÁ-ÉNEK ÉS AZ OBI-UGOR MEDVETOR............155
1. A Vasilcá szövegei..............................................................................155
2. A Vasilcá-ének dallamai.....................................................................164
3. Nemzetközi vonatkozások...................................................................169
4. Obi-ugor párhuzamok.........................................................................171
5. Történelmi távlatok.............................................................................176
AZ UGOR TOTEMISZTIKUS EXOGÁMIA EMLÉKEI A MAGYAR
FOLKLÓRBAN................................................................................201
TATA ÉS AZ UGOR TEREMTÉSMÍTOSZ...............................................261
Újabb adatok: a mítosz ábrázolásai.........................................................277
FÜGGELÉK.................................................................................................285
Samanisztikus eredetű ráolvasások a románoknál..................................285
A sámánhit emlékei a magyar népi műveltségben..................................308
Finnugor kutatások Magyarországon......................................................322
MUTATÓK..................................................................................................327
Névmutató...............................................................................................327
Földrajzi mutató......................................................................................330
Kezdősormutató......................................................................................333
Irodalom................................................................................................337
A kötetben megjelent tanulmányok és írások forrásai.................................355
Utószó............................................................................................357
TABLEOFCONTENTS....................................375
Hímfi and the stag - Finno-Ugrian myths and their Hungarian relics -
Abstracts of the essays........................................................................377
Himfi und der Hirsch - Finnougrische Mythen und ihre ungarischen
Denkmaler - Die Resumees der Aufsatze.......................................387