A Nyelvtan és helyesírás 2. tankönyv – a 2018-as kiadástól eltérően – nem tartós tankönyv, hanem munkáltató, vagyis a diákok ebbe írhatják a feladatok megoldását. A terjedelme ezáltal 24 oldallal nőtt, összesen 120 oldal.
A kiadvány kiválóan alkalmas a teljes körű nyelvi-helyesírási kompetenciafejlesztésre. Változatos feladattípusai segítségével elsajátítható a 2. osztályos tananyag, és lehetőséget teremt a diákok differenciált fejlesztésére. A sok ötletes, játékos feladat kellően motiválja a tanulókat, így teszi vonzóvá az anyanyelvvel való foglalkozást.
A tankönyv fejezetei:
- A beszéd és az írás
- A hangok és a betűk
- A szótagolás és az elválasztás
- A szavak (A toldalékos és a kiejtéstől eltérő helyesírású szavak
- A mondat
A Nyelvtan és helyesírás 2. tankönyv felépítésének lényege, hogy az első osztályos hangoztató–elemző–összetevő olvasástanítási módszer folytatásaként a betűk, hangok tanításával kezdődik. Épít a tanulók első osztályban szerzett tapasztalataira, s az ösztönös nyelvhasználatukra. A magyar nyelv rendszerére vonatkozó alapvető ismereteket tanít a felismerés és megnevezés szintjén úgy, hogy a legkisebb egységtől fokozatos építkezéssel jut el a legnagyobb nyelvi egységig. A mondatfajták tárgyalása egyébként is szerencsésebb a tanév vége felé, mert az „érettebb” másodikos gyerek könnyebben elsajátítja ezt a viszonylag nehéz tananyagrészt.
A tankönyv fejezetei és a fejezetek egyes részei logikusan egymásra épülnek, a fejezetek, a tananyagrészek kifejtése arányos. Minden fejezet egy bevezető képpel kezdődik, amely illeszkedik a fejezet tananyagához, és lehetőséget teremt a funkcionális nyelvszemlélet megvalósításához.
A tankönyv az ismereteket a tanulók fejlettségi szintjéhez igazodva tárgyalja, mindig a tapasztalatból kiindulva, ugyanakkor szemléletesen, játékosan. Az új ismereteket az induktív úton vezeti be. Az egyes tananyagrészek feldolgozása megfelel a korszerű tantárgy-pedagógiai elvárásoknak. A könyv az új ismereteket a nyelvi-helyesírási jelenségek akusztikus és vizuális megfigyelésére alapozva tanítja.
A tankönyv megvalósítja az integrált anyanyelvi nevelést. Az indukciós anyagok irodalmi szövegek, jelentős része kortárs író, költő alkotása. Az anyanyelvi nevelés minden területe jelen van a tankönyvben. A tanulók rendszeresen gyakorolhatják a hangos és néma olvasást, kapnak értelmezési feladatokat, foglalkozhatnak nyelvhelyességi kérdésekkel, beszédműveléssel és beszédfejlesztéssel. A fogalmazástanítást történetalkotási feladatok készítik elő, az írásos feladatok pedig az eszközszintű íráshasználat fejlesztését (is) biztosítják.
A tankönyv feladatai lehetővé teszik a korszerű tanítási-tanulási stratégiák, illetve a változatos munkaformák (páros, csoport, kooperatív) alkalmazását. A taneszköz használatát egységes jelrendszer segíti. Például külön piktogram hívja fel a figyelmet a csoportmunkára.
A fejezeteket áttekinthető, lényegre törő összefoglaló-rendszerező táblázatok, gondolati térképek zárják, amelyek jól segítik az önálló tanulást, használatuk hozzájárul az önálló tanulási képességek fejlődéséhez.
A tankönyv tartalmazza az új szakszavak érthető, pontos magyarázatát. A kiadvány végén helyesírási szógyűjtemény és tollbamondásszövegek is találhatók.