A Zseninek születtünk!-ben szereplő játékok és gyakorlatok
|
9
|
Köszönetnyilvánítás
|
11
|
Előszó: Michael Alexander, a Guggenheim Általános Iskola igazgatója
|
13
|
A Zseninek születtünk! elmetérképe
|
16
|
Bevezetés
|
17
|
Hogyan használjuk ezt a könyvet?
|
|
Az integratív tanulás igérete
|
|
Sok mindent tudunk arról, hogyan tanulunk, és hogyan lennénk képesek tanulni. Ez az ismeretanyag lehetővé teszi, hogy jobban megfeleljünk ennek a sürgető igénynek, mint ahogy ezt jelenleg iskoláink teszik
|
|
A gyermeki elme végtelen lehetőségei
|
21
|
Gyermeked jóval nagyobb képességgel rendelkezik, mint amit jelenlegi oktatási rendszerünk ki tud belőle hozni. Ideje, hogy segíts rajta!
|
|
Ahogy a természet rendje szerint tanulunk
|
35
|
És ahogy eltérnek ettől a hagyományos tanítási módszerek
|
|
A tanulás építőkockái
|
55
|
A tanulási folyamat három összetevője: bevitel, szintézis és válasz. Mi módon gyorsítja fel és teszi élvezetesebbé a tanulást Georgij Lozanov innovatív módszere?
|
|
Az integratív tanulás eredete és fejlődése
|
68
|
Hogyan fejlesztették ki az integratív tanulást Lozanov és követői, valamint saját tapasztalataim ezek szélesebb körű alkalmazásával
|
|
Igazítsuk a tanulást az agyhoz!
|
84
|
A modern agykutatás egyre jobban megismeri a tanulás folyamatát, és annak akadályait is
|
|
Integratív tanulás az iskolában
|
97
|
Közvetlen bepillantás egy általános iskolába, ahol az integratív tanulás hatására megváltozik a tanulók és a tanárok élete
|
|
Felkészülés az integratív tanulásra
|
|
Hogyan alakítsunk ki olyan környezetet, amelyben a tanulók tudása és a tanulás hatékonysága egyarát gyarapodik? Ehhez a szülőknek, a tanároknak és minden felnőttnek meg kell egy kicsit változni. A gyermekek ebben remekül tudnak segíteni és a haszon azonnal jelentkezik
|
|
Hogyan találunk boldogságot a puritán munkaerkölcsben?
|
109
|
Sokan hiszünk a munkában - saját magáért. Ez az elv kétségbevonható, ha a tanulásra is alkalmazzák. A tanulás annál hatásosabb, minél élvezetesebb
|
|
Határok között dolgozni
|
118
|
A gyerekeknek szükségük van rendszerre, és meg kell tanítani nekik az alapokat. Akkor tanulnak a legjobban, ha segítik őket, hogy saját maguk fedezzék fel ezek mélyén az alapelveket
|
|
Alakítsd úgy az életedet, ahogy szeretnéd!
|
130
|
Meghatározó viselkedésmintákat tanulunk és tanítunk, anélkül, hogy tudnánk róla. Ha felismerjük és befolyásoljuk ezeket a tudatunk mélyén rejtőző gondolatokat, elménket sokkal céltudatosabban és pozitívabban használhatjuk
|
|
Az érzelmekkel való bánás megtanulása
|
137
|
Ahogy az érzelmeinkkel bánunk, ahogy felismerjük és kifejezzük azokat, úgy bánunk általában minden mással is. A negatív érzelmek elnyomhatják a gondolkodást és blokkolhatják a tanulást. A következőkben néhány tanácsot adunk, hogyan lehet érzelmeinket - visszahúzó hatás helyett - pozitív erővé változtatni
|
|
Az együttműködés örömei
|
145
|
Másokkal közösségben együtt dolgozni: jobb családot, jobb osztályt, jobb világot jelent - és több sikeres embert
|
|
Szerelemben a tanulással
|
|
Olyan feladatok gyűjteménye, amely sok embert segített már hozzá, hogy felfedezze intelligenciája mély tartalékait, amiről legtöbben nem is tudjuk, hogy létezik. Ezek arra ösztönözhetnek gyermekeiddel együtt, hogy közösen kutassátok föl a bennetek élő zsenit
|
|
Sohasem hallgatták meg egy szavamat se
|
157
|
A legtöbb embert sosem hallgatták meg rendesen. Aki megteszi, megtanul jobban gondolkodni
|
|
Örülök, hogy megszülettél, mert...
|
163
|
Amikor jókat hallunk magunkról, okosabbak leszünk. Amikor mi mondunk másokról jókat, attól is okosabbak leszünk
|
|
A jegyzetekkel ellátott Muffet kis kisasszony
|
170
|
A legcsodálatosabb kincset az emberek fejében rejtették el. Ha megtanulunk kapcsolatokat teremteni és a dolgok mélyére látni, kiáshatjuk ezt a kincset
|
|
Alapkoncepciók, amelyek strukturálják gondolkodásunkat
|
188
|
Olyan alapfogalmak, mint sorrend és egyensúly, erőteljesen befolyásolják gondolkodásmódunkat. Ezek és az ehhez hasonló alapkoncepciók - testi tevékenységek útján - még kisgyerekek számára is megtapasztalhatók és megérthetők
|
|
Ez valóban te vagy?
|
196
|
Egész eddigi életedet arra vesztegetted el, hogy mások programját valósítsd meg. Mért nem valósítod meg a sajátodat?
|
|
A memória és a kreativitás virágoskertje
|
202
|
Megtanulunk megbízni saját kreativitásunkban és megtanuljuk felszabadítani a lépzelőerőnket, hogy azok megtalálják a maguk útját a gondolatok kifejezésében és a problémák megoldásában
|
|
Költőnek lenni
|
217
|
A ihlet kútjára találni zenével és relaxációval: nem csak javítja az íráskészséget, de szórakoztat is
|
|
Csak a tehetetlenek nem kérnek segítséget
|
222
|
A sikeres embereknek tehetségük van ahhoz, hogy a megfelelő időben segítséget kérjenek. Ám van olyan segítség, ami valójában káros, van olyan, ami megalázó és olyan is van, ami nyűg
|
|
A legmélyebb bensődben talált jelentés
|
229
|
Fontos, hogy érzelmeinkkel kapcsolatban őszinték legyünk. Az érzelmek kifejezésének gyakorlása szórakoztató, és a család harmóniájához is hozzájárul
|
|
Most én jövök, de hogy csináljam?
|
237
|
A család vagy a csoport, minden tagja megérdemli, hogy meghallgassák. A figyelmes meghallgatás jelzi, hogy mindenki véleménye számít. Íme néhány hasznos alapszabály
|
|
Intellektuális bűvészmutatvány
|
243
|
Mindannyian újítók lehetünk. A feltalálói játék segít, hogy az ismert dolgokat más szemmel nézzük
|
|
Nem csak egy megoldás helyes
|
249
|
Meglepő, hogy milyen sok jó választ adsz, ha nem rettegsz az esetleges rossz válaszod miatt!
|
|
A vizuális gondolkodással azonnal bekapcsolható memória
|
255
|
Hogyan használható az elmetérkép, hogy gyorsan és könnyen elsajátíthassunk nagyobb mennyiségű tananyagot?
|
|
Függelék
|
265
|
Remény az agykárosodást szenvedett gyermekek számára
|
|
Egy édesanya tapasztalata, amit agykárosodást szenvedett gyermekének felnevelése során szerzett, küzdelme, hogy normális életet tudjon élni, mindannyiunk számára tanulsággal szolgálhat
|
|
Függelék
|
278
|
Az integratív tanulás alapelvei
|
|
A kulcsfogalmak összefoglalása, főként tanárok számára
|