Ebben az írásban azt a titkot próbáljuk megfejteni, miként juthat el egy nép a közösségi létezésnek arra a szintjére, hogy egy "tárgyat" tart az igazság forrásának, az emberi élet és méltóság biztonságának. Miként lehet az, hogy ez az emberi közösség ezt a "tárgyat", amit Szent Koronaként ismerünk, nem is tárgynak, hanem személynek, mégpedig a közösség, a magyar nép legmagasabb rangú személyének tartja.
Annak is megpróbálunk utánajárni, hogy ez a világon egyedi, és a magyar emberek között különlegesen mély tisztelettel rendelkező korona miért tartozik a szentség birodalmába, mitől más és összehasonlíthatatlanul több, mint minden más korona a világon.
Látni fogjuk, hogy az a magyar nép, amelynek a közösségi és egyéni életét Szent Korona határozza meg, az sajátos egyedi életfelfogással és nemzeti szellemmel rendelkezik. Választ próbálunk adni arra, hogy ez a más népektől eltérő világlátás és néplélek, ami végül Szent Koronában testesült meg, miből származik és hogyan keletkezett.
Azt is látni fogjuk, hogy a magyarság a sajátos életrendjét egy eltérő, sőt ellenséges környezetben éli, és Szent Korona világa dühödt gyilkos indulatokat vált ki ezekből a másfajta életvitelt követő népekből. Szent Korona világa mellett, jellemző helyzetek, események bemutatásán keresztül megismerhetjük ezeknek a népeknek a társadalmát is, amelyben semmi sem az, mint aminek mondják. Ha képet alkotunk ezeknek a népeknek a világlátásáról, akkor könyebben megválaszolhatjuk, hogy kik és miért feszítették keresztre Trianonban Szent Korona országát.