A Szövegértést fejlesztő gyakorlatok című kiadvány az 5. évfolyamos magyar nyelv és irodalom tantárgyának fejlesztési feladataihoz kapcsolódik. Azokkal a feladattípusokkal ismerteti meg a diákokat, amelyek a kompetenciamérés során is megjelennek. A taneszköz elkészítéskor a szerző a szövegértő- és szövegértelmező képesség intenzív fejlesztését tűzte ki célul. Felhasználta a nemzetközi és hazai mérések eredményét, valamint saját gyakorlati tapasztalatait. A feladatok kidolgozását minden esetben a fejleszteni kívánt képességekhez, készségekhez igazította. Ez alapján választotta ki a szövegeket, az azokhoz tartozó szövegfeldolgozási technikákat: ez utóbbiak pontosan azoknak a gondolkodási műveleteknek a végzését kívánják meg a tanulóktól, amelyekkel az előirányzott képességek, készségek fejleszthetők. A célelvű tananyagfejlesztés a fokozatosság és a folyamatosság szempontját is messzemenően figyelembe vette. A feladatsorok ellenőrzése pedig alkalmat ad a pedagógusok számára a feltáró és fejlesztő értékelésre, amely nemcsak motiválja a tanulókat, hanem segíti önértékelésük fejlődését is.