Az a tudás, amelyet most átadok nektek, nem az elmémen keresztül érkezett. Egy része belső látáson vagy kinyilatkoztatáson alapul, a többi azoknak a nagy bölcseknek a tanításain, akikkel együtt éltem, és akiknek szeretetét és áldásait élveztem. Bár a Mándúkja-upanisad az összes upanisad közül a legrövidebb, mégis a legnagyobb tiszteletnek örvend, és a legmélyrehatóbb is egyben. Megtanít minket arra, hogyan ismerjük meg a tudat négy állapotát: az ébrenlét, az álmodás és az alvás állapotait, valamint a turíját, a negyedik állapotot, mely túl van ezeken. Mi az ébrenléti állapot? Mi a különbség az álmodás és az ébrenlét között? Miért változik meg, miért torzul el minden az álomban? Azt mondod, hogy az álom állapota addig igaz, amíg tart. De mi a helyzet az ébrenléttel? Valódibb, mint az álomállapot? Mi voltaképpen a mélyalvás? Miért alszol, miért van szükséged az alvásra? Amikor a mélyalvásban vagy, semmi sem valóságos. De amikor eljutsz a turíjába, akkor felismered, hogy kizárólag a turíja az igazság.
Tartalomjegyzék
Előszó
Bevezetés
Óm: szimbólum, hang, szó
Az ébrenléti tudatosság, a vaisvánara
Az álom állapota, a taidzsasza
A mélyalvás állapota, a prádnya
Kontempláció, ima és bűnbánat
A negyedik állapot, a turíja
A mantra tudománya
Az A, az U, az M és azokon túl
Függelék
I. A prána, az összekötő kapocs a test és az elme között
II. Jóga
III. Az Óm krijá
A szerzőről