A jóga az egyik legteljesebb, legegyetemlegesebb rendszer, amely átfogó képet nyújt az életről, az emberiségről, a többi élőlényről és az egész világegyetemről. Egyetemes elv, a személyiség fejlesztéshez szükséges technikák és módszerek rendszere és mindenféle dogmától mentes spirituális út is egyben. Azt tanítja, hogy az élet valamennyi fent említett vonatkozása elválaszthatatlanul összefügg, és hogy csak akkor csillapíthatjuk a tudás és az örök boldogság iránti szomjunkat, ha felismerjük és megtapasztaljuk ezt a teljességet. A jóga mindenekelőtt gyakorlati út, amelyen mindent magunknak kell elérnünk és megvalósítanunk. Több jóga-út létezik, ezek azonban elválaszthatatlanok egymástól. A rádzsa-jóga a meditáció ösvénye, a kalandozó gondolatok, végső soron a teljes elmeműködésünk feletti kontroll elérésének útja. A rádzsa-jógát "királyi" jógának is nevezik, mert a védikus írások jógával foglalkozó részeit rendszerbe foglalva jól értelmezhető képet nyújt a jóga teljes folyamatáról. Az ősidők óta meglévő tudást a bölcs Patandzsali összegezte Jóga-szútra című művében az i. e. IV. században, melyben nyolc lépcsőjét emelte ki az úgynevezett "jóga-létrának". Ezen a jóga-létrán felfelé lépegetve az ember elérheti vágyott céljait, a lélek transzcendentális tudatának felébresztését és az anyagi kötőerők fölé való emelkedést. Vivékánanda immár klasszikussá vált könyvének első része a rádzsa-jógával kapcsolatos tanításait tartalmazza, a másodikban pedig Patandzsali Jóga-szútráinak fordítását és magyarázatát találjuk. Vivékánanda a fordítás során a szöveg lényegét igyekezett megragadni, és meglátásait közérthető nyelven próbálta átadni az olvasóknak, bevezetést nyújtva ezzel az elme feletti uralkodás művészetébe.