„Ha alkotó emberré akarunk válni, alaposan meg kell ismernünk a múltunk és a jelenünk környezetét, mindazokat az alkotásokat, amelyeket embertársaink készítettek, és jobbá teszik életünket. Az alkotásokhoz jó probléma-felismerésre, tervszerű és szakszerű munkára, ötletdús fantáziára van szükség. Ezek elsajátításához kíván a tankönyvcsalád segítséget nyújtani” – írják a szerzők.
A tankönyvcsalád kötetei koncentrikus formákban egyre több ismeretet adnak a felső tagozatos diákoknak:
- Az alapvető szerszámok és technikai eszközök szakszerű és balesetmentes használatáról (a kézügyesség fejlesztése, és a mindennapokban praktikus elemi ismeretek és tevékenységek elsajátíttatása).
- A műszaki- és természettudományos fejlődésről (a technikai műveltség alapozása).
- A fogyasztói, felhasználói kultúra témakörében (környezetvédelem, a követendő minták elfogadtatása, a helyes szokások kialakítása).
- A családi életre, az egészséges életvitelre való felkészítésben (a lakás és környéke, a gazdálkodás, a szolgáltatások, a helyes közlekedés).
- Különböző helyzetekhez való alkalmazkodásban, válaszokat adva korunk kihívásaira (a modern technika és gazdaság eredményeinek ésszerű felhasználása).
- S végül a pályaválasztásra való felkészítés segítésében.
A Technika és életvitel könyvsorozat négy könyve osztályonként – életkori csoportonként – dolgozza fel az elő írt ismeretanyagot. A kötetek egymásra épülnek, de a körkörös szerkezet és tartalom miatt a tanár rendkívül nagy szabadsággal használhatja fel az egyes témákat.
A tankönyvek teljesen megfelelnek mind a városi, nagyvárosi, mind pedig a falusi iskolákban történő technika, életvitel és gyakorlat tantárgy tanításához. Foglalkoznak az épített tér tudnivalóival, a ház építésétől a berendezéséig Ismereteket nyújtanak a mindennapi élethez: hogyan kell megteríteni egy asztalt, hova kerül a szalvéta, bemutatják a kerékpárszerelést, és nem maradhat ki a kertészkedés sem, a kulturális természet ismerete, növények ápolása, gondozása, saját kiskertészet kialakítása révén.
A tankönyvek általában minden témakörhöz egy produktumotterveznek. Modellezéssel építhetnek a tanulók, megismerkednek az öltözködés fortélyaival, az ételkészítés örömeivel. Az egészséges életmód, a kulturált, balesetmentes közlekedés, gazdálkodás, a ház körüli tevékenységek olyan ismereteket nyújtanak a tanulóknak, amelyek szükségesek a továbblépéshez, a környezetükben való eligazodáshoz.
A kerettantervi követelményeknek megfelelő ismeretanyag átadása a tankönyvek alkalmazásával, tudatos tanári munkával megvalósítható. A tankönyvek jól strukturált, nagyobb fejezetekre, leckékre tagoltak. A fejezetek végén lévő összefoglalás lehetőséget nyújt arra, hogy a tanult ismereteket felidézve a tanulók elmélyítsék tudásukat a témakörben.
A tankönyvcsalád részei:
Technika és életvitel 5.
Technika és életvitel 6.
Technika és életvitel 7.
Technika és életvitel 8.