Közel egy évtizeddel a népszerű harmadik kiadás megjelenése után elkészült A gyermekpszichológiai fejlődése negyedik, átdolgozott, bővített változata. A könyv nemcsak a szakemberek, hanem mindenki számára fontos lehet, aki szeretné megérteni, hogyan lépkednek a felnőtté válás útján a gyerekek, hogyan bontakozik ki az értelmük, és miért okoznak alkalmanként nehéz perceket? A szerző a hagyományosabb szemléletet követve életkorok szerint tagolja az élet első másfél-két évtizedében zajlófejlődést, hogy a szülők, tanárok, a gyerekekkel szakszerűen foglalkozók ne az érzelem vagy az értelem fejlődéséről, hanem a három -, hat -, tizenkét éves, vagy éppenséggel serdülő lányról vagy fiúról alkothassanak képet. A korábbiaknál ugyanakkor hosszabb fejezet foglalkozik a felnevelkedés utáni életúttal, a felnőttség alternatíváival. A könyv átfogó ismereteket ad a fejlődéslélektan, mint tudomány történeti kialakulásáról, hazai és nemzetközi kutatóinak munkásságáról, a legújabb irányzatokról, kutatási módszerekről, a fejlődés fogalma körül kibontakozó elméleti vitákról. Szó esik a fejlődés társadalmi hátteréről, a káros környezeti hatásokról, a gyermekekkel kapcsolatos babonákról és téveszméktől, a szülő-gyermek kapcsolatra rátelepülő "pszichobizniszről" is. Vajon mindig hasznos a fejlődés spontán menetét más csatornába terelő fejlesztés? Hol a határ a gyerekesség és a deviencia között? Milyen hamis mítoszokat épített fel a mi korunk a bölcsőhalálról; az első életévek örökre meghatározó tapasztalatairól, bizonyos felnőttkori magatartások kisgyermekkori eredetéről? Rendelkezünk-e lelki értelemben az öngyógyítás képességével? Milyen hatással lehet a gyermekkori szegénység a felnőtt életére? Kérdések özöne, amelyekre Vajda Zsuzsanna pszichológus a szakmában eltöltött évtizedek után felelősségteljesen és óriási szakmai tudással kínál választ.