Kétségkívül nagyformátumú szerzői vállalkozásról van szó. Vayer professzor a tudós teljes vértezetében mutatja be olvasóinak a cinquecento kiemelkedő műalkotását, az egyetemes művészettörténet egyik legjelentősebb freskóciklusát.
A kötet akár igényes, magas színvonalú útikönyvként is szolgálhat azoknak a vándoroknak, akik eljutva Rómába, ellátogatnak a Vatikánba, és már idehaza szeretnének előre megismerkedni mindazzal, aminek látványa ott várja őket. Az okok és célok ismeretében a művészi élmény kétségkívül nagyobb lehet, de a művészi élményen túl az is érdekes, hogy a képek pontosan mit és kiket ábrázolnak az egykori Itáliából, a római pápa udvarából. A könyv Raffaello festészeti főművéről nyújt - magyar nyelven először - átfogó elemzést.
A kötet ismerteti a helyszín történetét, a 16. század eleji Róma históriáját, a pápai udvar eseményeit; a történeti háttér előtt így érzékletesen jelenik meg a mű születésének folyamata. Végül sorra véve a négy termet, megismerjük a reneszánsz szellemi atmoszféráját hűen tükröző, a művészet történetében elsőként létrejött, nagyszabású képzőművészeti programot. Kirajzolódik előttünk II. Gyula és X. Leó pápák műpártolása, a mű allegorikus jelentése, az ábrázolt események története-legendája, a nagyszabású neoplatonista program. Megismerkedünk az udvari hízelgés jellemzőivel, az egyházi állam válságával és filozófiájával, eszményeivel és illúzióival. A szerző célja, hogy az olvasó az egyetemes művészettörténet egyik legnagyobb alkotását "a maga teljes történeti valóságában érteni és tökéletes szépségében élvezni" legyen képes, e célból a raffaellói géniuszt "működés" közben állítja elénk. Figyelmeztetjük az olvasót, hogy a közölt hatalmas ismeretanyag miatt a kezében tartott mű nem könnyű olvasmány. De éppen ez a hatalmas ismeretanyag a kötet egyik legnagyobb vonzereje is. Az elsajátítást megkönnyíti a ritka gazdagságú képanyag, melyet a Kiadó Rómából szerzett be. Ennek átlapozása után, elvetődve a Vatikánba, már ismerősen és értően köszönthetjük Raffaello halhatatlan műveit.