„Ajánlom ezt a könyvet…
Elsősorban azért, mert szerény címe mögött egy életmű rejtőzik. Egy szüntelenül gondolkodó tanár életműve, aki érzékenyen figyelte a felnőttkorban tanulni szándékozó tanítványait, és aki tanári praxisában viszonylag hamar felismerte az emberiség által felhalmozott kulturális javak elosztásának igazságtalanságait és a tudás megszerzésének nehézségeit. Azokat a problémákat, amelyekkel minden tanítási-tanulási folyamat során találkozik a tanár és a diák is, és amelyek megnehezítik, sőt sokszor ellehetetlenítik a gyermekkorban elmulasztott tanulás felnőttkorban történő pótlását, megújítását.
E könyv egybegyűjti a felnőttkori tanítás-tanulás tárgyköréből a szerző évtizedek során felvetett kérdéseit és az e kérdések mögött meghúzódó problémákat, valamint a problémák megoldásának általánosítható érvényű módozatait. Megállapításait nem változtathatatlan, örökérvényű igazságként fogalmazza meg – hiszen az írásokban mindig ott rejlik a filozofikus hajlamú értelmiségi állandó kételye –, hanem kipróbálásra, illetve továbbgondolásra alkalmas ajánlásként.
Az elősorjázó írások – így egybegyűjtve – megerősítik a korábbi sejtésünket, hogy Csoma Gyula jelentős mértékben járult hozzá az andragógia (a felnőttkori tanítás-tanulás) tudományának hazai megalapozásához és fejlődéséhez. A különböző időpontokban megjelent tanulmányok szinte szisztematikusan építik fel a tudomány szakágazatait. A kötetben – az indulást meghatározó pedagógiai gondolatiságot megszüntetve vagy megtartva – megtalálhatók az általános andragógia, az andragógiai didaktika, az andragógiai módszertan, az andragógia történet és a komparatív andragógia alapkérdéseit megfogalmazó írások, amelyek biztos kiindulópontjai lehetnek a napjainkban kibontakozó „Life Long Learning” tevékenység tudományos igényű feldolgozásának.
Ajánlom ezt a könyvet minden művelődésszervezőnek, andragógusnak, felnőttképzési szakértőnek, személyügyi szervezőnek, illetve ilyen pályára készülő egyetemi és főiskolai hallgatónak, mert az itt felhalmozott tudás megismerésével biztosabban válhatnak választott szakmájuk professzionális művelőjévé.”