Előszó |
5 |
I. rész – Az irodalomtörténet korszakai |
7 |
Az irodalomtörténet korszakai, a korszakolás problémái (Pethőné Nagy Csilla) |
8 |
1.1. Az antikvitás irodalma (Pethőné Nagy Csilla) |
9 |
Az antikvitás általános jellemzői |
10 |
Az ókori görög és római irodalom |
10 |
Az ógörög és a latin kultúra korszakai, az antikvitás stílusjegyei |
12 |
Az epigramma az antikvitásban és az irodalmi hagyományban |
15 |
Az ógörög és a latin epigramma |
15 |
Az epigramma a magyar irodalmi hagyományban |
18 |
Janus Pannonius epigrammái |
18 |
Sírfelirat, halotti varázsmondás |
21 |
Tanító-bölcselő hagyomány |
22 |
Romantikus hazafiság és történelembölcselet |
23 |
Romantikus individualizmus |
25 |
Anakreón és anakreóni dalok a magyar irodalomban |
27 |
Antik minta, termékeny hagyomány |
27 |
A horatiusi óda és az „élj a mának” életbölcsessége |
31 |
A latin Horatius és a magyar Horác |
31 |
1.2. A középkor (Szakács Emília) |
37 |
A középkor általános jellemzői |
38 |
A középkor irodalmából |
40 |
Himnuszköltészet |
42 |
A himnuszköltészet hagyományai későbbi korok lírájában |
50 |
Dante Alighieri és az Isteni színjáték |
52 |
François Villon |
56 |
1.3. A reneszánsz és a szonett (Pethőné Nagy Csilla) |
59 |
A reneszánsz általános jellemzői |
60 |
A reneszánsz és szellemi áramlatai |
61 |
A reneszánsz önértelmezésének kritikája |
66 |
A reneszánsz szonett két változata, művek beszélgetése |
67 |
Petrarca Daloskönyve és Shakespeare szonettgyűjteménye |
67 |
Egy 21. századi szonett a 22. századból |
70 |
A francia szimbolista költők és a szonettforma |
72 |
Két programvers a világ és a költészet titkairól |
72 |
Szemelvények a magyar szonettirodalomból |
74 |
Egy bujkáló szonett |
74 |
A megismerés lehetőségei és korlátai |
75 |
Szociológiai körkép és ars poetica |
76 |
(Majdnem) kortárs hagyománykövetés és megújulás |
79 |
1.4. A barokk és az eposz műfaja (Pethőné Nagy Csilla) |
81 |
A barokk általános jellemzői |
82 |
A magyar barokk |
84 |
A magyar romlás százada |
84 |
A barokk műveltségeszmény Magyarországon |
84 |
Az ellenreformáció |
85 |
Zrínyi barokk eposza és a műfajhagyomány |
86 |
Zrínyi jelentősége, önértelmezése |
86 |
Hagyomány, korszerűség és műfaji hitelesség |
88 |
Paradox tétel és kompozíció |
88 |
Tasso megújító mintakövetése és hatása Zrínyire |
89 |
Az eposz barokk világképe és üdvtörténeti szemlélete |
90 |
A barokk világkép hatását mutató eposzi kellékek |
96 |
A Szigeti veszedelem nyelvi megalkotottsága, stílusa |
98 |
A Szigeti veszedelem fogadtatása, utóélete |
99 |
Az antik hagyomány |
100 |
A homéroszi eposzok |
100 |
A homéroszi kérdés |
102 |
Vergilius és a homéroszi minta |
102 |
Az eposz műfajának tovább élése a magyar irodalomban |
104 |
Vörösmarty Mihály: Zalán futása |
104 |
A hőseposz két „fonákja” |
106 |
1.5. Felvilágosodás: klasszicizmus és szentimentalizmus (Bálint Andrea) |
111 |
A felvilágosodás kora |
112 |
A felvilágosodás filozófiai háttere |
113 |
Az egyházhoz való viszony, istenfelfogások |
113 |
Klasszicizmus és szentimentalizmus |
114 |
A modern értelemben vett polgári regény születése |
116 |
A lehető legjobb világ |
116 |
Az első magyar lélektani regény |
126 |
Stílusirányzatok határán |
132 |
Rokokó és klasszicizmus |
132 |
Klasszicizmus és romantika |
135 |
II. rész – Az irodalom műnemei, műfajai |
139 |
Az irodalom műnemei, műfajai – bevezető (Pethőné Nagy Csilla) |
140 |
2.1. Egy lírai műfaj alakulástörténete. Az elégia (Szakács Emília) |
143 |
Az elégia alakulástörténetéből |
144 |
Személyes és általános az elégiában |
145 |
Elégikus versbeszéd és létösszegzés |
149 |
Elégikus értékszerkezet |
153 |
A szerelem elégiái |
154 |
Elégia epigrammába zárva |
158 |
2.2. Egy epikus műfaj alakulástörténete. A novella (Pethőné Nagy Csilla) |
163 |
A 19. század magyar novellairodalmából |
164 |
A novella fogalma és jellemzői |
164 |
Romantikus mesenovella – Jókai Mór: A tengerszem tündére |
166 |
Jókai és az anekdotikus hagyomány |
170 |
Hangsúlyossá váló elbeszélésmód |
173 |
Modern magyar novellaformák a 20. század első felében |
179 |
A modern novella néhány fontosabb jellemzője |
179 |
Naturalista prózavilág |
180 |
Az emlékezés poétikája |
186 |
Egy modern parabolanovella |
190 |
Lélektani érdekeltség és beavatástörténet |
195 |
Szatirikus elbeszélés, politikai pamflet |
199 |
2.3. Az európai dráma (és színház) alakulástörténetéből (Dr. Oroszlán Anikó) |
205 |
A dráma és a színház kapcsolatáról |
206 |
A drámamodellek és a drámai műfajok |
207 |
Az ókori görög dráma és színház |
209 |
A görög dráma és színház kialakulása |
209 |
Szophoklész tragédiái |
211 |
A reneszánsz dráma: William Shakespeare |
216 |
A reneszánsz színház és dráma előzményei és kialakulása |
216 |
William Shakespeare tragédiái |
218 |
A francia klasszicista dráma |
224 |
A klasszicista dráma és Molière komédiái |
224 |
A képmutatás és a vakbuzgóság komédiája: a Tartuffe |
228 |
A későklasszicista és koraromantikus dráma: Goethe Faustja |
233 |
A modern polgári dráma kialakulása a 19. század második felében |
240 |
Henrik Ibsen és az analitikus dráma |
241 |
Anton Pavlovics Csehov és a drámaiatlan dráma |
245 |
Dráma és színház a 20. században: Bertolt Brecht, Samuel Beckett és Friedrich Dürrenmatt |
251 |
Brecht és az epikus színház |
253 |
Az abszurd dráma – Beckett: Godot-ra várva |
257 |
A tudomány és a hatalom kapcsolata Dürrenmatt A fizikusok című drámájában |
261 |
III. rész – Témák és kódok |
265 |
Témák és kódok – bevezető (Pethőné Nagy Csilla) |
266 |
3.1. A görög-római mitológia mint az európai művészetek egyik kódja (Pethőné Nagy Csilla) |
267 |
Velünk élő mitológia – istenek, hősök, történetek |
268 |
Hagyományteremtő mitikus hősök – Prométheusz, Héraklész és Sziszüphosz |
269 |
A művészethez kapcsolódó további mitológiai helyek, alakok, lények |
273 |
3.2. Teremtéstörténetek, világkorszakok, időszemléletek (Pethőné Nagy Csilla) |
279 |
Teremtésmítoszok és a bibliai teremtéstörténet |
280 |
A babiloni teremtéseposz |
280 |
A világ és az ember teremtése a görög mitológiában |
282 |
A finn teremtéstörténet |
285 |
Az ősi magyar hitvilág világképéből |
286 |
A bibliai teremtéstörténet, a világ és az ember teremtése |
287 |
Időszemléletek, világkorszakok |
292 |
Elképzelések az időről |
292 |
A görög mitológia világkorszakai |
292 |
A Biblia üdvtörténeti szemlélete |
294 |
Időszemlélet a magyar költészet néhány alkotásában |
296 |
Egy Vörösmarty-vers nyomában |
298 |
3.3. Átváltozástörténetek (Bálint Andrea) |
303 |
Az átváltozás mint toposz |
304 |
Néhány átváltozástörténet az ókortól napjainkig |
306 |
Az átváltozástörténetek gyűjteménye |
306 |
Az elidegenedés metamorfózisa |
309 |
A sírvirág motívuma |
314 |
3.4. Évszakok és napszakok (Bálint Andrea) |
319 |
Az időtoposzok |
320 |
Évszakok és napszakok a magyar líra néhány alkotásában |
322 |
Az alkonyi táj mint a szerelem díszlete |
322 |
Az idő ciklikussága |
324 |
Idő – táj – ember |
327 |
3.5. A szerelmi líra (Bálint Andrea) |
331 |
A szerelmi líra mint tematikus verscsoport |
332 |
Néhány szerelmi költemény a reneszánsztól a modernitásig |
335 |
Továbbélő és megújuló hagyomány |
335 |
A kimondhatatlan kimondása |
337 |
Az életet meghatározó szerelmi kudarc |
341 |
Harc és menedék |
345 |
Körkép a szerelemről |
349 |
A szerelmi líra vége? |
352 |
3.6. A magyar tájköltészet változataiból (Pethőné Nagy Csilla) |
355 |
A tájköltemény mint tematikus verscsoport |
356 |
A táj szemlélője |
356 |
A táj mint a szemlélet (leírás) tárgya |
358 |
Néhány tájvers a reneszánsztól a modernitásig |
359 |
Az első magyar humanista tájvers |
359 |
Vitézi költészet és tájszemlélet |
361 |
Szülőföld, otthonosság- és szabadságélmény |
362 |
Tájélmény és létfilozófia |
366 |
Szemelvények a modernség tájköltészetéből |
368 |
Hangulat és látomás |
368 |
Tárgyiasság és tárgyiasítás |
371 |
A táj és a személyiség pusztulástörténetei |
373 |
A tájleírás néhány lehetséges szerepe a magyar szépprózában |
375 |
A táj mint lélekrajz |
375 |
A tudat kivetülése a tájba |
377 |
A tájelemek metaforikus többletjelentései |
378 |
A „rés” hatalma |
378 |
3.7. Irodalmunk haza- és magyarságverseiből (Pethőné Nagy Csilla) |
381 |
Két vers a török- és Habsburg-ellenes küzdelmek korából |
382 |
A „vitézlő nép” dicsérete |
382 |
A magyarság titkos himnusza |
385 |
Eredet- és/vagy hagyományközösségi hazaszemlélet a 19. században |
387 |
Erkölcsi alapozású nemesi nemzetszemlélet |
388 |
Nemzeti énekeink hazafogalma |
390 |
Kulturális modellváltás: a népi, a nemzeti és a költő |
397 |
Magyarságversek a modernség különböző szakaszaiból |
400 |
Az eltévedés és útvesztés verse |
401 |
Személyes és közösségi önazonosság a történetiségben |
404 |
A nyelvi-kulturális közösségi reprezentáció elégtelensége |
407 |
A haza mint szövegtörmelékek hálózata |
408 |
3.8. Az istenkeresés versei (Szakács Emília) |
415 |
Istenkapcsolat régi és modern kori klasszikusaink verseiben |
416 |
Istenkapcsolat és személyesség Balassi Bálint költészetében |
416 |
Ady Endre istenes verseiről |
420 |
Babits Mihály istenkapcsolata |
423 |
Krónikás és tanúságtevő hang |
426 |
József Attila istenes verseiből |
430 |
„A vágy már nem elég” |
433 |
Kegyelem és félelem |
434 |
Istenes hagyomány a kortárs lírában |
437 |
IV. rész – Nyelvi megalkotottság |
441 |
Nyelvi megalkotottság – bevezető (Pethőné Nagy Csilla) |
442 |
4.1. Az irodalom stíluseszközei (Pethőné Nagy Csilla) |
443 |
A szóképek |
444 |
Képi és fogalmi gondolkodás |
444 |
Képhasználat az irodalomban |
445 |
Metafora és metonímia típusú képek |
446 |
Bonyolultabb költői képek |
448 |
Alakzatok |
454 |
Az ismétlés |
454 |
A halmozás és fokozás alakzatai |
456 |
Az ellentét, a kihagyás és a felcserélés alakzatai |
456 |
Költői képek és gondolatalakzatok prózai szövegben |
458 |
A hangszimbolika |
459 |
A névszói és az igei stílus |
461 |
4.2. Poétikai alapismeretek a vershez és a verseléshez (Pethőné Nagy Csilla) |
463 |
Mitől vers a vers? |
464 |
A vers írásképe és a forma kötöttsége |
464 |
Szövegforma és műfaj |
466 |
Verselési formák |
468 |
Az időmértékes verselés |
468 |
Az időmértékes vers nevezetes sorfajtái és strófaszerkezetei |
470 |
Az ütemhangsúlyos verselés |
474 |
A szimultán vagy bimetrikus verselés |
476 |
A rím |
477 |
A rím fajtái |
477 |
Verssorok, versformák, strófaszerkezetek |
478 |
Két táncforma |
480 |