Köszönetnyilvánítás |
15 |
Bevezető: A sámánok és a samanizmus ötszáz éve |
17 |
A keresztény nézet: "Az ördög papjai" |
29 |
Ördögimádás: dohányzás a természet üzenetének fogadásához - Gonzalo Fernández de Oviedo (1535) |
32 |
Az ördög papjai, akik a természet titkait fürkészik - André Thévet (1557) |
35 |
Az ördög megidézése: böjtölés dohánnyal a gyógyítás elsajátításához - Antoine Biet (1664) |
39 |
A sámán: "varázsló gazfickó, aki démonokat idéz meg" - Avvaku Petrovics (1672) |
42 |
A humanista nézet racionalistává alakult át: "A nagyra becsült kóklerektől a csalókig" |
45 |
A vademberek tisztelik varázslóikat - Joseph Francois Lafitau (1724) |
57 |
Hókuszpókuszaikért a sámánok kényszermunkát érdemelnek - Johann Georg Gmelin (1751) |
52 |
Babonától elvakítva - Sztyepan Petrovics Krasenyinnyikov (1755) |
54 |
A sámánok kóklerek, akik állításuk szerint az ördöggel társalognak - de akok olykor fején találják a szöget - Denis Diderot és munkatársai (1765) |
57 |
Rászedett csalók és a képzelet hatalma - Johann Gottfried Herder (1785) |
62 |
Antropológusok színre lépése |
65 |
Animizmus: spirituális lényekbe vetett hit - Edward B. Tylor (1871) |
66 |
Fehér ember peaimanhez megy - Everard F. Im Thurn (1883) |
68 |
Az angakok speciális nyelvet használ, és tabukat állít fel - Franz Boas (1887) |
73 |
Az égből jött ember - Wenceslas Sieroszewski (1896) |
75 |
A samanizmus szó veszélyesen homályos - Arnold Van Gennep (1903) |
78 |
Inspirációra ítélve - Valdemar G. Bogoraz (1904) |
81 |
Gyógyítás és jövendölés hasbeszélő- és bűvészmutatványokkal - Vlagyimir Iljics Johelszon (1908) |
87 |
Különböző típusokba tartozó személyek - Roland B. Dixon (1908) |
93 |
A szellemekkel való kapcsolat keresése még nem szükségszerűen samanizmus - Franz Boas (1910) |
99 |
A sámán az elmebaj határán ténykedik - Marie Antoinette Czaplicka (1914) |
102 |
Mélyül a megértés |
105 |
Halál közeli élmény - Ivalo és Knud Rasmussen (1929) |
110 |
A tudás keresése a természet magányában - Igjugarjuk és Knud Rasmussen (1930) |
113 |
A szellemek első megidézése - Fekete Jávorszarvas és John G. Neinhardt (1932) |
117 |
A sámán segítője - Szergej M. Sirokogov (1935) |
124 |
Sámánok igéző játéka - Willard Z. Park (1938) |
128 |
A beavatás feltétele: megmászni a forgó létrát - Alfred Métraux (1944) |
131 |
A bennszülött gyógyítók kiváló emberek - Adolphus Peter Elkin (1945) |
139 |
A sámán mint pszichoanalitikus - Claude Lévi-Strauss (1949) |
146 |
Láthatatlan szubsztanciák használata jóra és rosszra - Alfred Métraux (1949) |
150 |
A sámánnő közsolgálatot lát el, bájosan és energikusan - Verrier Elwin (1955) |
153 |
A sámán elmeháborodott - George Devereux (1956) |
158 |
Okos kötelek és okos emberek - Ronald Rose (1957) |
161 |
A sokrétű sámándalok éneklése - Diószegi Vilmos (1958) |
170 |
!Kung gyógyító tánc - Lorna Marshall (1962) |
173 |
Megfigyelők mint résztvevők |
177 |
Nagy szivarokat szívnak - Francis Huxley (1956) |
179 |
"Testetlen szempárként lebegtem a térben" - R. Gordon Wasson (1957) |
184 |
Félelem, világosság, tudás és hatalom - Carlos Castaneda (1968) |
193 |
"Azt vettem észre, hogy az axis mundira vagyon fölnyársalva" - Barbara Myerhoff (1974) |
201 |
Egy sámán a megfigyelőkkel való interakcióban elveszti ihletettségét - María Sabina és Álvaro Estrada (1977) |
206 |
"Úgy éreztem magam, mint Szókratész, amint elfogadja a méregpoharat" - Michael Harner (1980) |
209 |
A megértéshez meg kell tapasztalni a sámánszimfóniát - Holger Kalweit (1987) |
220 |
Bizonyítékok gyűjtése egy sokoldalú jelenségről |
229 |
Egy vaso sámán segítői - Don Handelman (1967) |
230 |
Mágikus tüskék, bűvös sámánok - Michael Harner (1968) |
240 |
"Figyelemre méltón jó színház" - John T. Hitchcock (1973) |
246 |
Kétféle japán sámán: a médium és az aszkéta - Carmen Blacker (1975) |
255 |
A zene módosítani képes a sámán tudatállapotát, mellyel aztán tönkre lehet tenni a magnetofonokat - Dale A. Olsen (1975) |
261 |
A sámánok értelmiségiek, fordítók és okos közvetítők - Gerardo Reichel-Dolmatoff (1975) |
266 |
Sámánok, barlangok és az Állatok Ura - Walter Burkert (1979) |
275 |
Tanító növények - Luis Eduardo Luna (1984) |
280 |
Egy sámán elszenvedi a varázslás csábítását (és könyvet ad ki) - Fernando Payaguaje (1990) |
284 |
Interjú egy gyilkos sámánnal - Asok és Peter Skafte (1992) |
288 |
Láthatatlan lövedékek Afrikában - Malidoma Patrice Somé (1994) |
292 |
A globális ismeret és a helyi tudás találkozik, de nem egyesül |
297 |
Tudomány és mágia - két út a megismeréshez - Claude Lévi-Strauss (1962) |
299 |
Sámánok, "szellemek" és mentális képalkotás - Richard Noll (1987) |
302 |
A sámán rossz oldala - Michael F. Brown (1989) |
306 |
A sámánok az emberi elme fölfedezői - Roger Walsh (1990) |
314 |
Felkészülés a bennszülöttlátásmódra - Edith Turner (1992) |
318 |
Nyakatekert nyelvezet, a tudás technikája - Graham Townsley (1993) |
322 |
Mágikus tüskék mint vírusok - Jean-Pierre Chaumeil (1993) |
334 |
Buborék, buborék, gürcölés és gond; turisták és pszeudosámánok - Marlene Dobkin de Rios (1994) |
340 |
Sámánok és erkölcsök a globális világban - Eleanor Ott (1995) |
344 |
Sámánok mint botanikusok - Wade Davis (1995) |
352 |
A samanizmus és a manipulált piac - Piers Vitebsky (1995) |
358 |
Egy etnobotanikus álmai a tudósok és a sámánok együttműködéséről - Glenn H. Shepard (1998) |
368 |
Sámánok és tudósok - Jeremy Narby (2000) |
372 |
Függelék |
|
Referenciák és engedélyek |
379 |
A szerkesztők megjegyzései és további irodalom |
386 |
Tárgymutató |
388 |