Ahol a ritkaság sem ritkaság!
Programok
Hírlevél
Szállítás
Fizetés
info@bigbandi.hu
+36-56/414-834
Programok
Hírlevél
Szállítás
Fizetés
info@bigbandi.hu
+36-56/414-834
Bigbandi.hu / Szkítia-Avantgard Könyvesbolt és Antikvárium

+36-56/414-834

Bigbandi.hu / Szkítia-Avantgard Könyvesbolt és Antikvárium
  • Kategóriák
    • Újdonságok 
    • Raktáron lévő termékek 
    • KÖNYVEK / BOOKS 
    • KÁRTYÁK 
    • TÉRKÉP, ATLASZ, IGAZOLÓFÜZET 
    • dōTERRA TERMÉKEK 
    • FÜSTÖLŐ, ILLÓOLAJ, PARFÜM, SZAPPAN 
    • INGA, RADIESZTÉZIA 
    • CD, HANGLEMEZ, DVD, KAZETTA 
    • ONLINE TERMÉK, E-KÖNYV 
    • MINDEN EGYÉB 
    • SZINTE CSAK NÁLUNK KAPHATÓ 
    • TOP 15 
  • Magunkról
  • Így vásárolhatsz
  • Blog
  1. filozófia
  1. KÖNYVEK / BOOKS
  2. társadalomtudomány
  3. filozófia

Pais István - A filozófia története

Cikkszám:
609812
Pais István - A filozófia története
Tartalom
Mottók 5
Előszó 13
Bevezetés 19
Mi a filozófia? 21
Filozófia és köznapi tudat 23
Filozófia és vallás 24
Filozófia és művészet 31
Vallás és művészet 32
A filozófia és a szaktudományok 33
A filozófia alapvető kérdései és irányzatai 38
Az idealizmus fő formái: az objektív és a szubjektív idealizmus 40
A materializmus történeti formái 55
A görög történelem sajátos jellege és a filozófia kialakulása 61
A filozófiai gondolkodás előkészítői 67
Homérosz 68
Hésziodosz 71
"A hét bölcs" és a gnómaköltők 76
A milétoszi iskola 81
Thalész: "a filozófia atyja" 81
Anaximandrosz 86
Anaximenész 90
A Janus-arcú püthagoreizmus 92
A politeizmust bíráló rhapszódosz: Xenophanész 99
A dialektika atyja: Hérakleitosz 104
Az eleai iskola 113
Parmenidész 113
A zénóni aporiák 115
Akragaszi Empedoklész 120
Az ésszerűség bölcselője: Anaxagorasz 127
Arkhék a szpermák 131
Az atomista iskola. Démokritosz 134
Athom-arkhé és ismeretelmélet 135
Démokritosz a társadalomról, az erkölcsről, a nevelésről és a vallás keletkezéséről 139
A görög felvilágosodás és a szofisták 144
A szofisták tevékenysége és világnézeti radikalizmusa 148
A szofisták szekularizált társadalomszemlélete 156
Ismeretelméleti relativizmus: "az ember a mérték" 161
A "bábáskodó" Szókratész 166
Szókratész élete és "bábáskodó" módszere 168
A dualista rendszer megteremtése 170
A peloponnészoszi háború és a racionalista etika 172
Szókratész daimonionja és pere 176
Az "Akadémia" bölcselője: Platón 180
Teleologikus és dualista világmagyarázat 184
Ideatan és ismeretelmélet 190
Társadalomfilozófia és társadalomutópia 195
Pedagógia és esztétika 201
A künizmus. Szinópéi Diogenész 205
A "Lükeion" filozófusa: Arisztotelész 211
Arisztotelész élete, művei és Makedónia fölemelkedése 211
Az árucsere történeti elemzése és a platóni társadalomutópia bírálata 215
A lehetséges legjobb állam tervezete és a nevelés központi szerepe 218
Arisztotelész etikája és "Poétiká"-ja 221
A platóni ideatan kritikája és a kozmikus dualizmus 225
Lélektan és ismeretelmélet 231
Az "első filozófia" 235
Az "Organon": a logikai tudomány megalapozása 237
Geocentrikus világkép 240
A hellenisztikus világ 243
A "Tarka Csarnok" filozófusai: a sztoikusok 249
Panteista szemlélet 249
Az etikai központ szerepe 256
A "Kert" bölcselete: az epikureizmus 262
Az atomelmélet és a metakoszmionok istenei 263
Harc a vallás, az antropocentrizmus és a finalizmus ellen 269
Etika és történetfilozófia 272
A szkepticizmus 277
A józan kételkedő: Karneadész 279
A szkeptikus troposzok 283
A kereszténység kialakulása és a patrisztika 290
Az egyházatyák tevékenysége 296
A kereszténység kritikusai: Lukianosz, Julianus császár és Kelszosz 299
A középkor és a skolasztika 304
Boethius: "A filozófia vigasztalása" 306
Az arab filozófia 308
A skolasztika 315
Aquinói Tamás 319
Francis Bacon: az újkori filozófia atyja 323
Bacon élete és munkássága 327
Az idolumok kritikája 330
A "törzs" - "ködképek" 330
A "barlang" - "ködképek" 335
A "piac" - "ködképek" 336
A "színház" - "ködképek" 339
Az új tudományos módszer, az indukció kidolgozása 342
Az "Új Atlantisz" utópiája 347
Galilei: a természettudományos gondolkodás megteremtése 352
Az itáliai reneszánsz 352
Az olasz természetfilozófia 357
Galilei: "Dialogo..." az arisztotelészi-ptolemaioszi és a kopernikuszi világrendszerről 360
Harc a tekintélyelvűség ellen 365
A Föld - miként a többi bolygó - forog és kering 370
Küzdelem az antropocentrizmus és a finalizmus ellen 376
Descartes racionalizmusa 381
Franciaország a 16. és 17. században 381
Az esszét megteremtő Montaigne 383
A protestantizmus térhódítása 386
Descartes élete és munkássága 389
A módszeres kételkedés és a "gondolkodom, tehát vagyok" elve 398
Az ontikus istenérv 410
A külvilág léte és a dualista emberkép 415
Hobbes materializmusa 426
Mechanisztikus materializmus és ismeretelmélet 427
A "Leviatán" társadalmi utópiája 431
Radikalizálódó valláskritika 435
A humanizmus és a gondolatszabadság bölcselője: Spinoza 440
Spinoza élete és kiátkozása 441
Spinoza művei és filozófiai rendszere 446
Társadalmi szerződés és etika 458
Az antropomorfizmusok, a teleologikus és az antropocentrikus szemlélet bírálata 463
A vallás és a Biblia kritikája 466
A vallás természete és társadalmi szerepe 467
A Biblia-értelmezés joga és módszere 470
A Biblia emberi alkotás 472
Ószövetségi könyvek vizsgálata 474
Újtestamentumi iratok elemzése 477
A Jézus-alak élettörténete 478
A Jézus-alak tanításai 481
A próféták nem istenség szószólói, hanem emberek 485
Kiválasztott nép-e a zsidóság? 488
A vallási szertartások 493
Mi a csodahit? 493
Az ótestamentumi frigyláda: bálvány-istenség 496
Locke: szenzualizmus és idealizmus 500
Szenzualista kiindulópont 500
Sajátos idealizmus 509
Társadalmi nézetei 515
Leibniz objektív idealizmusa 517
A monászok tana 518
Ismeretelmélet 520
Berkeley szubjektív idealizmusa 522
Hume mérsékelt szkepticizmusa 531
A mérsékelt vagy "akadémikus" kétely 532
Az okság: szubjektív megszokás 536
Az "akadémikus" kétely és vallás 539
Voltaire 546
A francia felvilágosodás deizmusa 546
Voltaire élete és filozófiája 548
Montesquieu 553
Rousseau 558
Lamettrie 565
A francia felvilágosodás materializmusa 565
Az orvos-filozófus Lamettrie gondolatvilága 566
A lélek testi jelenség 566
Az ember és az állat: fejlődés eredménye 568
Az erkölcs evilági természetű 569
Helvétius 571
Az érdek mint a társadalom mozgatóereje 571
Nevelés és társadalom 575
Az enciklopédista Diderot 579
Az "Enciklopédia" megteremtése 579
Deizmuson át a materializmusig 580
Tapasztalaton nyugvó ismeretelmélet 585
A materializmus rendszerezője: Holbach 591
Mechanisztikus materializmus 591
Vulgáris társadalomelmélet 595
Következetes ateizmus 597
A "Szentek képtára" 601
Kant kriticizmusa 607
A klasszikus német filozófia kialakulása 607
Kant élete és kriticizmus előtti korszaka 609
Mi a kriticizmus? A "kopernikuszi fordulat" 611
A "Ding an sich" 614
A priori szemlélet 616
Az a priori szintetikus ítélet 617
A metafizika kérdései 619
Az istenérvek bírálata 621
"A gyakorlati ész kritikája": a kanti etika 625
Hegel dialektikus idealizmusa 631
A fichtei szubjektív idealizmus 631
Schelling azonosság-filozófiája 634
A dialektikus módszer és az idealista rendszer Hegelnél 636
Logikája 639
Természetfilozófiája 641
A szellem filozófiája 641
A szubjektív szellem tana 641
Az objektív szellem tana 644
Az abszolút szellem tana 646
Feuerbach antropológiai materializmusa 650
Az ifjúhegeliánusok valláskritikája 651
Feuerbach következetes evilágisága 653
A vallás az ember önkivetítése 659
A vallási antropomorfizmus történeti mozgása 663
A vallási antropocentrizmus 664
Epilógus 666
Nincs raktáron
állapot:
antikvár könyv, jó állapotú
ISBN:
963-460-420-X
További adatok
1 600 Ft
Nincs raktáron
A vásárlás után járó pontok: 32 Ft
Bolti készlet
0 darab
Azonnal átvehető / szállítható az üzletből
Saját külső raktár
0 darab
1 munkanapon belül átvehető / szállítható
  • Részletek
  • Adatok
  • Vélemények
Részletek

Az ókori Keleten több helyütt már nagyon régen fejlett civilizációk jöttek létre. Ezek világlátását azonban még majdnem teljességgel a természetfölöttibe vetett hit uralta. S ha bennük itt-ott (pl. Kínában és Indiában) felbukkantak is a racionalizmus csírái, azokat szinte mindjárt a maga hatalma alá gyűrte a vallás.
Az antik görögöknél viszont, akik időbelileg csak jóval a fejlett kultúrájú keleti népek után léptek a történelem színpadára, megszületett a realitás vallástól független szemlélete: a filozófia. Ez az új típusú látásmód - a bölcselet - ugyanazokra a fontos világnézeti kérdésekre igyekszik feleletet adni, mint a vallási-mindennapi tudat, amelyből kiemelkedett. Ám egészen más módon. Nem fogadja ugyanis el szülőanyja szóláskényszerén, dogmatizmuson alapuló hiedelmeit, hanem kétellyel illeti azokat, és a tényekre támaszkodó logikus gondolkodással törekszik meglelni az igazságot.
Pais István most megjelent munkája. "A filozófia története" a bölcseletnek erről, a valóság hű tükrözéséért körülbelül két és fél évezreden át folytatott tevékenységéről szól, amely radikálisan járult hozzá a modern világszemlélet kialakulásához. Filozófiatörténész szerzője (aki korábban az "Ember és vallás", "A görög filozófia", a "Bibliai érdekességek, történetek, aforizmák" c. könyveket és az "Antik bölcsek, gondolatok, aforizmák c. gyűjteményt publikálta) arra vállalkozott, hogy a hellén kezdetektől a klasszikus német filozófia végéig ad benne összefoglalást a gondolkodás múltjáról.
Könyve "Bevezetés"-ében áttekinti a bölcselet alapvető kérdéseit, irányzatait, a filozófiának a valláshoz, a művészetekhez és a szaktudományokhoz való viszonyát, továbbá a bölcselet történetének különféle sajátosságait. Ezt követően aztán, mivel a filozófia nem a görög mítoszok istennőjéhez, Pallasz Athénéhez hasonlóan, nem egyik pillanatról a másikra, hanem csak korábbi hosszú szellemi fejlődés eredményeként született meg, a konkrét gondolkodástörténeti vizsgálódást ama férfiak (Homérosz, Hésziodosz, "a hét bölcs" és az ún. gnómaköltők) analízisét kezdi el, akik a filozófia létrejöttét a maguk munkásságával eszmeileg "előkészítették". Majd Thalésztől, "a filozófia atyjá"-tól Feuerbachig elemzi a bölcselet múltjának minden fontos egyéniségét és irányzatát.
Kötetében személyes arculattal lépnek elénk a varázslatos görög bölcselők. Ezek a férfiak nem csupán életre hívták a filozófiát, hanem egyúttal fölvetették a kozmosszal, az emberrel, a társadalommal és a megismeréssel kapcsolatos lényegi kérdéseket is. És az utóbbiakat annyira helyesen válaszolták meg, hogy a 21. századi ember is csak őszinte bámulattal tekinthet rájuk. Főként ha arra gondol, hogy hasonló szintű kérdésfölvetésekkel és válaszokkal legközelebb csak a 17-18. században találkozunk ismét.
Pais István könyvéből elénk tárul az észt a hitnek alárendelő egyházatyák (pl. Ágoston) eszmevilága. Megismerhetjük belőle azt a jelentős hatást, amelyet a középkori arab filozófia gyakorolt az európai szellemi élet fejlődésére. Ezt követően ama középkori keresztény skolasztikáról olvashatunk benne, amelynek Aquinói Tamás a főalakja, s amely az értelmet a hit, a filozófiát a teológia eszközének tartja. Majd pedig a reneszánsz időszakáról, amely a gondolkodás újjászületését hozza magával, és amely az olasz természetfilozófusok - Bruno, Galilei és mások - munkásságának köszönhetően szinte teljesen kiszabadítja a bölcseletet a skolasztika béklyóiból.
Végül a legnevesebb újkori gondolkodókkal találkozhatunk "A filozófia története"-nek lapjain. Többek közt az induktív módszert kimunkáló és a különféle téveszmék ellen hadakozó F. Baconnel: az újkori racionalizmus atyjának tekinthető Descartes-tal: az emberiesítő világszemléletet sokoldalúan bíráló s egyúttal a modern vallás és bibliaértelmezést megteremtő Spinozával: a francia felvilágosodás deistáival és materialistáival, valamint a klasszikus német filozófia oly jeles képviselőivel, mint a kriticista Kant, a dialektikus idealista Hegel, a következetesen ateista Feuerbach, és természetesen, még jóegynéhány más újkori bölcselővel is.
Pais István bemutatja az olvasónak, hogy a felvilágosult gondolkodásért munkálkodó filozófusok "veszélyes" tevékenységet folytattak, mert gyakran üldözték őket. Anaxagoraszt, valamint a szofista Protagoraszt és Diagoraszt pl. Athénban perbe fogták és elítélték a retrográd politikai erők. Ugyanebben a városban a nemes jellemű Szókratészt pedig a demokraták ítéltették halálra és végeztették ki. Brúnót máglyán égettette el elevenen az inkvizíció. Spinózát, a szabadgondolkodás elkötelezett hívét, az erkölcsileg nagyszerű jellemet pedig barbár átokkal taszította ki a maga soraiból az amszterdami zsidó hitközség.
"A filozófia története"-nek szerzője nem eszmetörténetet írt, hanem a filozófusokat mint koruk konkrét társadalmi, tudományos és egyéb tényezői által meghatározott egyéniségeket ábrázolja. A bölcselők nézeteit pedig nem csupán ismerteti, hanem egyúttal értelmezi is, mert ezáltal segíteni kívánja olvasóját a tájékozódásban. És közben óvakodik attól, hogy a kötetét lapozgatóra ráerőszakolja a saját véleményét. Könyvének külön érdeme, hogy benne a múlt bölcselőit nem valami elvont materialista vagy idealista álláspontról, hanem a maguk idejében, a filozófia történeti mozgásában játszott tényleges szerepük alapján értékeli.
Pais István könyvét jól hasznosíthatják mindazok, akik a bölcselet múltja és elméleti kérdései iránt érdeklődnek. Az általános műveltségüket gyarapítani óhajtók sok ismeretet szerezhetnek belőle. Az egyetemeken és a főiskolákon a filozófiatörténet oktatására használhatják. S mivel szerzője közérthetően, érdeklődést keltve és érdeklődést kielégítve mutatja be a bölcselet múltját, ez a most megjelent munka a több évtizede vajúdó középiskolai filozófiaoktatás számára is megoldási lehetőséget kínál.


Adatok
szerző:
Pais István
cím:
A filozófia története
kiadó:
Szerzői magánkiadás
kiadási év:
2005
oldalszám:
665
kötés:
vászon kötés védőborítóval
Vélemények
Legyen Ön az első, aki véleményt ír!
Véleményt írok!
Csomagajánlatok
Hasonló termékek
Miért érdemes nálunk vásárolni?
30 napos cseregarancia
30 napos cseregarancia

Ha mégsem tetszik, 30 napon belül visszaküldheted a rendelésed (bővebben...)

Környezettudatos csomagolás
Környezettudatos csomagolás

A rendelésedet mindig újrahasznosított papírba csomagoljuk

Több mint 33 év tapasztalat
Több mint 33 év tapasztalat

Már 1990 óta foglalkozunk könyvárusítással

Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Bukura Bt / Szkítia-Avantgard Könyvesbolt és Antikvárium
  • 5000 Szolnok, Baross út 3.
  • +36-56/414-834
  • info@bigbandi.hu
  • facebook

Szeretsz első lenni?

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Értesülj legelsőként újdonságainkról és kedvezményeinkről!

kirakat.hu
argep.hu
olcsobbat.hu
aprohirdetesingyen.hu
Árukereső.hu Árukereső.hu
onlinepenztarca.hu
A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013. Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.
viva_com
paypal
simplepay_hu_v2
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
  • Újdonságok 
  • Raktáron lévő termékek 
  • KÖNYVEK / BOOKS 
  • KÁRTYÁK 
  • TÉRKÉP, ATLASZ, IGAZOLÓFÜZET 
  • dōTERRA TERMÉKEK 
  • FÜSTÖLŐ, ILLÓOLAJ, PARFÜM, SZAPPAN 
  • INGA, RADIESZTÉZIA 
  • CD, HANGLEMEZ, DVD, KAZETTA 
  • ONLINE TERMÉK, E-KÖNYV 
  • MINDEN EGYÉB 
  • SZINTE CSAK NÁLUNK KAPHATÓ 
  • TOP 15 
  • Magunkról
  • Így vásárolhatsz
  • Blog
Pénznem váltás
Belépés
Regisztráció
oogle
Kosár
A kosár üres. Vásárláshoz kattintson ide!
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.