Bevezető |
9 |
Első rész |
|
A felvilágosodás és a reformkori magyar iskolakultúra néhány elvi kérdése |
13 |
Iskolakultúránk periodizációs kérdései a felvilágosodás idején és a reformkorban |
16 |
Az előzmények és a hatások problémája |
23 |
Második rész |
|
Iskolarendszerünk keresztmetszete a korszak elején |
27 |
Az elemi iskola |
27 |
A középfokú képzés |
29 |
A felsőoktatás |
32 |
A nagy iskolakollégiumok belső élete |
35 |
A sárospataki iskolakollégium |
35 |
Felvilágosodás kori indítékok |
35 |
A felvilágosodás kései időszaka |
41 |
Az átmeneti kor néhány problémája |
41 |
A kései felvilágosodás jelesebb képviselői: Kövy Sándor, Kézy Mózes, Látzai Szabó József, Rozgonyi József |
44 |
A reformkor kiemelkedő tanáregyéniségei: Nyíri István, Csengery József, Molnár István, Szeremlei Gábor |
47 |
A kollégiumi tanulmányok tartalmi kérdései |
53 |
Tantervek |
54 |
Tankönyvek |
57 |
A tanulóifjúság érdeklődési körének egy-két problémája |
61 |
A debreceni iskolakollégium |
64 |
A felvilágosult racionalisták törekvései: Maróthi György, Hatvani István |
66 |
Az átmeneti kor didaktikai és metodikai reformjai |
74 |
A humán és a realisztikus elemek az iskolakollégiumban |
80 |
A reformkor kiemelkedő tanáregyéniségei: Budai Ézsaiás, Péczely József, Kerekes Ferenc, Zákány József |
91 |
A nagyenyedi iskolakollégium |
108 |
A fellendülések és a visszaesések időszaka, Pápai Páriz Ferenc |
109 |
A szellemi lojalitás ideje mint a felvilágosodás hanyatló korszaka |
117 |
A magyarnyelvűségre való áttérés reformtervezete |
121 |
A korszak kiemelkedő tanáregyéniségei: Köteles Sámuel, Szász Károly, Péterfy Albert, Zeyk Miklós |
125 |
A pozsonyi líceum |
141 |
A felvilágosodás pozsonyi intézete, Bél Mátyás |
141 |
Tantervi erőfeszítések, Schedius Lajos |
145 |
A zayugróci tanterv közvetlen előzményei |
148 |
A tanterv |
153 |
A pozsonyi-zayugróci reformtanácskozás néhány jelentős alakja: Michnay Endre, Boleman István, Zay Károly |
156 |
Az eperjesi és a soproni líceumok |
160 |
Az eperjesi kollégium |
160 |
A felemelkedés időszaka |
161 |
A kései felvilágosodás szellemében |
161 |
A kollégium kerületi szerepe |
165 |
A soproni líceum |
168 |
A marosvásárhelyi, a pápai kollégium és a partikuláris iskolák |
176 |
Székelyvásárhely kollégiuma, Bolyai Farkas |
176 |
Pápa iskolakollégiuma, Márton István |
180 |
Partikuláris iskolarendszer |
182 |
Kecskemét kollégiuma |
184 |
Losonc partikuláris intézete |
185 |
A filiák |
188 |
Egy Pesten felállítandó iskolakollégium tervei |
191 |
Az életre és a munkára nevelés realisztikus elgondolásai |
193 |
Hetényi János "Tanítás-Rend tervezet"-e |
193 |
Tatay Endre és Karika János közös tanítási terve |
196 |
Péterfy Albert tervezeti pályamunkája |
199 |
Vajda Péter terve |
199 |
Más pályázati tervek |
202 |
Néhány kollégiumi tanterv |
202 |
Nemzeti nevelésügyünk ellentmondásai és a kollégiumpályázat |
206 |
Az "egyezményes" nevelésfilozófia nemzeti szempontja |
213 |
A népi radikalizmus nemzeti szelleme |
217 |
Két erdélyi tanterv és a nemzeti nevelés |
222 |
Harmadik rész |
|
Kollégiumi iskolakultúránk belső autonómiájának fejlődéstörténete |
227 |
Goldberg és Wittenberg |
227 |
A magyar coetus indítékai a kollégiumi nevelésben |
233 |
A coetus szervezeti felépítése |
237 |
A senior |
239 |
A contrascriba |
240 |
Az oeconomus |
241 |
A collega |
242 |
A vigil, az apparitor, a calefactor és a többiek |
243 |
A diáktársaságok helye a kollégiumi önkormányzatban |
246 |
A felvilágosodás útján |
246 |
A reformkor szellemében |
248 |
A forradalom irányában |
252 |
Jegyzetek |
255 |
Táblázatok |
274 |
Névmutató |
285 |
Helységnévmutató |
291 |