Az ember először hőlégballonnal emelkedett sikeresen a levegőbe, 1783-ban. A ballon-, majd a vitorlázórepülés időszaka után, 1903-tól számítjuk az ember géprepülésének korszakát. A helikopterek színre lépésével új lehetőségek nyíltak. A függőleges fel- és leszállás képességének köszönhetően a futár- és összekötő feladatokat, valamint a sebesültszállítást olyan helyeken is ra először 1955-ben érkezett két Mi-4 típusú helikopter. A Mi-24 helikopterek 1985 áprilisától, míg a Mi-8 továbbfejlesztett változataként szereplő Mi-17 típus 1988 februárjától állt hadrendbe. A modern hadviselés nélkülözhetetlen elemeivé váltak a manőverezőképességet, az erők és eszközök deszantolását, valamint kiemelését is biztosító forgószárnyasok.
Egy magyar fejlesztésű felderítőkonténer segítségével a Mi-24 képes pontszerű sugárforrás vagy sugárszennyezett terület felderítésére is. Katonai helikoptereink sok esetben az utolsó lehetőséget jelentik a katasztrófahelyzetek mentési munkálataiban, árvíznél, tűzoltásnál, pari, közlekedési baleseteknél és természeti csapásoknál. Fő feladataik egyike a bajba jutott légi járművek felkutatása és a túlélők mentése A nemzetközi békeműveletekben katonáink bizton számíthatnak forgószárnyasainkra, mint ahogy ez a Magyar Műszaki Kontingens híd-helyreállítási munkái során a boszniai IFOR/SFOR-műveletekben is történt. A NATO-vezetésű afganisztáni műveletekben, az ISAF-erők részeként helikoptereseink légi tanácsadó és légi kiképzés-támogató csoporttal is aktívan részt vesznek az afgán légierő képességei kialakításában.