A sárkányrepülő sport az egyik legújabb sportág, történelme alig 10 éves. Az új sportág sporteszközére különböző nyelveken különböző elnevezések születtek. A köznapi nyelvben a "sárkány" és a "sárkányozás" szó terjedt el. Ez a kifejezés azonban megtévesztő lehet. Az első emberszállító sárkányok alakja valóban hasonlít a gyerekek spárgán eregetett játékszerére. A gyerekjátékot a spárga a földhöz köti, a sárkányrepülőgép azonban éppen akkor válik sporteszközzé, amikor a földi kapcsolat megszűnik, és a szerkezet siklani kezd. Ebből a szempontból a "siklórepülés" kifejezés pontosabb; magát a sporteszközt általában lehet "siklószárnynak" nevezni. A vitorlázó repülésben a kis teljesítményű repülőgépeket hívják "siklógépeknek". Érezhető azonban, hogy a hagyományos formájú, tehát szárnyból, törzsből és vezérsíkokból felépülő szerkezetek erősen különböznek az újabban megjelent és siklórepülésre alkalmas szárnyaktól. A sárkányozás tömeges elterjedése miatt 1976-ban a Nemzetközi Repülőszövetség (FAI - Federation Aeronautique Internationale) egy új sportágat fogadott el, amelynek sporteszköze a "hangglider". Az angol szónak nehéz magyar megfelelőt találni. A hivatalos nyelvben a "függővitorlázó" szó honosodott meg, e könyvben a siklószárnyon értjük majd azt, amire a Nemzetközi Repülőszövetség sportkódexe vonatkozik. A sportkódex definíciója szerint "...siklószárny az a motor nélküli, rögzített (azaz em forgó) szárnyú repülőszerkezet, amelynél a felszállást és a leszállást a pilóta lábon is végezheti."