A tankönyvcsalád célja: Átvezetés az óvoda játékközpontú tevékenységeiből az iskolai tanulás tevékenységébe: élményszerű tanulással, problémahelyzetből való kiindulással, kreatív, ösztönző feladatokkal.
A tankönyvcsalád alaptankönyvei: Az én ábécém és az Első olvasókönyvem című tankönyvek.
Az én ábécém tankönyv a hangoztató-elemző-összetevő módszer. Játékosan tanulja meg a kisdiák az olvasástechnika elsajátítását. Párhuzamosan fejlődik a tanulók helyesírása a szóelemző képesség fejlesztése során, valamint a szövegértő képességük.
Módszertani jellemzői:
- Az előkészítő időszak tagolt
- Egyszerre 3-3 hanggal foglalkozunk (mássalhangzóknál és magánhangzóknál is).
- A hangokra bontás feladatai egyszerűek, rövid szavakkal dolgozunk
- Megjelennek a relációs alapfogalmak, azok gyakoroltatása képek segítségével (alatt, fölött, mellett, előtt)
- Irányok gyakoroltatása mozgással, utánzással
- Minden betűhöz vers, mondóka, nyelvtörő került
- Több, betűsínbe kirakandó feladat van, ami megkönnyíti az ún. akaratlagos írást, nem lesz betűkihagyás, betűtévesztés
- Új típusú feladatok a szövegben való könnyebb tájékozódás segítségére (sor-oszlop közötti válogatás)
- Hétköznapi rövid szövegeket is tartalmaz
A tanulók munkáltatásához eszközöket biztosítunk (korongok, szócsíkok, betűk stb.).
A tankönyv igazodik a tanulók képességeihez, a különböző ütemű fejlődésükhöz. A betűtanulás akár egész tanév végéig kihúzható, de az egyéb fontos tantervi követelmények elsajátítása miatt szükség van az Első olvasókönyvem szövegeire és feladataira is.
Az Első olvasókönyvemben rendkívül fontos szerepet kapott – a differenciálás miatt – a hosszabb mesék és olvasmányok rövidített és eredeti hosszabb változatának a feldolgozása.
Módszertani jellemzői:
- A szótagolás időtartamát kitoltuk a tavaszi hónapokra.
- Betartjuk a fokozatosság elvét, mert eleinte a 2 szótagú, majd később a 3 és 4 szótagú szavakat is folyékonyan írjuk már. Így vezetjük át a szótagolásból a szóképekben való olvasásra a tanulókat. A hosszabb szavakat kékkel szedtük, hogy a színnel is előre figyelmeztessük a gyereket.
- Az egyszerű, világos jelmagyarázatok segítik a tanítónak a versek és prózák feldolgozását.
- A klasszikus, „régi” szerzők (Petőfi, Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Szabó Lőrinc, stb) mellett, megtalálhatóak a könyvben a közelmúlt irodalmi művei (Tamkó Sirató Károly, Kányádi Sándor), sőt a mai magyar költők közül Kiss Ottó, Nyulász Péter, Tóth Krisztina versei.
- Több olyan ismeretközlő művel gazdagítottuk a könyvet, ami mai szövegnek felel meg.