A Fülöp-Szilágyiné: Nyelvtan és helyesírás 2-4. tankönyvcsalád tagjai a második, harmadik és negyedik évfolyamokon folytatják az első osztályban, a betűtanítás, az olvasás-írás elsajátítása során megkezdett alapozást, építve a gyermek ösztönös nyelvhasználatára, fejlesztve a nyelvi tudatosságot, képességeket, készségeket.
A tankönyvek felépítése a comeniusi elveket követik: a tananyagot, a feladatsorokat a könnyebbtől a nehezebb felé, az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladva állították össze a szerzők.
A tantárgyi integráció jegyében a tankönyvcsalád kapcsolatot tart a Hétszínvarázs, a Hétszínvirág és a Hétszínvilág olvasókönyvekkel, a Nyelvtan és helyesírás tankönyvek indukciós szövegeit gyakran az említett olvasókönyvek igényes, irodalmilag értékes alkotásaiból meríti, s a feladatokban is gyakran utal ezekre. Az irodalmi szövegek jelentős része kortárs író, költő alkotásai.
A tananyagválasztás során az volt a cél, hogy ne kerüljön a könyvbe olyan ismeret, ami nem segíti az alkalmazást és a nyelvhasználatot. A taneszközök a gyerekek meglévő nyelvtudására alapoznak, a nyelv rendszerére vonatkozó alapvető összefüggések megismertetésére törekednek úgy, hogy eközben erősítik a kommunikációs képességüket is, előtérbe helyezve a kreatív nyelvhasználat és az anyanyelvi kompetencia fejlesztését.
Az anyanyelvi nevelés minden területe jelen van a tankönyvben. A tanulók rendszeresen gyakorolhatják a hangos és néma olvasást, kapnak értelmezési feladatokat, foglalkozhatnak nyelvhelyességi kérdésekkel, beszédműveléssel és beszédfejlesztéssel.
A fogalmazástanítást történetalkotási feladatok készítik elő, az írásos feladatok pedig az eszközszintű íráshasználat fejlesztését is biztosítják.
A tananyag felépítése, mennyisége, mélysége megfelel a kisiskolás életkori sajátosságainak, terhelhetőségének.
A színes kivitel, a kedves, szép rajzok ösztönző hatásúak; a gyakran előforduló játékos, rejtvényszerű feladatok oldottabbá, könnyedebbé teszik a tanulás folyamatát.
A szerzőpáros törekedett arra, hogy a tudományosság a kisiskolás számára befogadható leegyszerűsítés miatt se szenvedjen csorbát, ezért az utasításokat és a definíciókat úgy fogalmazták meg, hogy az érthető, pontos és nyelvtanilag helyes legyen. Ezáltal a megszerzett ismeret tovább bővíthető, a tanultakra lehet építeni a felső tagozatban is.
A tankönyvcsalád részei:
Nyelvtan és helyesírás 2.
Nyelvtan és helyesírás munkafüzet 2.
Nyelvtan és helyesírás 3.
Nyelvtan és helyesírás munkafüzet 3.
Fogalmazás munkafüzet 3.
Nyelvtan és helyesírás 4. évfolyam
Anyanyelvi gyakorló 4. évfolyam
Fogalmazás munkafüzet 4. évfolyam