Kiknek ajánljuk a sorozatot? A Giro d’italiano sorozatot középiskolai kezdő olasz csoportoknak ajánljuk, normál óraszámban a 3. kötet végéig (B1 szint), illetve emelt óraszámban, a 4. kötet bevonásával (B2). A teljes sorozat megfelel a kerettanterv előírásainak.
Melyek a sorozat legfontosabb jellemzői?
A Giro d’italiano évtizedek óta az első olasz oktatócsomag, amely kifejezetten magyar középiskolásoknak, iskolai használatra készült. A sorozat beszédközpontú, pár- és csoportmunkára alapoz, így a tanulóknak minél több alkalma van a szóbeli megnyilvánulásra, szocializációs jelentőségétől nem is beszélve. Autentikus, a korosztályt szövegekből indul ki, valós, érdemi feladatokkal, minél több sikerélményhez juttatva a tanulót, akár a sok szerepjátékra vagy gyűjtőmunkára alapuló feladat. A nyelvtan a sorozatban funkcionálisan van jelen, a beszédszándékokra alapozva. A nyelvtani hibák javítását pedig csupán akkor javasolja a tanári útmutató, ha annak értelemzavaró jellege lehet. A helyes kiejtés elsajátítását, továbbá a globális hallás utáni szövegértést nagyban segíti a könyv mellékleteként megtalálható audio-CD, melyen anyanyelvi célkorosztálybeli fiatalok szerepelnek. Az anyagban végig találunk intenetes kapcsolódási pontú feladatokat, melyek tovább bővítik a tanulók által megismerhető autentikus anyagokat, további ismeretek szerzésére, illetve anyagok gyűjtésére buzdítják a tanulókat. A 4 köteten át érvényesül a több leckéből (tappa) és ismétlő leckéből (sosta) álló, oldott hangvételű, kommunikáció központú és kooperatív szemléletű nyelvtanulás. A nyelvtanulókat az oldalpáronként szerkesztett kétnyelvű szószedet segíti az órán. Kiválóan kihasználható segédeszköz továbbá a könyv két belső borítója: az első egy-egy szempont szerinti Olaszország-térképet tartalmaz, a könyv végén pedig különböző korosztályból (természetesen a célkorosztály dominanciájával) úgynevezett „arcképcsarnokot” találunk, melyre szintén számos feladat alapul, és a fényképek vissza-visszatérnek egyéb feladatokban is. A sorozat tematikája az érettségi témakörökhöz idomul, mégpedig a korosztály érdeklődésének megfelelően. Mindennek a kidolgozása „körkörösen” történik, tehát számos témával már az első-második évfolyamon megismerkednek a tanulók, és ezt az ismeretet későbbi tanulmányaik során fokozatosan kibővítik. A nyelvtani szabályokat az új formák alapján, induktív módszerrel tanítja-fedezteti fel a tanulókkal. A nyelvtan a könyvben folyamatosan szerepel, de főleg utalásszerűen.
A munkafüzet a főleg nyelvtani gyakorlatok bőséges tárházát kínálja, ezen kívül a 2. kötettől tartalmaz felmérő feladatokat, melyek jellege a 3. kötettől az érettségi feladatokhoz hasonló, feltüntetve az elérhető pontszámot is.
A tankönyvhöz kapcsolódó kiegészítő anyagok: hanganyag, munkafüzet,
letölthető kiegészítő anyagok: tanmenet, tanári útmutató
Bernátné Vámosi Judit az ELTE Apáczai Gyakorlógimnáziumának vezetőtanára. Dr. Nyitrai Tamás sokáig az olasz nyelv tantárgyi szakértője és az ELTE Olasz Tanszékének tanára volt.