HOGY KÖZÖS ALAPRÓL INDULJUNK EL... |
5 |
(A KÖLTEMÉNY BELSŐ VÉGTELENSÉGE, KIMERÍTHETETLENSÉGE) |
7 |
(A MŰVÉSZI SZÜKSÉGSZERŰSÉGRŐL) |
19 |
(MIT, HOGYAN MIÉRT KOMMENTÁLUNK?) |
26 |
VERSRÉSZLETEK MIKROSZKÓP ALATT |
39 |
A SZÜKSÉGSZERŰSÉG FOKAIRÓL |
41 |
(CSISZOLÁS VAGY CSORBÍTÁS?) |
41 |
A Medvetánc szövegkritikája |
41 |
Változatok a mérlegen |
44 |
Egy vers változatai? Vagy két vers? |
54 |
FEJEZETEK A VERSNYELVI ANYAGISMERETBŐL |
59 |
(MALACVILÁGOSSÁG: A METAFORIKUS FŐNÉVI ÖSSZETÉTELEK EGY TÍPUSA) |
59 |
Tárgyilagos meghökkentés |
59 |
Mit jelent a harmadik sor? |
60 |
Groteszkség |
65 |
A malacvilágosság renard-i szükségessége |
67 |
(ÜGYELETES: TÖBBJELENTÉSŰ KÉPZŐK ÉS SZÁRMAZÉKSZÓK) |
71 |
Jelzős szerkezet - az alkotáson kívül |
71 |
A József Attila-i gond |
73 |
Nemcsak ügyeletesek, hanem tanulságosak is |
73 |
Képzett szó a versben |
77 |
(DALOCSKÁD LENNÉK: LÍRAI KICSINYÍTÉS) |
79 |
Mit jelent kicsinyíteni? |
79 |
A kicsinyítő képzés közelebbi rokonsága |
80 |
Főnevek kicsinyítő képzése |
81 |
Személyek nevének a kicsinyítése |
84 |
Tárgyak, jelenségek nevének kicsinyítése |
85 |
Kicsinyített melléknevek |
89 |
A kicsinyítő jelzős szerkezet |
91 |
A cselekvés elaprózása, kicsinyítése |
96 |
Van-e igei alaptagú kicsinyítő szószerkezet? |
98 |
A képi kicsinyítés |
99 |
Irányelvek |
101 |
A főbb kicsinyítési jelenségek gyakorisága |
102 |
"Holt" számok, eleven vers |
112 |
(HARS: SZÓFAJT NEM VÁLTÓ ELVONÁS) |
114 |
Életképes-e Ady szava? |
114 |
Elvonással létrejött szavak stilisztikai értékelése |
116 |
A szövegből kiemelt harsány- hars szópár |
118 |
A hars a szövegösszefüggésben |
119 |
József Attla más elvonásait is értékeljük |
122 |
Eredet és hatás |
130 |
(TOPOG: JELENTÉSFELÚJÍTÁS, MAGAS-MÉLY ALAKPÁROK) |
131 |
Mi a topog, topogás József Attila-i jelentése? |
131 |
Mit szolgál a jelentésmódosítás? |
133 |
A hangrendi átcsapás lehetőségei |
135 |
(HIBBAN: ALAKI HASONLÓSÁGON ALAPULÓ JELENTÉSÁTVITEL) |
138 |
A kimeríthetetlen Eszmélet |
138 |
A hibban ige |
139 |
Az eredeti jelentés és József Attila verssora |
140 |
A jelentésátvitel |
143 |
SZÖVEGTANI BÖNGÉSZÉS: |
|
RÉSZLETEK A KÖLTŐ SZERKESZTÉSTANÁBÓL |
147 |
(A LÍRAI VERS ZÁRÓJELEI) |
147 |
Zolnai Béla nyomán - József Attila nyomában |
147 |
Az erős elhatárolás és hatása |
149 |
"Mellékesítés"? |
151 |
A közlésviszonyok módosítása |
154 |
Írásjelváltozatok |
159 |
A zárójel "hangzása" |
165 |
"(a mű világának minden pontja archimédeszi pont)" |
167 |
(A NYELVTANI ELSŐ ÉS MÁSODIK SZEMÉLY A LÍRÁBAN) |
168 |
Én - én - én |
168 |
Te és ti |
171 |
A statisztikázó őszinte vallomása |
172 |
Szempontok a statisztikához |
174 |
Hol van az én, hol van a mi? |
187 |
a) Az egyes szám első személyű alak késleltetése |
187 |
b) A többes szám első személy késleltetése |
195 |
c) Az én-mi irányú kései grammatikai azonosulás |
196 |
d) A vizsgált eszközök eloszlása és gyakorisága |
198 |
A második személy a lírai életműben |
200 |
a) A nyílt felhívás hiánya |
200 |
b) A csak formális második személyek |
201 |
c) A valós második személyeket szólító versek |
210 |
d) Többes szám második személyt tartalmazó költemények |
218 |
A második személyű szóalak helye a versben |
219 |
Ismét: "Én nem vagyok te..." |
223 |
(A LÍRAI ÉN IDÉZ) |
224 |
Újabb én és te? |
224 |
Reminiszcencia, idézetszerű utalás, idézet a versben |
224 |
Az idézet kategóriája, fajai, az önidézet |
229 |
Az egyenes, a "függő" vagy tartalmi és a "szabad, megelevenítő függő" idézés |
237 |
A versbeli idézés írásmódja |
239 |
A versbeli idézetek írásjelezésének tanulságai |
244 |
A lírai versbe ékelt idézetek művészi funkciója |
251 |
Az idézetes és önidézetes versek gyakorisága |
256 |
(ÖNRÍMEK) |
260 |
Az önrímelés |
260 |
Az önrímek poliszémiája |
264 |
A toldalékrímek |
269 |
Az önrímek, toldalékrímek és a rímhosszúság |
274 |
Az önrímek mondatelőzményei |
277 |
A Szegényember balladája rímei |
279 |
MŰVÉSZI SZÜKSÉGSZERŰSÉG - NYELVI SZÜKSÉGSZERŰSÉG |
282 |
(BABITS ÉS JÓZSEF ATTILA KEZEI: PÁROS TESTRÉSZEK NEVÉNEK TÖBBES SZÁMA) |
282 |
Nyelvhelyesség - lírai szükségszerűség |
282 |
Babits kezei |
283 |
És József Attiláé... |
284 |
A kezei-félék feladatai |
286 |
További problematikus többes számok |
292 |
(A VASTŐR ÉS A FATUTAJ VASA ÉS FÁJA? FOGALMI TERJENGŐSSÉG A KÖLTÉSZETBEN) |
295 |
Nemcsak az értelem szól az értelemhez |
295 |
Miféle nyelvi alakulat a mi vastőrünk, fatutajunk? |
297 |
A fa- és vas- funkciója |
298 |
(EGY HOSSZAN EJTETT RÖVID U KÖRÜL: AVAGY A KÖLTŐI ÉS AZ ELŐADÓI SZABADSÁGRÓL) |
307 |
Poetica licentia: mit tehet a nyelvvel a költő? |
307 |
A ritmikai-rímelési feladatot teljesítő poetica licentia |
309 |
József Attila verstani műhelyében |
312 |
Előadói szabadság? |
316 |
A József Attila- költemények hiteles szövege |
321 |
Következtetés |
323 |
(NYOLCSZÓTAGNYI VERS A MIKROSZKÓP ALATT) |
324 |
Az ámulok-elmulok rímpár |
324 |
Sortöltelék-e az Én? |
327 |
Az elmulok egyes szám első személyűsége |
328 |
A hogy rangja |
330 |
Hat mély : két magas |
334 |
Összefoglalás? |
335 |
JEGYZETEK |
337 |
RÖVIDÍTÉSEK |
353 |
SZÓ- ÉS TÁRGYMUTATÓ |
355 |
VERSMUTATÓ |
372 |