Tartalom
BEVEZETÉS (Horváth Róbert) / 5
A metafizika jelenkori helyzetéről • A metafizika történeti hányattatásai nyugaton • A jelen kötet szerzőjéről • A kötetről
I. rész
A METAFIZIKAI ABSZOLÚTUM A MEGVALÓSÍTÁS FÉNYÉBEN
1. A téves abszolútum-felfogások, és a nem-objektív, metafizikai abszolútum / 39
2. AZ abszolútumra irányulás fokozatai és kezdetei / 41
3. A metafizikai abszolúció mint suprarealifícatio / 42
4. A szolipszizmus kapcsán / 42
5. A metafizikai megvalósítás és a szolipszizmus /
6. A kozmológia és a metafizika / 46
7. AZ egzisztenciális filozófia és a metafizika / 45
8. Az „egzisztencializmus" és a metafizika / 49
9. A misztika és a metafizika / 50
10. A mágia és a metafizika / 52
11. Az ezoterizmus, az ezotéria és a metafizika / 52
12-14. A legmagasabb állapotok tételezésének elégtelensége a metafizikai abszolúció vonatkozásában. A végtelenbe-nyitottság elvének elégtelensége. A kimondhatóságról
és a kimondhatatlanságról. A mysteriumokról / 53
15. A metafizikai abszolúció terminau-graduaus felfogása / 56
16. AZ infinau-apertimus felfogás / 57
17. A quasi-transvectoriaus felfogás / 57
18. A metafizikai abszolútum megvalósíthatóságáról / 58
II. rész
A SEMMI ÉS A METAFIZIKAI ABSZOLÚTUM
19. A létező, a nem-létező, a lét, a nem-lét és a metafizikai abszolútum / 61
20. AZ abháva és az asat / 63
21. A nirguna-müla-prakrtí és a nirguna-müla-prakrti-laya / 64
22. A két ősfélelem / 65
23. A nirguna-müla-prakrti-laya hangsúlyozásának közvetett metafizikai értelme / 66
24. A megsemmisülés és az elrontott metafizikai megvalósítás / 67
25. Egység és egységfelettiség. Androgynos, ativarna, sadasat / 67
26. A saguna-brhama és nirguna-brahma kettőse mögötti négyesség: a brahmátma-pádák / 68
27. Sadasat és sadasat-pati. A saját hatványok jelentősége / 69
28. Konklúziók / 70
III. rész
AZ ÖNMAGA(M) SÁG FOKOZATAI ÉS A METAFIZIKAI ABSZOLÚTUM. A BEAVATÁS ÉS A METAFIZIKAI MEGVALÓSÍTÁS DOKTRINÁLIS ELŐKÉSZÍTÉSE
29. AZ átmá mint metafizikai alapfogalom / 73
30. AZ énség és az önmaga (m) ság fokozatai és néhány összefüggése / 74
31. AZ objektum és a szubjektum / 77
32. A más: heteron / 78
33. A lemuriai szubsztrátum / 79
34. Mudévi / 80
35. A heteron széleskörű tételezésének adekvát elve / 81
36. A heteron és a tudatfunkciók / 81
37. Emocionautás, érzés, hangulat / 83
38. Az élő gondolkozás teóriája /
39. Az élő gondolkozásról / 55
40. A cintáman1 / 56
41. Az akaratról / 56
42. Az akaratról II. /57
43. A spirituális előkészületekhez és az előbeavatásokhoz tartozó kvalitások / 55
44. Az „életbeavatásról" / 89
45. Az előkészületek, az előbeavatás, a beavatás és a metafizikai megvalósítás regularitása / 90
46. A beavatottsághoz tartozó kvalitások / 93
47. Az emberi, az univerzális és a transzcendentális primordialitás / 94
48. A metafizikai megvalósítás mint az én-önmagamság megvalósítása / 95
49. AZ énség problematikája / 97
50. Az iímí különböző megnyilvánulásai és az azokhoz való adekvát viszony / 98
51. Én (aham), én-önmagam
(aham-átmá) és önmaga-önmaga(m) (átmá-átmá) / 99
52. Az átmá-átmá megvalósítása és az aham-átmá visszatérése / 100
53. Az aham-ahamaka, az aham-átmaka és az átmá-átmaka mint a szellemi-metafizikai megvalósítás fő fokozatai / 101
54. A személyes én és az önmaga(m) közé szorult világ. Önmaga(m) mintáz én-önmagamság beteljesedése / 102
55. A négy fő tudatállapot és önmaga(m). Az átma-pádák / 103
56. Az ébrenléti állapot és a turíya / 107
57. AZ önmaga(m)ság négyessége. Az átma-pádák mint brahmátma-pádák / 108
VALLÁS ÉS METAFIZIKA. A HETERONOTEIZMUS ÉS AZ AUTONOTEIZMUS
58. Mitológia, teológia, szimbolizmus, metafizika /109
59. A Teremtő fokozatai /110
60. A heteronoteizmus és az autonoteizmus / 111
61. Az autonoteizmusról / 112
62. A heteronoteizmus és az autonoteizmus II. / 113
63. Az ima és az autonoteizmus / 775
64. A kegyelem és az autonoteizmus / 776
65. A gondviselés, a kegyelem és az autonoteizmus / 777
66. A sírásról és a könnyről / 779
67. Az emocionautás és a vallás / 720
68. Emocionalitás, szentimentalizmus, ressentiment, contre-ressentiment / 727
69. Teológiai irányultság és bázis-teizmus. Heteronoteizmus és vallásosság contra autonoteizmus és metafizikai megvalósítás / 123
70. az ateizmus, a heteronoteizmus, a konfesszionalizmus, a religional1tás, a rituális kvázi-heteronoteizmus, a teológiai relig ion alitás és az autonoteizmus / 725
71. A heteronoteizmus és az exoterizmus / 128
72. Az autonoteizmus megerősítésének lehetőségei / 729
73. autonoteizmus és autonometateizmus / 130
74. A heteron, a tanítások és a guru / 131
75. Tekintély, tekintélytisztelet, autonómia /132
76. A tradíciók abszolutizálásának és
relativizálásának érvénye és érvénytelensége / 134
77. AZ általános vallás- és tradíciókritikáról / 135
78. A tradicionális vallás- és tradíciókritikáról / 136
V. rész
A SZELLEMI-METAFIZIKAI MEGVALÓSÍTÁS DOKTRINÁLIS RÉSZLETEI
79. Az „útonjárás" kezdetei / 759
80. Gyakorlati kérdés a szolipszizmussal kapcsolatban /141
81. Az önmegtisztítási műveletekről / 143
82. Liturgia, ceremónia, rítus, etika, morál /144
83. A nem-vallási rítusok kapcsán / 147
84. A politicitas mint rítus / 147
85. Inspiráció és intuíció /148
86. Az intuíciók újramegvalósítása / 750
87. Az intuíció jelentőségéről /151
88. Konszideráció-koncentráció-meditáció-kontempláció.
A konszideráció és a pratyahara / 152
89. A koncentráció és a dháraná / 755
90. A meditáció és a dhyana. A kontempláció és a samadhi / 755
91. A keresztény kontemplációról / 153
92. A konszideráció, a koncentráció és a dharana / 153
93. A koncentráció és a meditáció. A meditáció
és a kontempláció. A kontempláció és a samadhi / 154
94. A beavatás és a metafizikai megvalósítás / 755
95. A yögáról / 756
96. A yög/4-típusokról / 157
97. Ásana, mudra és mantra /158
98. Ráció, mantra és intellektus / 759
99. A pranayama / 160
100. A hatha-yögáról / 161
101. A hosszú életű yögi és a jívan-mukta /162
102. Az „ülőmeditációról" /163
103. A lehunyt szemmel és a nyitott szemmel végzett meditációról / 164
104. A karma-yögáról: karmákarma-yöga / 765
105. A turíya mint komat1kus, eszméletlenségi tudat, szemben a jágrat-turíyával / 766
106. A négy fő tudatállapot közötti átmeneti állapotok kapcsán / 167
107. Susupti versus jágrat-susupti, turíya versus jágrat-turíya. A négy tudatállapot és a brahmatma-pádák / 168
108. A samadhi kritériumai / 170
109. A sámyama jelentősége és a samadhi fokozatai / 171
110. A dháraná, a dhyána és a samádhi közbeni szín- és formatapasztalásról, valamint az általános szín- és formatapasztalásról, továbbá a víziók hiányáról 174
112. Samyáma, nirvikalpa-dharma-mégha-samádhi, mahá-samyáma / 177
113. A sahaja-samádhiról/177
114. A vajra-samádhiról /178
115. A samádhi és a bödhi különbözősége/179
116. Bödhi és móksa (nirvána, mukti, kaivalya) / 180
A TANTRIKUS TRADÍCIÓK LÉNYEGE ÉS NÉHÁNY RÉSZLETE
117. A soha-vissza-nem-térés valamint az én-önmagamság és az énség visszatérése / 181
118. Alászálló megvalósítás és felemelkedő megvalósítás 182
119. Reinkarnáciinizmus, visszatérés, soha-visszat-nem-térés 184
120. Az "őstantrizmus" 185
A kali-yuga végének astro-chrono-symbologiai meghatározásáról 186
122. A kali-yugával való szembenállás hiánya és a tantrizmus 188
124. A halálról 190
125. A (padma-)cakrákról 191
126. A nádikról 192
127. A (padma-)cakrák különböző aktivációi 193
128. A mindentudásról 194
129. A részeltekre kiterjedő mindentudásról 195
130. A szexuális aktus szellemi-metafizikai úttá válásának előfeltételeiről 196
131. A szexualitás, a szeszes italok és a dohány használatáról. A moralitásról 196
132. Az orgazmus és az eiaculatio kapcsán 198
133. A szerelemről 200
134. Az autodeterminatio és az önkorlátozás 202
135. Az ál-"tantrikus" jelenségek kapcsán 203
136. Jobbkéz útja és balkéz útja 204
137. Az egyes tantrikus tradíciók. Az esszenciális tantrizmus körülményekkel kapcsolatos és azoktól független érvényéről 206
139. Az atidvaitádvaita-váda 206
140. A dvaitádvaita kozmogonikus elsőbbségéről 209
A SZEMÉLYES TEMPERAMENTUMMAL ÉS KARAKTERREL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK
141. A characterhez és a temperamentumhoz való adekvát viszonyulásról / 277
142. A saját (sva) ideája / 212
143. A temperamentum, a character, a typologia és a szellemi út / 275
144. A temperamentum- valamint characterbeli jellemzők és a szellemi kvalitások / 276
145. Samskárák és vásanák / 217
146. A samskárákhoz való adekvát viszonyulásról / 279
147. Szellemi vonatkozású életrajzi adatok / 279
148. A pre-egzisztenciába nyúló kvalitások és a törekvés révén megszerzett kvalitások / 227
149. A tanítás kereteinek lezárásáról / 222
150. A tanítás kereteinek lezárásáról II. / 225
151. A beszélgetés szintjeiről / 224
152. A beszélgetés szintjeiről II. / 225
153. A személyes és doktrinális sajátosságok követése kapcsán / 226
154. Az acárya és a guru / 250
155. A guru beavatkozása és a szolipszizmus / 257
156. A Mester hibátlanságáról és tévedhetetlenségéről / 252
157. A tanítványok és a guru hiánya. A szellemi centrumok sorsai / 255
158. A tanítványok hiányáról / 254
159. A transzcendentális boldogság és annak megízlelése / 256
160. A metafizikai abszolútum megvalósíthatóságáról és megvalósíthatatlanságáról / 256
UTÓSZÓ (László András) /239
FÜGGELÉK
A samádhik kapcsán / 245
A KÖTETBEN ELŐFORDULÓ NEM-MAGYAR SZAVAK ÉS KIFEJEZÉSEK /257