Bevezetés: Mi a filozófia? |
9 |
Az ókor: a filozófia kifejlődése |
14 |
Az ókori Kelet |
15 |
Egyiptom és Mezopotámia |
15 |
India |
16 |
Kína |
17 |
Az antik filozófia kezdetei |
19 |
Az ióniai természetbölcselet |
21 |
A dél-itáliai-szicíliai természetbölcselet |
22 |
Az antik fölvilágosodás |
24 |
A szofisták filozófiája |
25 |
Az atomista filozófia |
27 |
Az athéni klasszikus filozófia |
30 |
Szókratész |
30 |
Platón |
33 |
Az antik filozófia vége |
44 |
Az epikureusok és a szkeptikusok |
45 |
A cinikusok és a sztoikusok |
47 |
Az újplatonizmus |
50 |
A kereszténység és a középkori filozófia |
56 |
A kereszténység |
56 |
Zsidó források |
57 |
Antik források |
58 |
A patrisztika |
58 |
A dogmatikai harcok |
59 |
Az egyházatyák filozófiája |
62 |
A skolasztika |
63 |
A skolasztika kezdetei |
64 |
A korai skolasztika |
67 |
A skolasztika virágkora |
68 |
A késői skolasztika |
73 |
Az újkori filozófia kezdetei |
78 |
Reneszánsz és reformáció |
79 |
A modern természettudományok megalapozása és a reneszánsz természetfilozófia |
79 |
Humanizmus, reformáció és a reneszánsz társadalomfilozófia |
83 |
Az újkori filozófia megalapozása |
89 |
Bacon: az empirizmus |
89 |
Descartes: a racionalizmus |
93 |
Pascal: a szentimentalizmus |
96 |
Az újkori filozófia első nagy rendszerei |
97 |
Hobbes: a testek |
98 |
Spinoza: Isten vagy a természet |
100 |
Leibniz: a monászok |
105 |
A fölvilágosodás |
110 |
Brit empirizmus és utilitarizmus |
111 |
Locke: materialista szenzualizmus |
111 |
Berkeley és Hume: idealista szenzualizmus |
113 |
Mandeville, Smith és Bentham: az utilitarizmus |
115 |
Francia racionalizmus és "értelmes egoizmus" |
117 |
Bayle, Voltaire és Montesquieu: a deizmus |
118 |
La Mettrie és Holbach: mechanikus materializmus és ateizmus |
120 |
Helvétius, Diderot és Concordet: az értelmes egoizmus problémája |
122 |
Svájc, Itália, Németország: szentimentalizmus és historizmus |
125 |
Rousseau: a szentimentalizmus |
125 |
Vico és Herder: a historizmus |
128 |
A német klasszikus filozófia |
132 |
Kant: "kritikai" idealizmus |
133 |
"Kopernikuszi fordulat" a filozófiában |
135 |
A "magábanvaló dolog" és az "általábanvett tudat" |
138 |
A "gyakorlati ész" követelményei |
139 |
Fichte: "szubjektív" idealizmus |
148 |
Hegel jénai korszaka és "A szellem fenomenológiája" |
150 |
A hegeli "objektív" idealizmus rendszere |
154 |
Hegel történelemfilozófiája és dialektikája |
157 |
A polgári filozófia vége |
162 |
A pozitivista tudományfilozófiák |
164 |
A természettudományos materializmus |
164 |
A klasszikus pozitivizmus |
165 |
A pragmatizmus és a logikai pozitivizmus |
167 |
Az irracionalista életfilozófiák |
169 |
Schopenhauer és Kierkegaard |
170 |
A századforduló: Bergson, Nietzsche, Spengler |
173 |
Az exisztencializmus |
175 |
A klasszikus filozófiai hagyomány |
179 |
Újkantianizmus és újhegelianizmus |
179 |
Modern vallásos filozófiák |
182 |
Wittgenstein: a hagyományos filozófia megszüntetése |
185 |
A marxizmus és a filozófia meghaladása |
190 |
Marx és Engels: a marxizmus megalapozása |
191 |
A marxizmus forrásai |
191 |
A polgári társadalom anatómiája |
914 |
A filozófia meghaladásának programja |
201 |
A századforduló marxizmusa és a leninizmus |
205 |
A II. Internacionálé irányzatai és fölbomlása |
206 |
Lenin és a leninizmus |
216 |
A XX. század marxizmusa |
216 |
Az úgynevezett "marxizálás" |
216 |
Az alkotó marxizmus lehetőségei |
219 |
Befejezés: mire való a filozófia? |
226 |
Időrendi táblázat |
230 |
A fontosabb filozófiai művek jelentése |
246 |
Mutató |
249 |