I. kötet
|
|
Szerkesztői megjegyzések
|
5
|
Előszó
|
7
|
Rövidítésjegyzék
|
8
|
Bemutatás
|
13
|
E tudományág története és problémaköre
|
14
|
A kutatás folyamata
|
14
|
A tudományág létrejövetele
|
14
|
Az óegyház
|
15
|
A modern katolicizmus
|
15
|
A reformáció
|
16
|
A felvilágosodás
|
17
|
A "tisztán históriai" kérdezés kibontakozása és eredményei
|
19
|
A történeti Jézus kérdése
|
19
|
Az egyház ősgyülekezetének történeti képe
|
20
|
Az Újszövetségnek, illetve az őskereszténységnek a tartalmi szkopusza
|
21
|
A "tisztán históriai" kérdezés tehológiai kiszélesedése
|
24
|
Kartl Barth
|
24
|
Rudolf Bultmann
|
25
|
Bultmann koncepciójának a végső eredménye: iskoláján belüli hasadás
|
27
|
Új kezdetek
|
29
|
A történeti-pozitív irány
|
31
|
A szupranaturalizmus
|
31
|
A "modern-pozitív" irány
|
31
|
E. Stauffer
|
32
|
J. Jeremias és W. G. Kilmmel
|
33
|
A történeti íráskutatás "üdvtörténeti" iránya
|
34
|
J. Ch. K.v. Hofman és Th. Zahn
|
34
|
A. Schlatter, G. Klittel és J. Schnieind
|
35
|
O. Cullmann és G. von Rad
|
37
|
Továbbvezető megfontolások
|
38
|
Jézus munkássága és ennek theológiai jelentősége
|
40
|
Az irodalomhoz:
|
40
|
Történeti és theológiai helymeghatározás
|
42
|
Az Újszövetségi theológia kezdetének a kérdése
|
42
|
Az exegenézis felelete
|
42
|
A történeti problematika
|
45
|
Analógiák Jézus továbbmunkálkodásához
|
47
|
A források
|
48
|
A szinoptikus evangéliumok
|
48
|
János evangéliumának a hozzájárulása
|
50
|
A keresztyén Jézus-hagyomány az újszövetségi evangéliumokon kívül
|
52
|
Nem keresztyén Jézus-hagyomány
|
53
|
A történeti keret
|
54
|
Jézus kronológiájához
|
54
|
Jézus származása
|
55
|
A nyilvános tevékenység lefolyása és kerete
|
57
|
Az üdvtörténeti kiindulópont: Keresztelő János
|
63
|
Történeti helymeghatározásához
|
64
|
Keresztelő prédikációja
|
65
|
Keresztelő jelentősége
|
69
|
Isten királyságának az eljövetele
|
72
|
"Isten királyságának" fogalma Jézus igehirdetésében és az út körülvevő világban
|
72
|
A szummáriumok
|
72
|
Fogalomvariánsok
|
73
|
Az előtörténet az Ószövetségben
|
74
|
Az előtörténet a jelenlegi eljövetele
|
75
|
Isten országának jövőben és jelenben történő érkezése
|
77
|
Kutatástörténeti áttekintés
|
78
|
Az ország jövőbeni érkezése
|
80
|
Isten királyságának a jelenlegi eljövetele
|
86
|
Az Isten királyságának a tartalma és ennek viszonya a fennálló világhoz
|
91
|
Isten országának lényege tartalmilag
|
91
|
Az ország érkezése és a világesemény
|
94
|
A megtérés mint követelmény
|
99
|
Terminológiai előzetes megjegyzés
|
99
|
A vádoló bűnbánatra hívás
|
100
|
A bűnbánatra hívás a birtoklás által való önbiztosítással szemben
|
101
|
Az igazakhoz szóló elítélő bűnbánati hívás
|
105
|
Jézus állásfoglalása a törvényhez, mint normához
|
107
|
Terminológiai előzetes megjegyzés: a "törvény" fogalmához
|
108
|
Jézus álláspontja a Halachához
|
109
|
Jézus állásfoglalása az ószövetségi parancsokhoz
|
111
|
Jézus állásfoglalása a törvényhez
|
119
|
Jézus etikai követelményei
|
122
|
Jézus etikai követelményei rendszerezhetőségének a kérdése
|
123
|
Jézus követelményeinek a szerkezete
|
124
|
Jézus szava a társadalom intézményeihez
|
127
|
Jézus követelményeinek a megvalósulása a társadalomban
|
131
|
A megtérés, mint Isten királyságának az ajándéka
|
134
|
A törvény üdvrendje, elismerése és feloldása
|
134
|
A megfizetés rendjének az elismerése
|
134
|
A törvény üdvrendjének a feloldása
|
136
|
Üdvösség a bűnösöknek
|
139
|
A bűnösök
|
139
|
A bűnösökhöz való odafordulás
|
140
|
A bűnösökhöz való fordulás értelmezése
|
141
|
Gyógyulás-bűnbocásnat-hit
|
143
|
Megbocsátás-Megtérés-Hit
|
144
|
A megtérés bizonysága
|
144
|
Megbocsátás és felebaráti szeretet
|
145
|
Jézus bocsánata és az igazak
|
145
|
A csőd
|
146
|
Az igazaknak szóló üdvajánlat
|
147
|
Jézus üdvmunkája, mint az eszkhatológikus megújulás kifejezése
|
149
|
A csodaelbeszélések történeti elemzéséhez
|
149
|
A csodákról szóló beszámolók és kritikájuk
|
149
|
A csoda Jézus környezetének a világértelmezésében
|
150
|
A hagyománykritkához
|
152
|
A tárgyi kritikához
|
153
|
Jézus csodáinak a theológiai értelme
|
154
|
A terminológiához
|
154
|
A csoda és Isten országának érelmezése
|
155
|
Kapcsolat a hittel
|
157
|
Hit-Csodaként történő gyógyulás - Isten országának az elérkezése
|
161
|
A csodáról szóló elbeszélések kérügmatikus értelme
|
161
|
Jézus önértelmezése
|
164
|
Jézus önértelmezése a kutatásban
|
164
|
Jézus kapcsolata a jövendő országhoz
|
164
|
Jézus és az ószövetségi-zsidó üdvközvetítő váradalmak
|
165
|
Jézus és a neki tulajdonított elnevezések
|
166
|
A rabbi
|
167
|
A próféta
|
168
|
A Dávid Fia
|
170
|
A Messiás
|
171
|
A Messiások
|
174
|
Az emberfia
|
179
|
A fogalom előfordulása és értelme
|
180
|
A hagyománytörténeti eredethez
|
180
|
A kijelentéskör eredetéről szóló eszmecsere
|
181
|
Az eljövendő Emberfia
|
183
|
A jelenlévő emberfia
|
185
|
Az Emberfia szenvedése
|
186
|
A Megígért halálos szenvedése
|
188
|
Jézus halála, mint helyettes elégtétel
|
192
|
Az Isten Fia
|
196
|
Jézus és az egyház
|
202
|
A követés és Isten uralmának a népe
|
202
|
Jézus célja: Nem egy zsidó különirányzat, hanem mindenki megtérése!
|
202
|
Jézus célja: Nemcsak megtérés, hanem követés, illetve hit
|
203
|
A tanítványkör rendeltetése
|
204
|
A Péternek szóló ige
|
206
|
A búcsúvacsora mint ígéret
|
207
|
A lakomáról szóló híradások hagyománytörténeti elemzése
|
207
|
Az eszkhatológikus ige
|
209
|
A közbeeső időszak problémája
|
210
|
Új önátadás
|
210
|
Az önodaadás módja
|
212
|
A megismétlés parancsa
|
214
|
Jézus életútjának vége
|
215
|
A passió
|
215
|
A történeti probléma
|
215
|
A szenvedéstörténet alapvonásai
|
216
|
A húsvéti esemény és a húsvéti kérügma
|
219
|
Az eszmecsere
|
220
|
A formahagyomány
|
221
|
A húsvéti elbeszélések
|
226
|
A sír üresen találása
|
232
|
A húsvéti bizonyságtétel hitelesítése
|
234
|
A Lélek érkezése
|
235
|
Jegyzetek
|
237
|
A sorozat eddig megjelent kötetei
|
278
|
A sorozat következő kötetei (előkészületben)
|
278
|
II. KÖTET
|
|
Előszó
|
|
Az ősgyülekezet
|
|
A források és azok értékelése
|
|
A források
|
|
Kérdezzük a forrásokat és amit előadnak
|
|
Jézus tanítványai mint egyház
|
|
A missziói tanúságtétel
|
|
A keresztség
|
|
Az ekklésia
|
|
Az új istentisztelet a régi mellett
|
|
A missziói helyzet változása és a törvénytől szabad pogány keresztyénség kezdetei
|
|
A krisztológia kezdetei
|
|
Kapcsolódás Jézus igehirdetéséhez
|
|
A krisztológia eredete
|
|
Az Isten Szolgája
|
|
A feltámadás, mint felmagasztalás messiási Úrrá
|
|
Maranatha!
|
|
A korai krisztológiai kijelentések struktúrájához
|
|
Pál és a hellénista keresztyénség
|
|
Bevezetés
|
|
A hellénista keresztyénség problémája
|
|
A vitához
|
|
A hellénista keresztyénség struktúrája
|
|
Következmények az újszövetségi teológia bemutatására nézve
|
|
A páli teológia feltételei
|
|
Pál és a keresztyén hagyományok útja
|
|
Előzetes megjegyzések: a források
|
|
Fejlődési folyamat és út
|
|
Az evangélium eljutása Pálhoz
|
|
Pál és Jézus
|
|
Pál hermeneutikai eljárása a jézusi hagyomnnyal
|
|
A Krisztus-esemény interpretálásai a környező világból
|
|
Az ószövetségi - zsidó apokaliptika
|
|
A hellénista szinkretizmus
|
|
Az Ószövetség
|
|
Krisztus-esemény és Ószövetség Pál szerint
|
|
Az ószövetségi kánon alapvető elismerése
|
|
A formális hermeneutika
|
|
A hermeneutikai szempont és problematikája
|
|
Hermeneutikai elvek
|
|
Írásmagyarázat, mint interpretament
|
|
Krisztus és a történelem
|
|
A páli teológia vázlata
|
|