Bevezető
|
9
|
A bűntudat kialakulása
|
|
Bűntudat és lelkiismeret
|
12
|
A szeretet rendje és a bűntudat
|
17
|
A bűntudat és az individuáció
|
20
|
A szülők különleges bűntudata
|
22
|
Egy közeli hozzátartozó halálaor érzett bűntudat
|
25
|
Képzelt hibák
|
26
|
Helytelen viselkedés
|
26
|
A kibékülés útjai
|
27
|
A gyermekkori megváltószerepből eredő bűntudat
|
28
|
Bűntudat a megvetett érzések miatt
|
30
|
A bűntudat elfojtásának okai
|
|
Félelem a vádtól és a leértékeléstől
|
31
|
Félelem a büntetéstől
|
32
|
Félelem a szeretet megvonásától
|
33
|
A bűntudat elfojtásának mechanizmusai az enneagram-típusok alapján
|
35
|
Az ártatlanság rögeszméje
|
37
|
Az ártatlanság rögeszméje - a teljesítményre alapozó társadalom hatására
|
37
|
Az ártatlanság rögeszméje - gyermekkori élmények hatására
|
37
|
Az ártatlanság rögeszméje - pszichológiai elméletek hatására
|
38
|
Az ártatlanság rögeszméje - kiváltságok és hatalmi pozíciók hatására
|
39
|
Az ártatlanság rögeszméje - a bűnösség áthárítása másokra
|
40
|
Az ártatlanság rögeszméje - a vallás terén
|
40
|
Bűntudat az érzelmek hálójában
|
|
Bűntudat és szeretet
|
44
|
Bűntudat és félelem
|
49
|
Bűntudat és gyűlölet
|
50
|
Bűntudat és kisebbségi érzés
|
51
|
Bűntudat és odanemfigyelés
|
53
|
Bűntudat és harag
|
54
|
Bűntudat és a bűnhődés igénye
|
56
|
Bűntudat és gyász
|
58
|
A bűntudat hatása
|
|
A bűn elkövetőjére gyakorolt hatás
|
60
|
Az áldozatra gyakorolt hatás
|
61
|
A közösségre gyakorolt hatás
|
62
|
A környezetre gyakorolt hatás
|
63
|
Az elviselhetetlen bűntudat
|
|
Érzésünk forrása: egy jelenlegi, aktuális esemény
|
64
|
Életünk egy múltbéli eseménye
|
66
|
Valamelyik ősünk elfojtott érzéseinek átvétele
|
69
|
Bűn és kibékülés
|
|
Kibékülés az embertársaink ellen elkövetett valóságos vétkek esetében
|
73
|
A bocsánatkérés lehetséges alternatívái
|
75
|
A túl gyors kibékülés problémája
|
75
|
A bűn pozitív aspektusai ("felix culpa")
|
77
|
Kibékülés a szülők hibája esetén
|
78
|
Kibékülés a családban történő nehéz leválási folyamatok esetében
|
81
|
Kibékülés azokkal, akikkel szemben az elkövetett bűr már nem tehető jóvá
|
83
|
Hogyan dolgozzuk fel a bűnt, ha nincs mód a kibékülésre?
|
87
|
Miért nem tudnak az emberek megbocsátani?
|
87
|
Mihez kezdhetünk a bűneinkkel, amikor nincs mód a kibékülésre?
|
89
|
A megkárosított fél lehetőségei
|
89
|
A képzelt bűntudat megszüntetése
|
92
|
A tudattalan érzelmi kapcsolat felderítése
|
92
|
Megszabadulni a tudattalan "megszállottságtól"
|
93
|
A valóságos bűn összekeveredése az átvett bűntudattal
|
94
|
A gyermeküket elveszített szülők bűntudata
|
95
|
A gyermekek megszabadítása az aránytalanul nagy bűntudattól
|
96
|
A spirituális út
|
|
Spiritualitás - mi az?
|
101
|
Hit és tudat: nem helyettesítik, hanem kiegészítik egymást
|
103
|
Teljes körű segítség
|
104
|
A spirituális és a terápiás segítség kiegészíti egymást
|
105
|
Példák arra, amikor a terápiás kezelésen kívül spirituális munkára is szükség van
|
105
|
Példák arra, amikor nemcsak spirituális, hanem terápiás segítségre is szükség van
|
107
|
A spirituális munkát megnehezítő hagyományos hit
|
108
|
Ószövetség: minden szenvedés büntetés az ember bűneiért
|
109
|
A Jézus szerinti újrakezdés és az egyház visszatérése a bűn témájára
|
110
|
A döntő kérdés: miként viszonyul Isten az ember bűneihez?
|
114
|
"Feloldozás" a bűnök alól?
|
121
|
A "bűnök megbocsátásának" jogosságával kapcsolatos nehézségek
|
123
|
A bűn szociális és történelmi dimenziói és személyes felelősségünk
|
127
|
A bűn témájához kapcsolódó hagyományos elképzelések problematikájának összefoglalása
|
132
|
Utószó
|
137
|
Végül egy imádság
|
142
|
Függelék
|
|
Miért kell gyónásra nevelni? Gondolatok a katekizmusi munkához
|
143
|
Gyónni - de kinek?
|
144
|
Lelki tükör az elsőáldozó gyermekek számára
|
146
|
Különleges problémák a bűnnel és a megbocsátással kapcsolatban
|
149
|