Előszó |
13 |
A Gutenberg-galaxis |
23 |
A Lear király működő modellje annak a lecsupaszodásnak, amellyel az ember átformálta magát a szerepek világából a foglalkozások világába |
26 |
A költészet története során a harmadik dimenzió gyötrelme nyelvileg először a Lear királyban nyer kifejezést |
28 |
A fonetikus ábécé elsajátítása átülteti az embert a fül csodálatos világából a semleges vizuális világba |
31 |
Szkizofrénia lehet az írásbelisgé szükségszerű következménye |
35 |
Megváltoztatja-e a média interiorizációja, mint tették a betűk, az érzékszerveink közötti arányt és a lelki folyamatokat? |
37 |
A civilizáció a barbár vagy törzsbeli embernek szemmel cseréli fel a fülét, és most hadilábon áll az elektronikus médiával |
39 |
A modern fizikus otthonos a keleti mezőelméletben |
42 |
Az új elektronikus egymásrautaltsá globális falu képében teremti újra a világot |
45 |
Az írásbeliség fiziológiailag és pszichikailag hatással van az afrikaiakra |
47 |
Miért nem tudnak az írástudatlan társadalmak alapos gyakorlás nélkül filmet és fényképeket nézni? |
50 |
Az afrikai közönség a filmnézésben nem képes elfogadni a mi passzív befogadói szerepünket |
53 |
Mikor a technológia kiterjeszti egyik érzékünket, az új technológia elsajátításával egyidejűleg a kultúra új fordulata következik be |
55 |
Az érzékeink különféle kiterjesztései által eredményezett érzékszervi aránymódosulások ismerete nélkül nem alkotható meg a kulturális változás elmélete |
57 |
Az alfabetikus és elektronikus kultúra XX. századi találkozása döntő szerepet ad a nyomtatott szónak az Afrika mélyéhez való visszatérés megállításában |
59 |
Az olvasás és a helyesírás reformkísérletei iránti általános érdeklődés a vizuálistól az auditív felé irányít |
62 |
Az ábécé a kultúrák agresszív és harcos bekebelezője és átalakítója, amint azt először Harold Innis mutatta ki |
64 |
A homéroszi hős tudathasadást szenvedett, ahogy felvette az egyéni egót |
65 |
A görögök világa megmutatja, miért nem érdekelhetik a vizuális megjelenítések az embereket az ábécé technikájának elsajátítása előtt |
69 |
A görög nézőpont mind a művészetben, mind az időrend tekintetében kevéssé közös a miénkkel, de nagyon hasonló a középkorihoz |
71 |
A görögök mind művészeti, mind tudományos újdonságaikat az ábécé elsajátítása után alkották meg |
74 |
A görög és középkori művészet folytonosságát biztosította a caelatura vagy a metszetkészítés és a díszes kéziratok közötti kapcsolat |
77 |
A vizuális kényszer növekedése elidegenítette a görögöket a primitív művészettől, melyet most az elektronikus kor újra felfedez, miután magáévá tette az elektromos egyidejűség egyesített terét |
79 |
A nomád társadalom képtelen megtapasztalni a zárt teret |
80 |
A primitívség sok modern művészkedés és spekuláció vulgáris kliséjévé vált |
83 |
A Gutenberg-galaxis igyekszik megmutatni, hogy az alfabetikus ember miért volt hajlamos létezésmódjának deszakralizálására |
85 |
A XX. század módszere az, hogy ne egyes, hanem összetett modelleket alkalmazzon a kísérleti kutatásokban - a felfüggesztett ítélet technikáját |
87 |
Az írásbeliség történetének csak egy töredéke volt tipográfiai |
90 |
Mostanáig a kultúra a társadalmak mechanikus végzete volt, saját technológiájuk automatikus elsajátítása |
92 |
Az egyöntetűség és ismételhetőség technikáit a rómaiak és a középkor vezette be |
93 |
A modern szó becsmérlő kifejezés volt, melyet a patrisztika humanistái alkalmaztak az új logikát és fizikát kifejlesztő skolasztikusokkal szemben |
96 |
Az ókorban és a középkorban az olvasás szükségképpen hangos olvasás volt |
99 |
A kéziratos kultúra dialogikus, már csak azért is, mivel az író és hallgatósága a közzététel előadásos formája révén fizikailag kapcsolatban van egymással |
101 |
Minden tekintetben a kézirat alakította ki a középkor irodalmi szokásait |
103 |
Az iskolás gyermekek hagyományos tanítása a kézzel író és a tipografikus ember közötti szakadékra utal |
108 |
A középkori szerzetesek olvasófülkéje valójában egy éneklőfülke volt |
109 |
Az egyházi iskolákban a grammatika mindenekelőtt a szóbeli hűség megteremtését szolgálta |
111 |
A középkori diáknak az általa olvasott szerzők paleográfusának, szerkesztőjének és kiadójának kellett lennie egy személyben |
113 |
Aquinói Szent Tamás megmagyarázza, hogy Szókratész, Krisztus és Püthagorász miért tért ki tanításainak írásbeli közlése elől |
115 |
A skolasztikusok vagy modernek feltűnése a XII. században a hagyományos keresztény iskola ókori klasszikusaival való éles szakításhoz vezetett |
118 |
A skolasztika, akárcsak Seneca követése, közvetlenül kapcsolódik az aforisztikus tanulás szóbeli tradíciójához |
120 |
Kéziratos kultúra és gótikus építészet - mindkettő az áthatoló fénnyel kapcsolatos, nem a rávilágítással |
123 |
A középkori világítás, fényezés és szobrászat egyaránt része volt az emlékezet művészetének; mindegyikük lényegi volt a kéziratos kultúra számára |
126 |
A szóbeliség embere számára az írott szöveg az értelmezés minden lehetséges szintjét tartalmazza |
129 |
Az információmozgás mennyiségének meredek növekedése már a nyomtatás előtt kedvezett a tudás vizuális szerveződésének és a perspektíva felemelkedésének |
131 |
A középkori társadalmi életben ugyanaz az ütközés megy végbe a tudás írásos és szóbeli struktúrái között |
134 |
A középkori világ az alkalmazott tudás zűrzavarában ért véget - az új középkori tudást az antikvitás újrateremtésére alkalmazták |
136 |
A reneszánsz Itália antik tárgyak egyfajta hollywoodi díszletgyűjteményévé lett, és a reneszánsz új vizuális antikváriuma a különböző társadalmi osztályok számtalan tagja számára megnyitotta a hatalomhoz vezető utat |
138 |
Királyi bálványok a középkorban |
140 |
A nyomtatás feltalálása megerősítette és kiterjesztette az alkalmazott tudomány új vizuális kényszerhatását, létrehozva az első változatlan formában sokszorosítható árucikket, az első futószalagot és az első tömegtermelést |
144 |
A nyomtatással lehetővé vált a rögzített nézőpont, és ez véget vetett a plasztikus szerveződésként létező képmásnak |
146 |
A camera obscura természetes varázslata miként előzte meg Hollywoodot abban, hogy a külső világ látványát árucikké változtassa? |
147 |
Morus Tamás tervet kínál a skolasztikus filozófia zavaros folyamának áthidalására |
148 |
A kézzel írott kultúrának sem olyan írói, sem olyan olvasói nem voltak, mint amilyeneket a tipográfia létrehozott |
150 |
A középkori könyvkereskedelem használtcikk-kereskedelem volt, éppúgy, mint ahogyan napjainkban a régi mesterek műveivel kereskedünk |
153 |
A nyomtatás után több mint két évszázadig senki sem fedezte fel, hogyan lehet egy stílusban és tónusban maradni egy prózai fogalmazás során |
155 |
A késő középkor vizuális feszültsége legalább annyira megzavarta a liturgikus ájtatosságot, mint amennyire napjainkban az elektromos tér kényszerhatása világossá tette azt |
157 |
A reneszánsz érintkezési felülete a középkori pluralizmus, valamint a modern homogenitás és mechanika találkozása volt - a váratlanság és az átalakulás formulája |
161 |
Peter Ramus és John Dewey volt a két nevelési szörfös vagy hullámlovas az ellentétekben gazdag korszakokban, a Gutenberg-korban, illetve a Marconi-féle elektronikus korban |
165 |
Rabelais a jövő víziójaként kínálja a nyomtatás kultúráját, amely az alkalmazott tudomány révén a fogyasztók paradicsomát hozza létre |
167 |
Rabelais ünnepelt kézzelfoghatósága a letűnő kéziratos kultúra markáns maradványa |
171 |
A nyomdászat mint az első gépesített kézműves mesterség nem az új tudomány, hanem az alkalmazott tudás tökéletes példája |
172 |
Minden, az ember által feltalált és magára öltött technológiának olyan ereje van, hogy működésének első periódusában elzsibbasztja az emberi éberséget |
174 |
Gutenberggel Európa belép a haladás technológiai fázisába, mikor maga a változás válik a társadalmi élet normájává, őstípusává |
177 |
Az alkalmazott tudománynak a reneszánszban a hallottakat láthatóvá, a plasztikust szemmel érzékelhetővé való átalakítójának a szerepét kellett felvennie |
180 |
A tipográfia a nyelvet a megismerés és kutatás eszközéből hordozható árucikké alakította át |
183 |
A könyvnyomtatás nem csupán technológia, hanem önmagában egy természetes anyagi forrás vagy termék, mint a gyapot, a fűrészáru vagy a rádió; és mint bármely termék, nemcsak az egyéni tudatviszonyokat alakítja, hanem a közösségi egymásrautaltságot is |
186 |
A pontos mérés szenvedélye eluralkodott a reneszánszon |
189 |
A nyomtatás okozta szakadás az ész és a szív között az a trauma, amely mélyen érinti Európát Machiavellitől napjainkig |
193 |
A machiavellisztikus és a kereskedői gondolkodás megegyezik azon egyszerű hitében, hogy a szegmentálással teljességében uralható a hatalom és az erkölcs, valamint a pénz és az erkölcs kettőssége |
197 |
Dantzig kifejti, hogy a számok nyelvének miért kellett felemelkednie ahhoz, hogy találkozzék a betűk új technológiája által teremtett igényekkel |
199 |
Hogyan kerültek szembe a görögök a nyelvi zűrzavarral, mikor a számok elárasztották az euklideszi teret |
201 |
A művészet és a tudomány XVI. századi jelentős különválása a számítások felgyorsulásával következett be |
204 |
Francis Bacon, a modernek PR-hangja, mindkét lábával a középkor talaján állt |
207 |
A középkori Természet Könyvének és a mozgatható betűk új könyvének furcsa nászát Francis Bacon vezette |
210 |
Bacon Ádámja egy középkori misztikus, Miltoné egy szakszervezeti aktivista |
212 |
Milyen mértékben helyettesítette a tömegesen előállított nyomtatott oldal a fülgyónást? |
215 |
Aretino, akárcsak Rabelais és Cervantes, a nyomtatás lényegét Óriásinak, Fantasztikusnak és Emberfelettinek kiáltotta ki |
218 |
Marlowe előre látta Whitman barbár ugatását, a rém nélküli vers által létrehozott nemzeti nyilvánosság rendszerét - az új sikertörténethez vezető hang terjedő jambikus rendszerét |
221 |
A nyomtatás azáltal, hogy a nemzeti nyelveket tömegmédiumokká vagy zárt rendszerekké változtatta, létrehozta a modern nacionalizmus uniformizált és centralizált erőit |
224 |
A költészet és zene szétválása először a nyomtatott oldalon ment végbe |
225 |
Nashe prózájának hangzásbeli polifóniája megsérti a linearitás és az irodalom illemszabályait |
227 |
A nyomdagépet először mindenki - Shakespeare-t kivéve - tévesen a halhatatlanság gépezetének hitte |
228 |
A könyv hordozhatósága, akárcsak a festőállványé, sokkal járult hozzá az egyéniség kultuszához |
232 |
A nyomtatás egyöntetűsége és ismételhetősége létrehozta a XVII. század politikai aritmetikáját és a XVIII. század hedonista számítását |
234 |
A nyomdai logika létrehozta a kívülálló, elidegenedett embert mint az integrált, azaz intuitív és irracionális ember típusát |
238 |
Cervantes Don Quijote figurájában a tipográfia emberével találta szemben magát |
240 |
A tipográfia embere ki tudja fejezni magát, de nem képes kibetűzni a nyomtatási technika alakzatait |
242 |
A történészek, noha tudják, hogy a nacionalizmus a XVI. században keletkezett, még nem találtak magyarázatot arra a szenvedélyre, amely megelőzte az elméletet |
245 |
A nacionalizmus egyenlő jogokat követel az egyének és a nemzetek számára is |
247 |
Cromwell és Napóleon polgári seregei voltak az új technológia ideális megnyilvánulásai |
249 |
A spanyolokat eleve a nyomtatás ellen hangolta a mórokkal folytatott ősi viszály |
252 |
A nyomtatás megfosztotta lététől a latint |
255 |
A nyomtatás kiterjesztette jellegzetességeit a nyelvek szabályozására és rögzítésére |
256 |
A nyomtatás nemcsak a helyesírást és a nyelvtant változtatta meg, de a nyelvek hanglejtését és ragozását is, és lehetővé tette a nyelvtani hibákat |
259 |
A ragozás és a szójáték kiküszöbölése a XVII. században az alkalmazott tudomány programjának részévé lett |
261 |
A nyomtatás össznemzeti egyöntetűséget és kormányzati centralizmust teremtett, ám egyszersmind megteremtette az individualizmust és a kormányzattal mint olyannal való szembenállást is |
263 |
Írás nélküli társadalomban soha senki nem követett el nyelvtani hibát |
266 |
Az élet és nyelv taktilis minőségeinek redukciója alapozza meg azt a kifinomultságot, amelyre a reneszánsz törekedett, és amelyet most, az elektronika korában elutasítanak |
268 |
A tipográfia emberének új időérzéke kinematikus, szekvenciális és képszerű |
268 |
A tudatos élet lecsupaszítása és egyetlen szintre való redukálása a XVI. században létrehozta a tudattalan új világát. A terep megtisztult az egyéni lélek archetípusaitól és pózaitól, és készen áll a kollektív tudattalan archetípusai számára |
272 |
A tipográfia követelményeinek vagy dinamikájának öntudatlan elfogadásában a filozófia éppoly naiv volt, mint a természettudomány |
274 |
Heidegger éppoly diadalmasan szörfölt az elektronikus hullámok hátán, mint ahogy Descartes meglovagolta a mechanikus hullámokat |
276 |
A nyomtatás megrepesztette a csend hangjait |
278 |
Elméletileg a Gutenberg-galaxis 1905-ben a tér förbületének felfedezésével bomlott fel, de gyakorlatilag a távíró már két generációval azelőtt megtámadta |
281 |
Pope Szamáreposza azzal vádolja a nyomtatott könyvet, hogy egy primitív és romantikus jellegű újjászületés előkészítője. A tisztán vizuális mennyiség a törzsi horda mágikus rezonanciáját idézi fel. A fülkeszerű iroda mintha a bárdok varázsigéinek visszhangzó kamrájához való visszatérés lenne |
284 |
Az új kollektív tudattalant Pope a személyes önkifejezés feltorlódott utóhatásainak tekintette |
288 |
A Szamáreposz utolsó könyve egy fantasztikus úrvacsora-paródiaként jeleníti meg a mechanikusan alkalmazott tudás átalakító erejét |
290 |
Az Újraformált Galaxis avagy a tömegember helyzete az individualista társadalomban |
294 |
Irodalomjegyzék |
311 |
A Gutenberg-galaxis margójára (Benczik Vilmos) |
319 |