Kiknek ajánljuk?
Középiskolában latint tanulóknak, azoknak, akik elvégezték a sorozat 1-2. kötetét.
Melyek a tankönyv legfontosabb jellemzői?
A tankönyv egy négyrészes tankönyvsorozat 3. része. Megfelel a Nat 2012 és kerettanterv követelményeinek. Normál ütemben és óraszámban használva kb. másfél tanévnyi tananyagot tartalmaz.
A tantervi szempontok a szövegek ill. szerzők kiválasztásban érvényesülnek: pl. Catullus-tól, Martialistól, Cicerótól, Vergiliustól és rövidebb-hosszabb szövegek, az utóbbi két szerző művei dominálnak. Fontos szempont volt a kiválasztásnál az életkori sajátosság figyelembe vétele, a szövegek nehézségi foka, kultúrtörténeti fontosságuk és a hagyomány. A második – fakultatív – rész változatosabb auctorai, tematikája teszik lehetővé a differenciált oktatást. A feladatok – praktikus okok miatt - az egyes szerzők és szövegek után találhatók, és nem a könyv végén.
A tankönyv két részre – törzsanyag és fakultatív szemelvények – tagolódik. A végére került a stilisztikai példatár és latin-magyar szótár. Mint említettük, a nyelvtan, a kérdések és a feladatok az egyes szerzők és művek után találhatók.
Az egyes szemelvényeket életrajzi ismertető és a mű irodalomtörténeti méltatása vezeti be, a szemelvények nehezebben érthető fordulatait lábjegyzetben magyarázzák a szerzők. Ahol csak lehet, a feladatokban utalnak egy-egy motívum tágabb kulturális összefüggéseire, illetve a levélforma ismertetésekor az ókori és a mai gyakorlat különbségére.
A tankönyv a latin szövegek sokoldalú elemzésével segíti elő a görög-római kultúra megértését, és utal annak az európai kultúrára gyakorolt hatására. A szövegek megértését életrajzi ismertetők, műelemzések, lábjegyzetek, stilisztikai példatár és részletes latin-magyar szótár segítik. Ugyancsak az elsajátítást segítik az egyénileg, párban vagy csoportosan elvégezhető feladatok.
A kötet végén nyolcoldalas színes melléklet található. A képekhez bőséges magyarázatot, kérdéseket és értelmező feladatokat illesztettek a szerzők.