Mircea Eliade - A jóga - halhatatlanság és szabadság

Nincs raktáron
Mircea Eliade - A jóga - halhatatlanság és szabadság
Részletek

A jóga az ind szellem egyik sajátos dimenzióját jelenti; olyannyira így van ez, hogy bárhová hatolt is be az indiai vallás és kultúra, ott bizonyosan megtalálható a jóga valamely többé-kevésbé tiszta formája. A modern India különféle keresztény és szinkretista jógái újabb bizonyítékot jelentenek arra, hogy az ind vallási tapasztalat elmaradhatatlannak tartja a meditáció és az összpontosítás jógamódszereit. Hiszen a jóga végül mindenféle spirituális és misztikus technikát, a legelemibbtől a legösszetettebbig, fölszívott és magába épített. Az általános "jógi" megnevezés ugyanúgy vonatkozik a szentre és a misztikusra, mint a mágusra, az organisztikusra vagy a fakírra és a varázslóra.

Adatok
szerző
Mircea Eliade
cím
A jóga
alcím
Halhatatlanság és szabadság
kiadó
Európa Könyvkiadó
kiadási év
1996
oldalszám
596
kötés
puha kötés
ISBN
963-07-5265-4
nyelv
magyar
Cikkszám
297903
Vélemények

Legyen Ön az első, aki véleményt ír!

Tartalom

Előszó

7

A jógatanok

Kiindulópont

19

A fájdalom és a lét azonosítása

28

Az "Én"

33

A szubsztancia

37

Szellem és természet viszonya

45

Miként lehetséges a megszabadulás?

50

A pszichikus tapasztalat szerkezete

56

A tudatalatti

62

Az automómia technikái

Az "egyetlen pontra" való öszpontosítás

69

A jógahelyzetek (ászanák) és a légzés szabályozása (pránájáma)

75

Kitérő: a pránájáma Indián kívül

82

"Koncentráció" és "meditáció" a jógában

91

Isvára szerepe

99

Ensztázis és hipnózis

103

A "támaszos" szamádhi

106

A sziddhik, vagyis a "csodálatos képességek"

112

A "támasztalan" szamádhi és a végső megszabadulás

119

Visszatérés és szabadság

124

A jóga és a bráhmanizmus

Aszkéták és "eksztatikusok" a védákban

131

A tapas és a jóga

136

A "rituális benső áldozat"

141

Szimbolika és gnózis az upanisadokban

145

Halhatatlanság és megszabadulás

148

A jóga a Maitri-upanisadban

156

A Samnyasa-upanisadok

159

A jóga-upanisadok

161

A mágia és a "bráhmanizált" jóga: a Rgvidhána

168

"Jó" és "gonosz" aszkéták és szemlélődők

172

A jóga diadala

Jóga és hinduizmus

178

A jóga a Mahábháratában

181

Jóga és szánkhja a Mahábhárátában

183

Jógatechnikák a Mahábháratában

185

A jógafolklór

188

A Bhagavad-gitá üzenete

189

Krsna példája

192

"Cselekedetek" és "áldozatok"

194

Jógatechnika a Bhagavad-gitában

196

Jógatechnika a buddhizmusban

A nirvána útja és a beavatás jelképisége

200

A jhánák és a samápattik

205

A jógik és a metafizikusok

213

A "csodálatos képességek" a buddhizmusban

217

A korábbi életek ismerete

221

A paibbajakák

227

Makkhali gosála és az ájivikák

230

Metafizikai tudás és misztikus tapasztalat

233

A jóga és a tantrizmus

Megközelítések

243

Ikonográfia, vizualizáció, nyása, mudrá

250

Mantra, dhárani

256

Kitérő: a dikr

261

Mandala

264

A test dicsérete: a hathajóga

274

A nádik: idá, pingalá susumná

284

A csakrák

288

Kundalini

293

Az "intencionális nyelv"

298

A misztikus erotika

304

A maithuna

309

Az "ellentétek összekapcsolása"

320

A jóga és az alkímia

Alkimista jógik legendái

326

Tantrizmus, hathajóga és alkímia

330

A kínai alkímia

338

Az alkímia mint spirituális technika

344

A jóga és India őslakossága

A szabadság útjai

348

Aghorik, kápálikák

351

Górakhnáth és a nyolcvannégy sziddha

357

Matszjendranáth és a "tan továbbhaladásának" mítosza

Sámánista mágia és a halhatatlanság kutatása

A jóga és a sámánizmus

Égbe szállás, misztikus repülés

"Mágikus hő", "belső fény"

Hasonlóságok és különbségek

Keveredesés és hanyatlás: a jóga és a népi vallások

A dravida hagyomány, munda, proto-munda

Harappá, mohendzsodáro

Következtetések

Jegyzetek

Szánkhjaszövegek és -irodalom

427

Patanjali és a klasszikus jóga szövegei

431

A materialistákról

434

Az Én és a pszichomentális tapasztalat

434

A három guna

435

A szánkhja-jóga logikája és ismeretelmélete

436

A szánkhja és Isten létének cáfolata

439

A szánkhja és a buddhizmus

440

A szánkhja buddhizmusbírálata

442

Az összpontosítás akadályai

445

Az ászanákról

446

A jóga-összpontosításról

446

A szamádhi

447

A sziddhik, vagyis a "mágikus képességek"

447

A Vrátya és a védikus kor eksztatikusai

448

Az öt lélegzet

448

A tapas és a diksá

449

Az őshonos vallás hinduizációja

450

Az upanisadok

453

A "misztikus hangok"

455

Aszkétalajstromok

457

A Mahábhárata

458

A szánkha a Moksa-dharmában (=MD)

459

A más testébe való belépés tudománya

460

A Bhagavad-gitá

460

A panca-rátra (bhágavata) szekta

461

Jóga és buddhizmus

463

A buddhista szamádhi (=SZ)

464

A nem buddhista dhyana és a buddhista ál-dhyana

465

A meditáció útjai és szakaszai

466

Sziddhi és abijná

467

Paribbájakák, ájtvikák

468

A tantrikus irodalomról

468

Tantrizmus és ikonográfia

473

A dzsainák aszkéziséről és jógijáról

474

A mudrákról

475

Mantra és dháraní

477

A dikr

479

Mandala (=M)

479

A hathajóga irodalmáról

480

Csakra, ádhára stb.

481

Az "intencionális nyelvről"

482

"Ugyanazon tettek révén"

482

A lélegzet visszatartása és a mag megállítása Kínában

483

Sahajiyá és visnuizmus

488

Alkimisták, jógik és a "mágikus repülés"

489

Az alkimista Nagarjuna (=N)

491

Az ind alkímiáról

492

A kínai alkímia

493

Metallurgia és alkímia

494

Aghorik, kápálikák és komponyakultusz

494

A vallabhácáryák "orgiáiról"

496

Góraknáth (=G) Matszjendranáth és a nyolcvannégy sziddha

497

Az aszkéták eltemetése

498

Jógik és fakírok

496

A kései buddhizmus (=B) és a "kripto-buddhizmus"

497

Yoginik, dákinik, yaksák, Durgá

498

A dravida hagyaték

499

Kígyók, sárkányok, nágák

500

Mundák, proto-mundák

502

Harappá és Mohendzsodáro

503

A jógatechnikák szétterjedése és India kulturális kapcsolatai a világgal

504

A műben említett szakirodalom jegyzéke

507

A fordító megjegyzései

589